رقابت دولت با بخش خصوصی عادلانه نیست

گروه بازرگانی- رییس اتاق ایران گفت: در حال حاضر رقابت دولت با بخش‌خصوصی عادلانه و منصفانه نیست.

دکتر محمد نهاوندیان در همایش چشم‌انداز توسعه ارتباطات اقتصادی، فرهنگی استان خراسان‌رضوی در فرآیند جهانی شدن، افزود: یکی از وظایف دولت در ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی‌، ثبات قوانین است و قوانین باید آسان‌تر، شفاف‌تر و اصولی‌تر تدوین شود.

نهاوندیان با بیان این‌که فرآیند جهانی شدن با انفعال آغاز نمی‌شود، بلکه باید به آن نگاه فعال داشت، افزود: فرآیند جهانی شدن برای کسانی که آن را آغاز کردند با تاثیر‌گذاری آغاز شد نه تاثیر‌پذیری و اگر ما تا ابد نسبت به جهانی شدن منفعلانه (چه با موضع مثبت و چه منفی) نگاه کنیم هر گز اثری در جهانی شدن نخواهیم داشت. نهاوندیان اظهار کرد: سیاست‌های دولت باید تامین کننده فضایی اطمینان بخش برای بنگاه‌ها باشد و افراد مختلف امکان دسترسی به فضاهای مختلف داشته باشند و هر روز بخشنامه یا قانون جدیدی برای آن‌ها ایجاد نکنیم زیرا در این صورت بنگاه‌ها در یک گوشه نشسته و به جای تولید خبر که بهره‌وری را بالا می‌برد منتظر خبرند و این که امروز کجا یک رانت جدید و جود دارد و لذا بهره‌وری آن‌ها پایین می‌آید.

وی رقابت افزایی را یکی دیگر از وظایف مهم دولت در داخل کشور خواند و خاطرنشان کرد: دولت باید انحصار‌شکنی کند و امکان رقابت را برای بخش خصوصی آماده کند و خود رقابت نکند و رقابتی توانمند است که منصفانه و عادلانه باشد.

نهاوندیان ضمن تاکید بر این موضوع که مشورت با بخش‌خصوصی یکی دیگر از وظایف دولت در راستای حمایت از بنگاه‌ها است، افزود: در طی سال‌هایی که سیاستگذاران ما در مجلس و دولت پشت درهای بسته و با اطلاعات محدود تصمیم گرفتند و در را به روی بخش‌خصوصی بستند و این بخش هم به دنبال دور زدن بخشنامه‌ها می‌رفت چه نفعی بردیم.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: در جریان تصمیم‌گیری در بخش اقتصادی باید بخش‌خصوصی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و نباید مشورت با این بخش یک فرض تلقی شود و این امر را باید قانونی کرد.

نهاوندیان تقویت تشکل یافتگی بخش‌خصوصی را نیز از دیگر وظایف دولت دانست و گفت: از ۸۰ سال پیش که فرآیند روبه رشد دولت سالاری در ایران شکل گرفت نه تنها بخش‌خصوصی ‌ترغیب نشد، بلکه تضعیف نیز شده است، بنابرین وظیفه دولت حمایت از بخش‌خصوصی است که در این میان اتاق‌های بازرگانی نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارند.

وی تصریح کرد: حضور مستمر و پایدار در بازارهای جهانی نیاز به رویکرد جهانی دارد به این معنی که ما به عنوان تجار مسلمان باید اخلاق اسلامی‌و بزرگ‌منشی را نیز در حین کار تبلیغ عملی کنیم، اما متاسفانه خیلی از تجار ما به این مقوله توجه نداشته‌اند و این امر سم مهلکی برای بازار ما است.

وی ادامه داد: بنگاه‌های ما نقش رقابتی مخرب دارند. آن‌ها باید در کنار هم بودن را بیاموزند.

نهاوندیان اظهار کرد: در دنیا ۸۰۰ شرکت ۱۱درصد اقتصاد و ۵۹درصد سرمایه‌گذاری جهانی را به دست گرفته‌اند و این در حالی است که ۱۴۴ کشور دنیا که ۳۳‌درصد جمعیت جهان را دارند شش‌درصد سرمایه‌گذاری جهان را در اختیار دارند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران حضور بنگاه‌ها در بازارهای جهانی را به صورت تک تیر انداز بودن امکان‌پذیر ندانست و تاکید کرد: باید بنگاه‌ها به صورت زنجیره‌ای در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و ما باید از تجربه‌ای که در بازارهای آسیای میانه داشتیم درس بگیریم.

نهاوندیان اظهار کرد: تعریف بنگاهداران ما از محیط نیز باید دگرگون شود یعنی در همان ابتدای امکان سنجی، نگاه جهانی داشته باشند.

غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد، نیز در این همایش اظهار کرد: در چشم‌انداز ۲۰ ساله دو مقوله خیلی پر رنگ دیده شده است که یکی تعامل با اقتصاد جهانی و دیگری تکیه بر اقتصاد دانش محور است.

وی ادامه داد: امسال که سومین سال از چهارمین برنامه توسعه کشور است باید ببینیم آیا حداقل ۱۰‌درصد از این اهداف را محقق کرده‌ایم یا خیر؟

شافعی افزود: یکی از مشکلات ما وجود اقتصاد بسته است که با ادامه این روند شاید ما به پسرفت، بیشتر سوق داده شویم تا پیشرفت.

شافعی با بیان این‌که در دهه ۷۰ کشورهایی مثل کره جنوبی و در دهه ۸۰ کشورهایی مانند مالزی با رفتن به سوی اقتصاد باز توفیقات خوبی را به دست آورده‌اند، افزود: جدا از چالش‌هایی که ممکن است در اقتصاد با آن مواجه شویم راهی به جز ایجاد تعامل سازنده با اقتصاد جهانی نداریم.

وی تصریح کرد: امکان زنده ماندن اقتصاد هیچ کشوری در فضای بسته وجود ندارد بنابرین ما باید به سمت اقتصاد باز حرکت کنیم که مستلزم شناخت تهدیدها و فرصت‌ها است.

محمد نهاوندیان همچنین در حاشیه افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از دلایل ضعف صنعت خودرو‌سازی را باید در گذشته این صنعت و حمایت سنتی بخش دولتی جست وجو کرد.

به گفته وی فعال شدن بنگاه‌های خصوصی باعث رونق صنعت خودروسازی کشور خواهد شد.

نهاوندیان درباره تاثیر تغییرات جدید در وزارت صنایع بر ادغام شرکت‌های خودرو ساز اظهار نظر شفافی نکرد اما توضیح داد: برای سخن گفتن و پیش‌بینی تاثیر این تغییر بر ادغام شرکت‌های خودرو‌ساز باید تا مشخص شدن شرایط جدید صبر کرد.

نهاوندیان با مثبت ارزیابی کردن حرکت صنعت نمایشگاهی کشور به سمت بخش‌خصوصی گفت: در گذشته شاهد نوعی انحصار و یا تصدی‌گری پر‌رنگ دولتی بر صنعت نمایشگاهی بودیم اما با توجه به تغییرات به وجود آمده و عزم وزارت بازرگانی تلاش در جهت حضور بخش خصوصی در این بخش است.