پیشنهاد تشکیل شورای گفت‌وگو در «اکو»

سردار خالدی- جلسه نهایی هجدهمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو با پیشنهاد تشکیل شورای اتاق گفت‌وگو بین دولت‌های عضو اکو و بخش خصوصی، اجرای همه توافق‌نامه‌های موجود و فراهم شدن بسترهای لازم برای توسعه اقتصادی منطقه و دستیابی به اهداف تعیین شده اکو پایان یافت. هجدهمین نشست کمیته اجرایی صنعت اکو با حضور محمدعلی نجفی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمد نهاوندیان رییس دفتر ریاست‌جمهوری، محمدرضا کرباسی دبیر کل اتاق اکو و نمایندگانی از کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، روز پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه در اتاق ایران برگزار شد.

افزایش توسعه مبادلات تجاری

در ابتدای این مراسم، محمدرضا کرباسی با ارائه گزارشی، جلسه نهایی هجدهمین نشست را آغاز کرد.

در ادامه، حایری ماراسلی اقلو، معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو با اشاره به اینکه بخش خصوصی با کیفیت، بازوی مهم برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی است، اظهار امیدواری کرد: یکسان‌سازی و استانداردسازی قوانین در کشورهای عضو به گسترش همکاری‌های تجاری کمک کند.

معاون دبیرکل اکو در ادامه به موافقت‌نامه آکوتا اشاره و تصریح کرد: اجرای این توافق‌نامه مدت‌ها است که به تعویق افتاده است.

وی درباره موانع تعرفه‌ای گفت: روی طرح ۶۰۰ هزار دلاری کار می‌کنیم که با انجام آن، ظرفیت کشورهای عضو در توسعه مبادلات تجاری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت که البته به زودی این طرح نهایی می‌شود.

۵/۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در اکو

در دیگر بخش این نشست، علینقی خاموشی رییس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی اکو با اشاره به اینکه هر یک از اعضای اکو می‌توانند در تمامی زمینه‌ها همکاری خود را گسترش دهند، اظهار کرد: کشورهای عضو در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۸۱۷ میلیارد دلار با جهان مبادله بازرگانی انجام داده‌اند که از این رقم ۳/۱۰ درصد یعنی ۸۳ میلیارد دلار سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است.

خاموشی در ادامه افزود: منطقه اکو در سال ۲۰۱۱ از رقم ۵/۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) حدود ۴۱ میلیارد دلار را نصیب خود کرده که معادل ۷/۲ درصد از رقم جهانی است. به اعتقاد وی، افزایش سالانه یک‌درصد به میزان تجارت درون منطقه‌ای پیش‌بینی شده و لازم است موانع و مشکلات برای اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های امضا شده جدی گرفته شود. خاموشی، موافقت‌نامه‌های تسهیل صدور روادید برای بازرگانان، تاسیس بانک تجارت و توسعه اکو (ETDB)، چارچوب حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA)، موافقت‌نامه تجاری اکو (آکوتا) و موافقت‌نامه گسترش و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی اکو (APPI) را از اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر عنوان کرد. وی همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک بین اعضا گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های مشترکی بین کشورهای عضو انجام نشده، بنابراین لازم است دولت‌ها برای اجرایی شدن این موافقت‌نامه‌ها پیگیری لازم را به عمل آورند.

در ادامه این نشست، کامورعلی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ترکیه و زبیر احمد مالک، رییس فدراسیون اتاق بازرگانی پاکستان با اشاره به موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای، خواستار همکاری‌های بخش خصوصی و انعکاس موانع و چالش‌های پیش رو توسط نمایندگان آنها به دولت شدند.

