لایحه تجارت همچنان خاک می‌خورد

لایحه اصلاح قانون تجارت به گفته معاون امور مجلس وزیر بازرگانی ماه‌ها است که در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد.

شجاع‌الدین بازرگانی، در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی «برنا»، گفت: به کرات در مورد قانون تجارت و اهمیت آن سخن گفته‌ام و دیگر حرف تازه‌ای نیست جز اینکه بگویم متاسفانه کار بررسی و تصویب این لایحه متوقف مانده است. وی همچنین افزود: در این مورد فقط کلیات کار را بررسی کرده‌اند و وارد جزئیات نشده‌اند.

معاون وزیر بازرگانی با انتقاد از روند کند بررسی این قانون تصریح کرد: متاسفانه این قانون که به عنوان قانون مادر برای توسعه صادرات محسوب می‌شود و با توجه به اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ تصویب آن الزامی است، در مجلس رسیدگی نمی‌شود و همچنان راکد مانده است.

بازرگانی با اظهار تاسف، اظهار کرد: گمان نمی‌کنم، تصویب این قانون به مجلس هفتم برسد.

وی با بیان اینکه بخش‌خصوصی کشور در فقدان این قانون مادر دچار مشکلات عدیده‌ای است‌، خاطرنشان کرد: تجارت جهانی، پیوستن ایران به WTO و توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری در فضای اصل ۴۴ و دیگر مباحث مربوط به تجارت در این قانون دیده شده است.

معاون وزیر بازرگانی در خصوص تصویب این لایحه توضیح داد: به عقیده من ارجاع این مساله به کمیسیون مشترک مجلس، تصمیم درستی نبوده چرا که در این کمیسیون دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از یک زاویه به مساله نگاه می‌کنند و همین باعث متوقف شدن کار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این قانون باید در کمیسیون اقتصادی و یا کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌شد و نقطه نظرات دیگر نمایندگان مجلس که در این مورد صاحب‌نظر هستند نیز در نظر گرفته می‌شد، که زودتر به نتیجه برسد.

بازرگانی همچنین افزود: قانونی که ۱۰۲۸ ماده و تبصره دارد، ضروری است که مجلس حداقل یک‌سوم وقتش را به آن اختصاص دهد. معاون وزیر بازرگانی با اشاره به این که دیگر نمی‌توانیم با تکیه بر قانون تجارت فعلی که در دوره‌های گذشته کارآیی داشته و حالا ندارد‌، حرکت کنیم، عنوان کرد: در فرآیند کسب‌و‌کار و تولید، توسعه‌، سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از منابع اقتصادی قطعا قانون فعلی موثر نخواهد بود و مشکل‌گشا نیست.