گروه بازرگانی - حجم مبادلات ایران با کشورهای عربی خاورمیانه در سال گذشته به بیش از ۱۶میلیارد دلار رسید.

مهدی غضنفری، معاون وزیر بازرگانی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این مطلب افزود: در سال ۸۵ حدود ۲۷درصد از مبادلات تجاری ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت گرفته و این کشورها شامل امارات عربی متحده، عربستان سعودی، عراق، قطر، بحرین، کویت، عمان و یمن بوده است. وی ادامه داد: امارات متحده عربی نخستین شریک تجاری ایران در صادرات و واردات کالا و کشور عراق سومین بازار کشورمان در سال ۸۵ بوده است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، غضنفری اضافه کرد: از رقم ۵/۱۵میلیارد دلار حجم مبادلات بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ۳/۵میلیارد دلار سهم صادرات غیرنفتی ایران به این کشورها و ۲/۱۰میلیارد دلار سهم واردات ایران از این کشورها است. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: اگرچه سطح مبادلات تجاری ایران با این کشورها نسبتا مطلوب ارزیابی می‌گردد اما با توجه به نزدیکی بازارها و مزیت‌های موجود، امیدواریم حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عربی در آینده فزونی یابد.

وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای سوریه، لبنان، اردن، مصر، لیبی، تونس و مغرب در سال گذشته به ۶۵۶میلیون دلار رسید که از این رقم ۳۵۲میلیون صادرات ایران به این کشورها و ۲۵۳میلیون دلار واردات ایران از این کشورها بوده است.

دکتر غضنفری یادآوری کرد: به‌رغم قابلیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی با کشورهای عربی خاورمیانه، حجم مبادلات با این کشورها در سطح پایینی قرار دارد که در صدد هستیم نفوذ خود را در بازار کالا و خدمات فنی مهندسی این کشورها بالا ببریم.