معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی استان کردستان گفت: در شش ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ارزش کالاهای صادراتی این استان ۷/۲۲ درصد کاهش یافته است.

محمد پورنگ در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: در سال‌جاری ۱۰۹میلیون و ۹۷هزار دلار کالا از کردستان صادر شده است که این رقم در شش ماه اول سال گذشته ۱۳۲میلیون دلار بود. وی اجرای تعرفه ۳۰درصدی برای صادرات مرغ و تعرفه ۳۳درصدی برای تخم‌مرغ، حذف جایزه صادراتی سیمان و محدودیت در صدور سیمان را از مهم‌ترین عوامل کاهش صادرات این استان ذکر کرد.

به گفته وی واردات کالا نیز به استان امسال با کاهش چشمگیر ۷۳درصدی رو به رو شد و از هشت میلیون و ۲۳۸هزار دلار در شش ماه نخست سال گذشته به دو میلیون و ۱۸۱هزار دلار طی همین مدت در سال جاری رسید.

پورنگ اظهار داشت: واردات کالا در چند سال اخیر روند نزولی داشته به طوری که در شش ماه اول سال ۱۳۸۴حدود ۲۸میلیون و ۴۱۹هزار دلار کالا وارد کشور شد که معادل ۱۴برابر میزان واردات سال‌جاری استان بوده است.

وی ممنوعیت ورود ضایعات آهن و پوکه‌های جنگی به جا مانده از دوران دفاع مقدس را اصلی‌ترین عامل کاهش واردات کالا به کردستان اعلام کرد.

استان کردستان دارای سه بازارچه مرزی در مناطق باشماق مریوان، سیرانبند بانه و سیف سقز و سه گمرک در شهرهای سنندج، مریوان و بانه و ۶۳۰بازرگان فعال است.

از هفته گذشته مرزهای کردستان با عراق بسته شده و هنوز مشخص نیست که چه زمانی بازگشایی خواهد شد.