تغییر بسته‌بندی روغن

گروه بازرگانی- دبیر انجمن صنفی روغن نباتی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده در راستای مصوبه تنظیم بازار میان انجمن و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این تفاهم‌نامه، بهره‌برداری از ظروف «پلیمر» به جای بسته‌بندی روغن در احجام «حلب» متوسط به بالا (بالاتر از ۱۶ کیلوگرم)، برای بخش‌های صنفی و صنعتی مقرر شده است. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی روغن نباتی، قاسم فلاحتی در جلسه عمومی تولیدکنندگان روغن نباتی کشور، در این باره افزود: مشکلات پیش روی تهیه، تامین، حمل، جابه‌جایی، انبارداری و نگهداری احجام متوسط به بالا (بالاتر از ۱۶ کیلوگرم) در صنعت روغن نباتی و در صنایع غذایی بالادستی مصرف‌کننده این نوع روغن‌ها، طی چند جلسه میان دو وزارتخانه مذکور و انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فلاحتی با اشاره به اعمال سیاست‌های مصوب ستاد تنظیم بازار مبنی بر کاهش میزان وابستگی به واردات ورق حلب و نیز حفظ سرمایه‌های ملی و تشویق بسته‌بندی‌های جدید به عنوان جایگزین حلب، عنوان کرد: بنا بر این ضرورت، باید حجم حمل فله روغن نباتی گسترش یابد.

وی تصریح کرد: با کمرنگ شدن ورق حلب در بسته‌بندی‌های روغن مورد نیاز بخش صنف و صنعت (مصرف‌کنندگان در احجام بالا)، اتفاق مهمی در این صنعت در حال شکل‌گیری است که باید از سال‌ها پیش از این، اجرایی می‌شد.

دبیر انجمن روغن نباتی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه مذکور، کارخانه‌های تولید روغن نباتی ملزم به فروش روغن مورد نیاز کارخانه‌های صنعتی (واحدهای متوسط و بزرگ) از ابتدای شهریور ماه به صورت «فله» و حمل با «تانکر» شده‌اند و کارخانه‌های مصرف‌کننده مکلفند مخازن لازم به منظور تخلیه روغن با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و استانداردهای لازم را ایجاد کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به مذاکرات و پیگیری‌های انجمن مبنی بر حل مشکلات پیش روی کارخانه‌های روغن نباتی گفت: در سال جاری، نسبت به سال‌های گذشته، بهترین توزیع را در این صنعت داریم.

در این جلسه همچنین، مدیران شرکت‌های روغن نباتی، به بیان مشکلات و معضلات پیش روی این صنعت از جمله، عدم تبیین دقیق وضعیت تخصیص نوع ارز برای واردات و نیز پایین بودن سهمیه تخصیصی ارز روغن از سوی دولت، پرداختند و خواستار بازنگری دولت جدید در این وضعیت شدند.