گروه بازرگانی - کارشناسان و فعالان بخش خصوصی، کسری بودجه سال جاری را بزرگ‌ترین تهدید پیش‌روی دولت یازدهم می‌دانند و همواره برای جبران این کسری، راه‌حل‌هایی را مطرح می‌کنند. خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران نیز، واقعی کردن نرخ ارز، اجرای درست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش درآمدهای مالیاتی را سه راهکار اصلی جبران کسری بودجه دولت بعدی اعلام و تاکید کرد: کاهش واردات باعث کاهش شدید درآمدهای گمرکی و در نتیجه بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت شده است. حمید حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: ما در اقتصاد کشور با عدم‌تعادل در تراز پرداخت‌های خارجی و بودجه مواجه هستیم. وی ادامه داد: با کاهش صادرات نفت‌خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، تراز تجاری کشور که تاکنون با نفت، مثبت بوده است، با مشکل مواجه خواهد شد و کسری بودجه سال جاری نیز، بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گفته حسینی، در بودجه امسال پیش‌بینی شده که حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور از محل فروش نفت تامین شود که اگر دولت بتواند ۳۰ میلیارد دلار از محل فروش نفت کسب درآمد کند، با فروش هر دلار به نرخ ۲۵۰۰ تومان، می‌تواند کسری ریالی بودجه را تامین کند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در حالی که دولت سال گذشته ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی و گمرکی داشته است، پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش واردات در سال جاری، درآمدهای دولت از محل عوارض گمرکی به طوری جدی کاهش یابد.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیسیون ضرایب مالیاتی در ادامه، با بیان اینکه کسب ۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات مشکل خواهد بود، تصریح کرد:‌ ایجاد ظرفیت‌های جدید درآمدهای مالیاتی و افزایش یکباره ۱۵ هزار میلیارد تومان در درآمدهای مالیاتی، بدون اجرای کامل و یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده، دشوار به نظر می‌رسد و سهم درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده کشور از درآمدهای دولت که فقط حدود ۱۱ درصد است، باید بیشتر شود.