«اکو» مقصد گردشگری جهان شود

محمدعلی نجفی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر سخنرانان هجدهمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی اکو بود. وی در ابتدای سخنرانی‌اش با اشاره به اینکه گردشگری پل مجازی اتصال میان ملت‌ها و عاملی موثر برای تعامل میان ادیان و فرهنگ‌ها است، اظهار کرد: گردشگری راهی برای کم کردن شکاف توسعه میان کشورها و ترویج فرهنگ دوستی و تفاهم است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: برای آنکه منطقه اکو به یک منطقه گردشگری جهان تبدیل شود، نیازمند تامین زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم با رعایت استاندارد‌های جهانی صنعت گردشگری است.وی افزود: تسهیل در صدور روادید همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و ایجاد شبکه یکپارچه خدمات گردشگری و تامین آموزش نیروی انسانی متخصص و استفاده از تجربیات کشورهای عضو از جمله راهکارهای لازم برای رشد و توسعه صنعت گردشگری منطقه اکو است.

نجفی گفت: تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند گام مهمی در توسعه گردشگری منطقه اکو باشد.

وی افزود: بحث روادید مشترک منطقه اکو یکی از بحث‌های قدیمی است که خط مشی اصلی آن را سیاست خارجی دولت‌ها تعیین می‌کند، اما جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۸ با راه‌اندازی سامانه روادید الکترونیک جهت صدور روادید در عرض ۴۸ ساعت و نیز صدور روادید فرودگاهی اقدامات موثری انجام داده‌ است.معاون رییس‌جمهور به بحث تعیین رایزن گردشگری در نمایندگی‌های خارجی جهت ارائه راهنمایی و مشاوره اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید موافقت‌های لازم با وزارت امور خارجه انجام شود.

رییس سازمان گردشگری گفت: یکی از سرفصل‌های برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی است و از نظر یونسکو ایران از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد.وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته حدود ۴ میلیون نفر گردشگر از ایران بازدید کرده‌اند که ۴۵ درصد آنها از کشورهای منطقه اکو بوده‌اند و امیدواریم در سال آینده این رقم افزایش یابد.

ویزا، مانع تجارت در اکو

همچنین محمد نهاوندیان رییس‌دفتر رییس‌جمهور و رییس اتاق بازرگانی ایران در هجدهمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی اکو با تاکید بر اینکه منطقه به ثبات و امنیت بیشتری احتیاج دارد، گفت: اقتصاد بستر خوبی برای ایجاد ثبات و امنیت است، چرا که همکاری‌های اقتصادی می‌تواند بهترین ابزار برای ثبات در منطقه باشد.وی افزود: باید به پیشنهاد رییس‌جمهور در سازمان ملل توجه کنیم که گفتند حرکت جهانی باید در مقابله با افراطی‌گری و خشونت ایجاد شود، بنابراین باید پیام صلح و امنیت و همکاری بین جوامع از منطقه ما و امت اسلامی به دیگر بخش‌ها و جامعه اسلامی معطوف شود.به گفته وی، مجموعه این فرصت‌ها می‌تواند این امکان را بدهد که با یک رویکرد مبتکرانه فصل جدیدی را آغاز کنیم.وی با تاکید بر اجرای موافقت‌نامه اکو گفت: ویزا هنوز به عنوان یک مانع در تجارت کشورهای عضو مطرح است بنابراین، باید پیشنهاد ویژه‌ای در این خصوص اجرا شود تا مشکلات ویزایی بین کشورهای عضو حل شود که در این خصوص باید موافقتنامه تسهیل ویزا به تصویب رسیده و اجرا شود.نهاوندیان تاکید کرد: بین بانک تجارت و توسعه اکو و سایر بانک‌های محلی برای افتتاح ال‌سی‌ها اقدام لازم صورت گیرد. وی افزود: پیشنهاد شد که کشورهای عضو اکو ۱۰۰ شرکت برتر خود را در بخش‌های مختلف اقتصادی معرفی کنند تا اطلاعات لازم در اختیار اعضا قرار گیرد که توزیع کتاب جدید اکو تحقق این پیشنهاد بود.

