در پاسداشت خدمتگزاری و مسوولیت‌پذیری

محسن خلیلی خوشحالم و بسیار امیدوار. در این روزها و ماه‌ها دو بار شادی عمیقی را در خود حس کرده‌ام. یکبار حدود یک ماه قبل بود که مصاحبه‌ای از دکتر روحانی با نشریه‌ (چلچراغ) را که مربوط به قبل از انتخابات بود، خواندم و از شدت وجد به همسرم گفتم که اکنون اگر فرشته مرگ به سراغم بیاید هیچ نگرانی ندارم؛ چرا که با وجود چنین مردانی، میهن عزیزمان از آسیب‌ها و خطرها یقینا ایمن خواهد بود. بار دوم همین چند روز قبل بود که خبر انتصاب دکتر اسحاق جهانگیری به سمت معاون اول رییس‌جمهور و دکتر نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران را به سمت ریاست دفتر رییس‌جمهور شنیدم که هر دوجایگاهی بس مهم و محوری در جهت‌دهی و انسجام بخشی به سیاست‌های حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و نظارت بر اجرای صحیح این سیاست‌ها است. در حیات ملت‌ها و رونـد تحولات جوامـع، گاه فرصت‌هایی ایجاد و شرایطی حادث می‌شود کـه بی‌شک خاص و ویژه است. این فرصت‌ها و شرایط خاص نه آنکه امری «اتفاقی» و «تصادفی» بلکه حاصل انباشت تجربه‌ها و تلاش‌ها، خون دل خوردن‌ها و دم فرو بستن‌ها، صبوری پیشه کردن‌ها و از پای ننشستن‌ها، بر زمین خوردن‌ها و برخاستن‌ها، امید داشتن‌ها و ناامید و مایوس نشدن‌ها است. این همه اگرچه در لحظه پدیدار می‌شود، اما حاصل زحمات سالیان و ایمان و اعتقاد به راه و هدف است. چنانکه در کلام خداوند متعال، این توفیقات پاداش «تنها کسانی است که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند». (سوره مائده-

آیه ۹) براین اساس دو شادی فوق را نگارنده، پاداش دهه‌ها تلاش و زحماتی می‌داند که فعالان و کارآفرینان بخش خصوصی کشورمان در همراهی و همکاری منطقی و مسوولانه با نهاد دولت و نیز اثبات توانمندی‌ها و شایستگی‌هایشان صرف کردند تا مجال آن را یابند که در ساختن میهن عزیزشان حضور و مشارکت داشته باشند و خود را همچون همتایانشان در کشورهای پیشرفته، مورد عزت و احترام دولتمردانشان حس کنند. صبر و درایت این بخش خدمتگزار در تعامل با نخبگان خیراندیش و سلامت راهبران سیاسی و اقتصادی سرانجام نتیجه بخشید و حقایق مشخص و صداقت فعالان اصیل این بخش برای خدمتگزاری به مردم و میهن اثبات شد و دکتر جهانگیری به عنوان بنیانگذار تعامل و همفکری دولت با بخش خصوصی از طریق ایجاد «شورای مشورتی بخش خصوصی وزیر صنایع و معادن»، در اوایل دهه ۸۰ و دکتر نهاوندیان به عنوان راهبر مهم‌ترین نهاد بخش خصوصی کشور (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی) در جایگاه‌هایی شایسته برای خدمت به میهن و جامعه استقرار یافتند.

این دو انتخاب و البته انتخاب بسیاری دیگر از سروران و عزیزان وزرا که امید است از مجلس شورای اسلامی موفق به کسب رای اعتماد شوند، بهترین پاداش تلاش ۳۵ ساله فعالان بخش خصوصی و نقطه شروع جدیدی است که مسیر تعامل ما را متکی به حسن نیت وافر ریاست محترم جمهور مشخص می‌سازد. این موقعیت مغتنم برای ما خدمتگزاران وادی تولید و خدمت، این وظیفه را ترسیم می‌کند که با همه توان خود در راه تعامل با دولت کوشا باشیم.

در این میان بی‌‌شک دکتر نهاوندیان که الحق پایه‌گذار دوران نوین فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بوده است با شناخت عمیق از توانمندی‌های بسیار بخش خصوصی کشورمان از یکسو و نیز تجربه سال‌ها کار در حوزه‌های اجرایی و پژوهشی و تحقیقاتی و سیاست‌گذاری از سویی دیگر، توانایی آن را دارد تا هم بازتاب‌دهنده خواست‌ها و مطالبات بخش خصوصی از نهاد دولت باشد و هم مشکلات و محدودیت‌ها و معذوریت‌های نهاد دولت را به بخش خصوصی در جهت هرچه عقلانی‌تر شدن این خواست‌ها منعکس کند. این امر، امر مهم و اساسی است که درک و شناخت مشترک و زبان و ذهنیت همراستا با فرآیند توسعه را که امری است تدریجی و گام به گام به ارمغان می‌آورد. بی‌شک نهاد تحت نظر دکتر نهاوندیان با راهبری ایشان و حمایت‌های ریاست محترم جمهور دانشمند و معاون اول توانمندشان آینه‌ای خواهد بود که دو بخش دولت و بخش خصوصی خود را در آن هرچه شفاف‌تر و واقعی‌تر ببینند و از گذر این فهم مشترک، راهکارها و عزم و اراده همسو برای پیشرفت و توسعه کشور را تدارک ببینند. به بخش خصوصی کشور که توانسته است در سایه تعقل و خرد جمعی و سال‌ها کار مشترک و پایمردی در طرح خواست‌های معقول و منطقی جایگاه مهمی در ساختار اقتصادی و سیاسی کشور بیابد و چنین نماینده شایسته‌ای در این جایگاه رفیع داشته باشد باید تبریک و تهنیت گفت و با خود و با ایشان عهد بست که بی‌چشمداشت و توقع کسب منفعت فردی و گروهی، تمامی توش و توان خود را مصروف اعتلا و توسعه کشور و رفاه مردم و میهن عزیزمان که همانا راه دولت محترم و رییس‌جمهور دانشمند آن است، خواهیم کرد.