گروه بازرگانی- گمرک ایران در بخشنامه‌ای، آخرین ضوابط و موارد مجاز را جهت انجام تشریفات از سوی گمرک‌های مرزی به منظور تسریع و تسهیل در خروج کالاهای صادراتی و جلوگیری از ازدحام کالاها در مرزها اعلام کرد. گمرک ایران در بخشنامه‌ای به ناظران گمرک‌های استان‌ها، مدیران کل و مدیران گمرک‌های اجرایی مستقل کشور اعلام کرد: با توجه به عدم تکافوی زیرساخت‌های موجود در مرزها و به منظور تسریع و تسهیل در خروج کالاهای صادراتی و جلوگیری از ازدحام کالاها در مرزها، آخرین ضوابط و موارد مجاز جهت انجام تشریفات از سوی گمرک‌های مرزی به شرح ذیل اعلام می‌شود: ۱ - پذیرش اظهار کالاهای صادراتی در گمرک‌های داخلی و غیرمرزی (فارغ از اینکه استان محل تولید باشد یا خیر) با دقت در درج صحیح استان محل تولید کالا و رعایت کلیه مقررات مربوط امکان‌پذیر است.

۲ - پذیرش اظهار کالاهای صادراتی دیگر استان‌ها در گمرک‌های مرزهای دریایی و هوایی با توجه به شرایط استان‌های همجوار با مرزهای موصوف با رعایت کلیه مقررات مربوط بلامانع است.

۳ - انجام تشریفات کالاهای سریع الفساد (میوه، سبزیجات، صیفی‌جات، گل و گیاه و لبنیات) و نیز کالاهایی که با واگن (حمل‌ونقل ریلی) حمل می‌شوند، از طریق کلیه گمرک‌های (اعم از داخلی و مرزی) با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه امکان‌پذیر است.

۴ - پذیرش اظهار کالاهای صادراتی تولیدی استان مرزی در گمرک‌های مرزی همان استان، با رعایت مقررات مربوط امکان‌پذیر است.

۵ - پذیرش اظهار کالاهای صادراتی سیمان و گچ (به صورت فله یا بسته‌بندی) از طریق کلیه گمرک‌های مرزی با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه امکان‌پذیر است.

انجام تشریفات کالاهای صادراتی مشمول فهرست گمرک‌های تخصصی و همچنین مشتقات مایع نفت و گاز مشمول دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کماکان مطابق دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط انجام می‌گیرد؛ بنابراین شایسته است ضمن اقدام لازم، مراتب را به کلیه واحدها و گمرک‌های تابعه نیز ابلاغ و بر حسن اجرای امر نظارت مستمر مبذول دارند.