گروه بازرگانی- در نشست اخیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران که با حضور مدیران یک شرکت تامین سرمایه برگزار شد، چگونگی کمک شرکت‌های فعال تامین سرمایه به بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی مطرح شد. این کمیسیون به دنبال آن است تا در راستای وظایف و اهداف خود، پل ارتباطی میان SMEها که بعضا در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و شرکت‌های تامین سرمایه و مالی فعال در ایران، ایجاد کند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، نادی که به نمایندگی از شرکت تامین سرمایه به نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران آمده بود، گفت: در دنیای امروز، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی که صورت‌های مالی شفافی دارند، مشتریان بانک‌ها نیستند، بلکه بنگاه‌ها برای تامین نیازهای مالی خود به سراغ شرکت‌های بازار سرمایه می‌روند. وی سپس با بیان اینکه این شرکت تاکنون پروژه‌های متعددی در ارتباط با بنگاه‌های کوچک یا در اصطلاح SMEها به مرحله اجرا درآورده است، هدف از حضور و نشست با اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران را دستیابی به راه حل‌هایی برای فعالیت آتی SME‌ها عنوان کرد. نادی در ادامه به یکی از راهکارهای دست یافته این مجموعه اشاره کرد و گفت: صندوقی در نظر گرفته‌ایم که میزان دارایی آن در حال حاضر به ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که از این محل ماهانه سود ۲۰ درصد تضمین شده است.

نادی در عین حال تصریح کرد: نهاد ناظر بر عملکرد و فعالیت این شرکت تامین مالی، سازمان بورس و اوراق بهادار است و ضمانت بانک‌ها را پشت سر خود دارد. این در حالی است که کف تامین سرمایه این شرکت برای بنگاه‌های کوچک صنعتی، ۱۰ میلیارد تومان است. او گفت: بازوی مالی ما فقط سرمایه‌ای که در این شرکت تامین مالی جمع شده، نیست؛ بلکه صندوق‌های این شرکت است که در حال حاضر دارای حدود ۳۰۰ میلیارد تومان منابع است. این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش، یادآوری کرد که سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان صکوک منتشر شد. وی در عین حال، به موضوع مورد بحث نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران، بازگشت و گفت: می‌توانیم برای طرح‌های اقتصادی شهرک‌های صنعتی و فعالان این شهرک‌ها، سرمایه‌گذار جذب کنیم به این شرط که طرح‌های ارائه شده باید اقتصادی و دارای توجیه باشد. محمدمهدی رئیس‌زاده رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران نیز در این نشست، با یادآوری اینکه در حال حاضر هفت شرکت تامین سرمایه در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: بخشی از سهام این شرکت‌ها متعلق به بانک‌ها است و البته از ابزارهای نوین و به روز در تامین سرمایه برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ایران واحدهای بزرگ، قسمت اعظم منابع بانک‌ها را از آن خود کرده‌اند تصریح کرد: در چنین شرایطی، شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند در ارائه خدمات به بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال شوند. رئیس‌زاده به حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در جلسات اتاق تهران به عنوان یکی از نمایندگان تازه دولت در هیات نمایندگان اشاره کرد و گفت: رایزنی و هم‌اندیشی میان اتاق تهران و شهرک‌های صنعتی از این پس قوام و قالب بهتری به خود می‌گیرد، در عین حال در اتاق تهران می‌توانیم الگویی کارآ و اقتصادی برای SME‌ها طراحی کنیم. وی در پایان تاکید کرد: جای کار برای شرکت‌های تامین سرمایه در رابطه با تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی زیاد است و ضرورت به اطلاع‌رسانی بیشتر توسط شرکت‌های مذکور احساس می‌شود.