رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: برای انسجام بخشیدن به فعالیت‌ کشورهای تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف باید «اوپک فرش» تشکیل شود.

مرتضی فرجی در گفت‌وگو با «ایرنا» از پیوستن ایران به سازمان جهانی فرش دستباف به‌عنوان نخستین قدم در راه اجرایی شدن «اوپک فرش» یاد کرد و گفت : با حضور فعال و جدی ایران در سازمان‌های بین‌المللی، جایگاه فرش دستباف ایران در حوزه جهانی مستحکم‌تر می‌شود. کشورهای چین، هند و پاکستان طی سال‌های اخیر با ایجاد «سازمان جهانی فرش دستباف»، حضور خود را در بازارهای جهانی سامان‌دهی کرده‌اند.

فرجی سپس از پیشنهاد رسمی جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به سازمان جهانی فرش به کشور پاکستان خبر داد و گفت: به دلیل کپی‌برداری از طرح‌های ایرانی در بافت فرش‌های خارجی، پیوستن کشورمان به این سازمان، کشورهای عضو را مجبور به رعایت حقوق ایران می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های تولیدکننده در سازمان‌های جهانی فعال در حوزه فرش دستباف تصریح کرد: بخش خصوصی باید خود را برای پیوستن به این سازمان آماده کند.

فرجی گفت: در حالی که یکی از مسائل فراروی فرش دستباف ایران در جهان، تبلیغات ناکافی است، اما کشورهایی همچون چین، هند و پاکستان اقدامات خوبی را برای بازاریابی محصولات خود انجام داده‌اند.

به گفته وی، کشورهای تولیدکننده فرش دستباف در بازاریابی، شناخت سلایق مشتریان و رنگ آمیزی مطالعات خوبی انجام داده‌اند و تولیدات خود را نیز بر آن اساس ساماندهی می‌کنند.

فرجی گفت: کشورهای رقیب ایران در حوزه فرش دستباف با استثمار کارگران و پرداخت روزانه نیم دلار دستمزد، سود بسیاری از محل تولید فرش به دست می‌آورند.

رییس مرکز ملی فرش در پایان اظهار داشت: درصورت پیوستن ایران به سازمان جهانی فرش دستباف و ایجاد تعامل مناسب با این کشورها، فرش دستباف رونق پیدا می‌کند و این کشورها به رعایت حقوق کارگران نیز ترغیب می‌شوند.