رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز با اشاره به اینکه خروج کالای دارای مجوز از مبادی غیرقانونی هیج توجیهی ندارد گفت: این ستاد هیچ محدودیتی برای صادرات کالا به دیگر کشورها قائل نیست.

غلامحسین الهام در گفت و گو با «ایرنا»، گفت: موضوع صادرات کالا هیچ گاه محدودیت بردار نیست و به طور طبیعی خروج کالای دارای مجوز از مبادی غیرقانونی توجیه‌پذیر نیست و به طور معمول با آن مخالفت می‌شود. وی درعین حال گفت: صادرات برخی کالاها و محصولات همچون سوخت که دولت برای آن یارانه پرداخت می‌کند، غیرقانونی است و خروج آن قاچاق محسوب می‌شود.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است: عملکرد ستاد در دوره جدید فعالیت آن از تحرک و پویایی خاصی برخوردار بوده و آمار بالای برخورد با قاچاق نیز بیانگر این موضوع است.

وی همچنین بر ضرورت هماهنگی با قوه قضاییه و حفظ روش‌های عادلانه و استقلال قضایی تاکید کرد و گفت: معرفی دانه درشت‌ها و برخورد جدی با آنها از اولویت‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

به گفته الهام، آمار برخوردها و کشفیات کالاهایی به ارزش بیش از ۱۰میلیون ریال و مقایسه آن با گذشته نشانگر توجه جدی ستاد، حمایت و هماهنگی‌های صورت گرفته در معرفی دانه درشت‌ها است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز، با اشاره به برپایی نشست‌های کمیته کاری بررسی پرونده‌های مهم، گفت: موارد مهم در این کارگروه مطرح خواهد شد و شیوه‌های پیگیری نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقض حکم پرونده «ح.ب» یکی از دانه درشت‌ها توسط قوه قضاییه، گفت: «متاسفانه یا خوشبختانه در سیستم دادرسی کشور راهکارهای نقض حکم زیاد وجود دارد، اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که تا زمان صدور رای نهایی و قطعی درباره پرونده‌ای امکان نقض آن وجود دارد.

الهام ادامه داد: در روش‌های اعاده دادرسی موارد بسیاری وجود دارد که وقتی پرونده به نقطه انتهایی می‌رسد، اعتبار یک پرونده مختومه را پیدا می‌کند و در دادرسی‌ها هم این مسئله از بین نرفته است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز، هرگونه اظهارنظر در خصوص پرونده «ح.ب» را منوط به بررسی کامل پرونده وی دانست.