انتقاد از برخی تصمیم‌های شتاب‌زده گذشته
ایرنا- رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به آثار زیان بار مراکز متعدد تصمیم‌گیری دولت گذشته در بخش‌های واردات و صادرات اشاره کرد و گفت: در شش ماه پایانی سال گذشته، تصمیم‌های خلق‌الساعه و عجولانه موجب التهاب در بازار ارز کشور شد که ورود به موقع این ستاد، آرامش نسبی در بازار ایجاد کرد، دیگر نباید شاهد تکرار چنین اشتباهاتی بود.
فداحسین مالکی به ورود کالاهای بی‌‌کیفیت و خروج بعضی کالاهای استراتژیک در مدت زمان یاد شده اشاره کرد و افزود: افزایش میزان تحریم‌های اعمالی از خارج، بروز برخی اقدام‌های هدفمند در داخل و همچنین تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی، به بحرانی‌تر شدن اوضاع دامن می‌زد.
وی شش ماه دوم سال گذشته را یک آزمایش جدی برای مدیران اقتصادی کشور و جامعه عنوان کرد و گفت: درست است که تحریم‌ها در این مقطع زمانی فشار زیادی به کشور وارد کرد، اما ایران با ادبیات تحریم در طول دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی و بعد از آن آشنا بوده و در دوران جنگ و پس از آن، به واسطه مدیریت منطقی و کارآمد، از مشکلات در حوزه اقتصاد و تجارت عبور کردیم و اجازه فشار به مردم داده نشد.
مالکی با بیان اینکه با توجه به تجربیات گذشته، بحران‌های به وجود آمده قابل توجیه نیست، گفت: می‌توان این مشکلات را ناشی از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای، صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسی، ناهماهنگی در بخش‌های تصمیم ساز و اظهارنظرهای نسنجیده دانست.
وی با بیان برخی رویدادهای دو سال گذشته گفت: بار سنگینی بر دوش دولت و رییس‌جمهور قرار دارد که امید می‌رود تجربه و ظرفیت بالای اقتصادی در دولت تدبیر و امید، بتواند در فاصله کوتاه مشکلات را کاهش دهد.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با یادآوری مشکلات کشور در بخش واردات با توجه به اعمال تحریم‌ها گفت: در بسیاری از مقاطع تجار ایرانی خارج از کشور با به‌کارگیری سرمایه‌های شخصی و یاری بازرگانان داخلی اقدام به ورود کالاهای اساسی به کشور کرده و بخشی از فشارهای ناشی از تحریم‌ها را کاستند.
وی به فاصله زمانی پنج تا ۱۰ روزه صادرات کالا در تجارت فرامرزی و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و افزود: در کشور ما صادرکنندگان بین ۲۵ تا ۳۰ روز برای صادرات معطل می‌شوند که با تلاش ستاد و سایر دستگاه‌های مرتبط، سامانه‌هایی ایجاد و راه‌اندازی شده که طول زمان توقف را کاهش می‌دهد.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در کارگروهی در ستاد موضوع کاهش تعداد اسناد صادرات در دست بررسی است، اما بهترین وضعیت، ایجاد سامانه یکپارچه در گمرک‌ها است که در مبادی اصلی کشور راه‌اندازی شده و باید تلاش شود در همه گمرک‌ها اجرایی شود.
وی به ایجاد سامانه ترخیص کالا در بسیاری از گمرک‌های کشور توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع از جعل اسناد ترخیص جلوگیری کرده و این بهترین روش پیشگیری از وقوع جرم در این حوزه است.
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اهمیت تقدم حوزه پیشگیری بر حوزه مقابله گفت: با فعال‌سازی حوزه پیشگیری از بروز هرگونه انحراف اقتصادی جلوگیری خواهد شد. وی همچنین گفت: شرایط اقتصادی حاکم بر دنیا و تحولات منطقه لزوم ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور و ایفای نقش موثر در بارور کردن اقتصاد را بیش از پیش ضرورت می‌بخشد.