نهاوندیان در ادامه خواستار عملیاتی شدن توافقات توسعه سرمایه‌گذاری در بین کشورهای عضو شد. وی گفت: اگر بتوانیم برآیند داوری را عملیاتی کنیم، می‌توانیم اعتماد و انگیزه بالاتری بین جوامع تجاری ایجاد کنیم، اما بخش خصوصی هم باید در برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین اعزام هیات‌های تجاری، فعال باشند.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در رابطه بین دولت‌ها و بخش خصوصی یک خلأ جدی وجود دارد، گفت: وظیفه اصلی اتاق‌ها ارتباط بین بخش خصوصی و دولت‌ها است و در واقع اتاق بازرگانی تامین‌کننده این ارتباط بین دولت و بخش خصوصی است، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم شورای گفت‌وگوی بین دولت‌های عضو اکو و بخش خصوصی تشکیل شده و سالی یک بار جلسه‌ای بین بخش خصوصی اکو و دولت‌های عضو برگزار شود.

نهاوندیان در پایان تاکید کرد از طرف دولت ایران حمایت از این طرح را اعلام می‌کند.

برگزاری نشست بعدی در پاکستان

همچنین در نشست تخصصی کمیته اجرایی اکو در بعدازظهر که با حضور نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنعت اکو و کرباسی دبیرکل اتاق اکو برگزار شد، با ارائه گزارش‌هایی از کمیته‌های تخصصی اکو در خصوص مباحثی همچون ترانزیت و حمل و نقل، گردشگری، هیات داوری، زنان کارآفرین و صنعت و سرمایه‌گذاری ادامه یافت. این در شرایطی بود که در گزارش مربوط به نماینده وزارت اقتصاد و دارایی کشورمان اعلام شد که در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بیش از ۴ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار است که با توجه به تصویب قانون سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط مجلس شورای اسلامی، شاهد رشد مناسبی در این زمینه خواهیم بود. ارائه گزارش هایی از بخش انرژی در منطقه اکو، تازه‌ترین تحولات اکو و گزارش مربوط به مسعود رکابدار رییس نمایندگی ایران در بانک تجارت و توسعه اکو از بخش‌های پایانی این نشست بود.

همچنین کرباسی، دبیرکل اتاق اکو در پایان این نشست، با تاکید بر اجرای همه توافق‌نامه‌های موجود و فراهم شدن بسترهای لازم برای توسعه اقتصادی منطقه و دستیابی به اهداف تعیین شده اکو، افزود: نشست آتی در شهر کراچی پاکستان برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن طی یک هفته از سوی دبیرخانه اکو به اتاق‌های عضو اعلام می‌شود.

در حاشیه‌ها

- جلسه نهایی کمیته اجرایی صنعت اکو در اتاق ایران که البته این بار شاهد حضور میهمانان خارجی و با گله‌گذاری اهالی رسانه همراه بود، با بیش از یک ساعت و نیم تاخیر برگزار شد.

- روز پنج‌شنبه بعد از مراسم صبح کمیته اجرایی اکو، خبرنگاران در حاشیه از نهاوندیان سوالاتی پرسیدند و بعد از آن، رییس اتاق ایران به ضیافت نهار رفت.

- یکی از نکات مراسم، انتقاد از عدم حضور نماینده تاجیکستان در نشست بعدازظهر کمیته اجرایی اکو بود. همچنین اعضای اتاق اکو برای چندمین‌بار از عدم حضور هیات افغانستان و لغو یکی از نشست‌های تخصصی اکو به دلیل عدم صدور روادید و ویزا توسط این کشور یاد کردند.

- دیر ترجمه کردن و ادای کلمات حاشیه‌ای خارج از متن سخنرانی گروه مترجم از مهم‌ترین حاشیه‌های دیروز بود که البته رییس اتاق در پایان با اشاره به سختی ترجمه همزمان، از مترجمان تشکر کرد.