چالش بدهی دولت به گندمکاران

گروه بازرگانی- مسوولان دولتی در حالی از پرداخت بدهی به گندمکاران خبر می‌دهند که کشاورزان و مسوولان وزارت جهادکشاورزی همچنان نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم و سیاست‌های دولت در این زمینه انتقاد دارند. دیروز معاون وزیر صنعت از پرداخت پول گندمکاران تا دو هفته آینده خبر داد. عباس قبادی در مورد پرداخت پول گندمکاران اظهار کرد: تا کنون حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان بابت خرید گندم پرداخت شده و مابقی آن نیز به تدریج پرداخت خواهد شد. وی گفت: از کل خریدی که تاکنون انجام شده، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان آن باقی‌مانده که طی دوهفته آینده این بدهی نیز پرداخت خواهد شد. قیمت پرداختی به کشاورزان نیز براساس هر کیلو ۸۰۰ تومان است. قیمت خرید تضمینی گندم تا ۲۶ تیر ماه هر کیلو ۷۲۰ تومان بود که احمدی‌نژاد قبل از سفر به عراق قیمت خرید تضمینی را به ۸۰۰ تومان افزایش داد. اما با توجه به اینکه میزان خرید گندم نسبت به سال گذشته افزایش یافت و پیش‌بینی این میزان وجود نداشت، از نظر تامین پول شرکت بازرگانی دولتی با مشکل روبه رو شد و بر اساس گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای مرداد ماه دولت پولی بابت خرید گندم به کشاورزان نداده است. در این شرایط کشاورزان به دلیل نیاز به پول نقد بیشتر گندم خود را به دلالان به قیمت حدود ۲۰ تومان زیر نرخ مصوب ۸۰۰ تومان می‌فروشند.

بدهی یکهزار میلیارد تومانی دولت

با این حال مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: دولت تا کنون ۴ میلیون تن گندم به ارزش ۳۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کرده که حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و یکهزار میلیارد تومان هنوز دولت به گندم کاران بدهکار است. دلاور حیدر پور گفت: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تا کنون حدود ۴/۴ میلیون تن گندم خریداری شده ولی بر اساس آمار بازرگانی دولتی حدود ۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که دلیل این اختلاف آمار این است که وزارت جهاد، آمار کشاورزان و خرید‌های استان‌ها را محاسبه می‌کند. مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای تاکید کرد: تا کنون خبری از پرداخت بدهی دولت به کشاورزان منتشر نشده است و از ابتدای مرداد پرداخت پول با مشکل روبه‌رو شده است و اگر قرار باشد تا دوهفته دیگر پرداخت شود حدود ۴۰ روز پول کشاورزان به تاخیر خواهد افتاد. از ابتدای مرداد ماه پرداخت پول گندم به کشاورزان توسط دولت با مشکل روبه‌رو شده و دلیل آن این است که دولت پیش‌بینی این میزان خرید را نداشته و برای تامین به موقع پول آن با مشکل روبه‌رو شده است. در حال حاضر نیز شرکت بازرگانی دولتی هر روزه برای تامین این پول در حال پیگیری از بانک مرکزی و سایر نهاد‌های مربوطه است.

اختلاف قیمت خرید

اما در حالی کشاورزان ایرانی ماه‌ها برسر افزایش قیمت خرید تضمینی خرید گندم به ۸۰۰ تومان چانه زنی کردند که واردات و خرید یک کیلو گندم از کشاورزان خارجی رقم بالاتری برای دولت هزینه درپی داشته است. بر اساس آمارهای رسمی گمرک، در چهارماهه سال جاری ۹۶۳ هزار تن گندم به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. در همین حال عباس قبادی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در مورد قیمت خرید ۵/۱ میلیون تن گندمی که از ابتدای سال تا کنون وارد شده است، با بیان اینکه دلاری که برای خرید گندم پرداخت می‌شود ۱۲۲۶ تومانی است، گفت: نیاز داخل حدود ۱۰ میلیون تن است که اگر میزان خرید دولتی گندم از کشاورزان کمتر از این باشد مابقی آن وارد می‌شود. محاسباتی که از سوی رسانه‌ها برای قیمت گندم داخل و وارداتی مطرح می‌کنند بستگی به این دارد که با چه دلاری محاسبه می‌کنند، ولی برای بازرگانی دولتی با توجه به اینکه از دلار ۱۲۲۶تومانی استفاده می‌کنیم، قیمت آن کمتر از نرخی است که از کشاورزان خریداری می‌شود.

گلایه گندمکاران

بحث بر سر اختلاف قیمت گندم داخلی و خارجی در حالی است که معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای خرید گندم خارجی یک شبه پول تامین می‌شود، اما نوبت به کشاورزان زحمت‌کش ایرانی که می‌رسد می‌گویند اعتبار ندارند و گویا می‌خواهند صدقه بدهند، گفت: اما گندمکاران نیازی به صدقه ندارند و باید حقشان را بدهند. ناصر توکلی افزود: گندمکاران باوجودی که محصول خود را به دولت تحویل می‌دهند از ابتدای مرداد ماه تاکنون بهای گندم تحویل داده شده را دریافت نکرده‌اند و مشخص نیست چه مشکلی در مدیریت خرید تضمینی محصولات کشاورزی وجود دارد که برای خرید خارجی گندم و سایر محصولات یک شبه پول آن تامین می‌شود، اما برای کشاورزان اعتبار ندارند.

توکلی با قاطعیت اعلام کرد: اگر مشکلات پیش روی خرید تضمینی گندم به زودی حل شود می‌توان میزان خرید تضمینی گندم را که تاکنون حدود ۴/۴ میلیون تن است، به حدود هشت میلیون تن رساند.

وی همچنین اظهار کرد: چگونه است که شرکت بازرگانی در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد که با توجه به اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها مصرف گندم در کشور به شش میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد، اما به‌رغم خریداری حدود ۴/۴ میلیون تن گندم از کشاورز اعلام می‌کند در سال جاری ۵/۷ میلیون تن گندم به کشور وارد خواهد شد.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در خرید تضمینی گندم امسال مشکلات بسیاری وجود دارد که می‌توان به تعداد پایین مراکز خرید تضمینی اشاره کرد به گونه‌ای که در سال‌های گذشته حدود ۲۴۰۰ مرکز خرید تضمینی وجود داشت، اما امسال به‌رغم اعلام آمادگی سازمان تعاون روستایی برای در اختیار گذاشتن همه مراکز خود در نقاط مختلف شهری و روستایی تنها ۷۰۰ مرکز خرید تضمینی گندم وجود دارد.