گروه بازرگانی- شرکت توسعه صادرات سنجش فرش با انتقاد از توافق مرکز ملی فرش و مرکز شماره‌گذاری کالا برای صدور شناسنامه اعلام کرد: مرکز شماره‌گذاری کالا مرکز کدگذاری کالا در کشور است و وظیفه صدور شناسنامه فرش، کنترل کیفی و مشخص کردن صحت مشخصات هویت فرش را ندارد. این شرکت در جوابیه خود درباره موضع مرکز ملی فرش در مورد صدور شناسناسه ملی برای فرش دستباف توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا، آورده است: در جلسه تاریخ شنبه ۱۲ اسفند ماه ۸۵ شورای مدیران آن مرکز که با حضور مدیر عامل شرکت توسعه صادرات سنجش فرش و دو تن از کارشناسان شرکت به ریاست رییس‌مرکز ملی فرش تشکیل شد، موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

در این جوابیه آمده است: آیا ارائه شناسنامه توسط یک تشکل تولیدکننده می‌تواند تضمین‌کننده و اطمینان بخش برای خریداران خارجی باشد. به نظر ما هیچ راهی برای پیگرد قانونی اظهار غلط در خود اظهاری و صدور شناسنامه وجود ندارد و اعلام این موضوع از طرف ریاست مرکز ملی فرش بدون ارائه رئوس اجرایی آن، منطقی نیست.

وقتی شناسنامه‌ای بدون ابزار کنترل کیفی و تضمین و پشتوانه‌های بین‌المللی و بدون حضور کارشناسان و بازرسان بی‌طرف متخصص صادر گردد، چگونه و با چه امکانی، با چه ابزاری و با چه تضمینی خسارت خریدار زیان دیده جبران خواهد شد و درج اطلاعات نادرست احتمالی توسط اظهارکننده، توسط چه مکانیزمی صورت می‌گیرد؟ آیا هر تولید‌کننده برای هر تخته فرش تضمین و یا تعهدی را به دولت می‌سپارد؟