دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: مناطق آزاد با ساماندهی تشکیلاتی به دور از دیوانسالاری و با تحرک بالا آماده احیا و گسترش فعالیت‌های اقتصادی هستند.

محمود صلاحی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور به مهر گفت: در حال حاضر مناطق آزاد شش گانه در مهم‌ترین سرپل‌های ارتباط اقتصادی جمهوری اسلامی‌ایران با منطقه و جهان استقرار یافته اند به گونه‌ای که این مناطق به عنوان محور اصلی اقتصاد ملی در تعامل فعال با اقتصاد جهانی، تقویت رقابت‌پذیری و هم پیوندی با اقتصاد جهانی نقش ایفا می‌کنند. صلاحی افزود: با نگاه به این مناطق، دو سرفصل مورد علاقه سرمایه‌گذاران بویژه صاحبان سرمایه در کشور همسایه‌ای نظیر عراق، هم راستا با بازسازی اقتصادی عراق، شامل مزیت‌ها و تسهیلات ارائه شده در این مناطق عمده‌ترین سرفصل‌های فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: این مناطق با ساماندهی تشکیلاتی به دور از دیوانسالاری و با تحرک بالا و مدیریت کارآمد، با برخورداری از قانون خاص، سامانه روان در جذب سرمایه داخلی و خارجی، تسهیلات قانون رقابتی و منعطف، امکان بهره‌گیری از پتانسیل کشور را فراهم کرده و در این مسیر، امکان وورد و خروج سرمایه‌گذاران بدون اخذ روادید، ایجاد بستر قانونی مناسب جهت حضور سرمایه‌گذاران خارجی و جریان ورود و خروج سرمایه، برقراری معافیت ۱۵ ساله مالیاتی، قابلیت پذیرش فعالیت موسسات مالی و بانکی بین‌المللی، امکان برقراری تعرفه رقابتی در جهت اقتصادی کردن دپوی کالا و ری اکسپورت سامان داده و شرایط مناسبی را برای احیا و رونق و گسترش فعالیت‌های اقتصادی فراهم نموده است.

به گفته وی امتیازات و مزایای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران را می‌توان به سرفصل‌های تولیدی و خدماتی تفکیک کرد که در این راستا، مناطق آزاد قشم، چابهار، ارس، اروند و مناطق ویژه اقتصادی نظیر پتروشیمی، انرژی پارس، سیرجان، ارگ جدید، بوشهر، معادن و فلزات، برق و الکترونیک شیراز، نساجی یزد، کشتی سازی خلیج فارس و از مزیت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری صنعتی و تولیدی برخوردارند.

صلاحی اظهار داشت: موقعیت خاص جغرافیایی کشور و نحوه استقرار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مزیت‌های خاصی را برای تزانزیت کالا و ری اکسپورت به‌وجود آورده است ضمن اینکه مناطق آزاد چابهار، اروند، انزلی، ارس و برخی مناطق ویژه اقتصادی نظیر سرخس، بندرشهید رجایی و بندربوشهر توانمندی بالایی برای قرار گرفتن در چرخه ترانزیت خارجی دارند.

به گفته وی منطقه آزاد چابهار، فعال کردن مسیر ترانزیتی چابهار- زابل- سرخس برای دسترسی کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد جهان و ارائه امکانات لازم جهت فعالیت این کشورها را سامان می‌دهد.

صلاحی افزود: منطقه آزاد ارس با تقویت محور ترانزیت سرخس- جلفا (کریدور شرق- غرب) به منظور سامانه ارتباطی موثر با کشورهای خاوردور به خصوص چین و آسیای مرکزی، حوزه قفقاز و ماوراء قفقاز را وجهه همت خود قرار داده است.

دبیرشورای‌عالی مناطق آزاد گفت: منطقه آزاد اروند برقراری مسیر ترانزیت میان کشورهای قفقاز از یک سو و کشورهای عرب خلیج فارس را امکان پذیر می‌سازد.

وی افزود: سایر مناطق نظیر بندرشهید رجایی قادرند تحرک گسترده‌ای را در جهت استفاده از موقعیت منحصر به فرد کشور در منطقه به منظور ترانزیت کالا سامان بخشند.

صلاحی تصریح کرد: در این میان فراهم شدن امکانات رفاهی و مزایای استثنایی، برتری خاصی به کیش برای کاربری توریستی بخشیده است. این زمینه‌ ها، بسترهای آماده ای جهت سرمایه‌گذاری صاحبان سرمایه عراقی و تبدیل منطقه به یک مقصد گردشگری مهم در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی با اشاره به نقش خاصی که منطقه آزاد اروند در بازسازی اقتصادی عراق دارد، گفت: این منطقه قادر است ضمن ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی و بازگرداندن نقش شایسته آن به اقتصاد ایران، از طریق بنادر، شبکه راه‌ها و راه‌آهن، امکان ترانزیت کالا به عراق و کشورهای عربی همسایه را فراهم آورد.

صلاحی می‌افزاید: از این مسیر، فراهم شدن شرایط خارجی مناسب، امکان ترانزیت کالا به دریای مدیترانه با صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه و زمان میسر خواهد شد.

وی اظهار داشت: در صورت ساخت ۳۰ کیلومتر راه‌آهن تا مرز عراق، امکان اتصال به راه‌آهن عراق و از آنجا به سوریه و رسیدن به دریای مدیترانه میسر خواهد شد که این امر علاوه بر کاهش هشت روز طول مسافت دریایی باعث صرفه جویی اقتصادی و ایجاد انگیزه بیشتر برای سرمایه‌گذاری و بازسازی منطقه خواهد بود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: استفاده از قابلیت‌ها و ارتقای ظرفیت ترانزیت و نیز برقراری مسیر ترانزیت میان کشورهای قفقاز از یک سو و کشورهای عربی خلیج فارس از سوی دیگر، ایجاد سایت لنگرگاهی جهت ارائه خدمات تعمیر و نگهداری کشتی‌های حمل‌ونقل کالا و نفتکش‌ها، گسترش و توسعه گردشگری با کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عراق و کویت در محورهای طبیعی، تاریخی، اجتماعی، ورزشی، تفریحی، علمی‌و فرهنگی از جمله زمینه‌های نقش آفرینی منطقه آزاد اروند هستند.