با احداث و تکمیل پروژه توسعه اسکله شهیدبخشی منطقه آزاد چابهار امکان پهلوگیری کشتی‌های بالای ۱۰۰هزار تن ظرفیت در این اسکله میسر می‌شود. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان این مطلب افزود: کل سرمایه مورد نیاز طرح توسعه اسکله شهید بهشتی ۴۲۰‌میلیون دلار است و با اجرای آن منطقه آزاد چابهار وضعیت ویژه‌ای می‌یابد.

محمود صلاحی در گفت‌وگو با «ایسنا»، همچنین از برگزاری همایش بین‌المللی «چابهار» ترانزیت و توسعه محور شرق در آذرماه خبر داد و افزود: در این همایش وزرای راه کشورهای همسایه و بسیاری از دست‌اندرکاران ترانزیت حضور خواهند داشت.

صلاحی در ادامه از توافق دبیرخانه منطقه آزاد با اتاق بازرگانی، اقتصاد و صنایع اروپا در ایران برای احداث پل خلیج‌فارس خبر داد و عنوان کرد: احداث پل خلیج‌فارس و اتصال منطقه آزاد قشم به بندرعباس از اولویت‌های کاری مناطق آزاد محسوب می‌شود که اخیرا مذاکرات آن با اتاق بازرگانی اقتصاد و صنایع اروپا در ایران به انجام رسیده و این اتاق برای سرمایه‌گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده است که مراحل نهایی شدن آن در دست بررسی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین از ثبت شرکتی از سوی منطقه آزاد قشم برای سوخت‌رسانی به کشتی‌ها خبر داد و گفت: در زمینه فعالیت این شرکت با وزارت نفت مذاکراتی در حال انجام است تا با دریافت سوخت از وزارت نفت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها آغاز شود البته پس از آغاز فعالیت این شرکت از سوی منطقه آزاد قشم به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

وی در ادامه طرح‌های سوخت‌رسانی به کشتی‌ها، احداث پل خلیج‌فارس، تکمیل بندر کاوه و سایر بندرگاه‌ها را از اولویت‌های اصلی فعالیت منطقه آزاد قشم برشمرد و افزود: برای تکمیل مجموعه این طرح‌ها در منطقه آزاد قشم ۶۰۰‌میلیون دلار سرمایه مورد نیاز است که در تلاشیم تا از طریق (BOT) و یا (BO)، روش‌های اجرایی آنها را فراهم کنیم.

صلاحی همچنین به افتتاح فاز اول پروژه بزرگ‌ترین کارخانه چوب MDF در خاورمیانه در منطقه آزاد کیش اشاره کرد و گفت: این کارخانه در مساحت ۲۰۰‌هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری ۲۲‌میلیون یورویی در فاز اول آغاز به کار کرده و براساس زمانبندی آخرین فاز آن در سال ۸۹ افتتاح می‌شود.

به گفته او مجموعه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تکمیل هر چهار فاز این کارخانه ۱۸۰‌میلیارد تومان برآورده شده و با افتتاح هر چهار فاز این مجموعه کشورمان نه تنها از واردات MDF بی‌نیاز می‌شود بلکه در حال حاضر و با افتتاح فاز اول آن سالانه ۳۰‌میلیون یورو MPF صادر می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت منطقه آزاد اروند، ارس و انزلی نیز عنوان کرد: سرمایه‌گذاران چینی برای مشارکت در طرح‌های منطقه آزاد اروند در حال مذاکره هستند که هنوز نهایی نشده است. در منطقه آزاد ارس نیز اخیرا یک پالایشگاه بخش‌خصوصی با ظرفیت روزانه ۳۰۰ تن به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است و در مورد منطقه آزاد انزلی نیز محوطه سازی کاسپین و ونوس شروع و برخی فروشگاه‌های افتتاح شده‌اند.