حل مشکلات تجاری دو تمدن باستانی

سردار خالدی: خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به هند- سفر هیات تجاری ایران به هند با امیدواری‌ها به حل مسائل و مشکلات تجاری بین دو طرف و تشکیل کمیته‌های ویژه و افزایش تعامل دوجانبه همراه شد. هیات تجاری ۴۵نفره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به سرپرستی یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق در شرایطی عازم دهلی نو شده که روزهای پر کاری را پشت سر گذراند. در اولین دیدار که روز پنج‌شنبه (۳۰آبان ماه) با حضور مقامات فدراسیون صادرکنندگان هند (فیو) برگزار شد، رفیق احمد، رییس فدراسیون صادرکنندگان هند در سخنانی با آرزوی موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، اظهار کرد: امیدواریم توافقاتی بین ایران و هند حاصل شود. رییس فدراسیون صادرکنندگان هند با اشاره به آمار و تحلیل‌ها که نشانگر تبادلات تجاری حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلاری بین ایران و هند بوده است، تصریح کرد: تجارت ما همیشه به نفع ایران بوده است و به‌رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد، به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم. وی به فرصت‌های تجاری که در بحث توریسم بین ایران و هند وجود دارد، اشاره کرد و افزود: تقریبا ۴۰هزار ایرانی سالانه به هند سفر می‌کنند که این رقم می‌تواند، بیشتر شود. رفیق احمد تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری رقم فعلی تبادلات تجاری دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته دوبرابر شود. البته بیشترین صادرات هند به ایران در رابطه با برنج، غلات، دارو و قطعات استیل است که امیدواریم بیشتر در رابطه با مسائل صنعتی و غذایی همکاری داشته باشیم. وی با بیان اینکه از مشکلاتی که بر سر راه تبادل تجاری دو کشور است آگاه هستیم، اظهار امیدواری کرد: امیدواریم هر چه زودتر این مشکلات از بین برود.

باید تجارت را متنوع کنیم

غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند نیز در این دیدار با اشاره به اینکه جلسه خوبی با صادرکنندگان داشته است، تصریح کرد: مطالب مفیدی از سوی دو طرف ایرانی و هندی مطرح شد که امیدواریم وارد فاز دوم شویم و به مشکلات هم بیشتر پی ببریم. به اعتقاد انصاری، هدف اصلی این رفت و آمدها باید این باشد که تجارت با هند را متنوع کنیم. همچنین باید معاملات را از حالت نقد به حالت اعتباری در بیاوریم.

افزایش ارزش مبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار

یحیی آل اسحاق نیز به عنوان سرپرست هیات تجاری و بازرگانی ایران با بیان اینکه هیات تجاری و بازرگانی ایران با استقبال طرف هندی مواجه شده است، در نشست با تجار و بازرگانان هندی در فدراسیون صادرکنندگان هند، گفت: ما به عنوان بخش خصوصی ایران چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت علاقه‌مند به توسعه روابط بین دو کشور در تمامی حوزه‌های سرمایه‌گذاری، تجارت، بازرگانی و خدمات هستیم. وی گفت: ما در بخش خصوصی ایران متوجه این نکته هستیم که پایه‌گذاری‌هایی که اعضای ما امروز در هند می‌کنند، برای آینده بسیار مهم است و هر دو طرف باید از فرصت‌ها استفاده کنند. آل‌اسحاق افزود: در آینده روابط تجاری غیرنفتی ایران و هند مسائل و مشکلاتی مشخص وجود دارد که برخی از این مسائل مربوط به نظام بانکی است و تا زمانی که این مسائل حل نشود، فعالیت‌ها با کندی صورت می‌گیرد. وی اضافه کرد: بحث بوروکراسی‌های اداری نیز مطرح بوده که اینها در روابط تجاری ایران و هند قابل حل است.

آل اسحاق افزود: هر دو طرف باید قبول کنند که منافع دو کشور در این است که پول‌های ایران در هند به حرکت بیفتد و از آن در حوزه‌های مختلف تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری استفاده شود.

وی گفت: دو کشور باید از مجموعه این ظرفیت‌ها بهترین استفاده را ببرند و این شدنی است، اما یک عزم راسخ از سوی هر دو کشور می‌خواهد که اولویت‌های کشور را بر اولویت‌های بخشی ارجحیت بدهند. آل اسحاق اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توان حجم تجاری بین دو کشور را از ۱۶ میلیارد دلار فعلی تا ۳۰ میلیارد دلار در سال‌های آتی افزایش داد که این منوط به حل مشکلات است.

حل بخشی از مشکلات بانکی

همچنین در دومین نشست مشترک بازرگانان ایران و هند در دهلی نو که در همین روز انجام شد، هیات تجاری ایران به همراه یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران، معاون وزیر بازرگانی هند و رییس اتاق بازرگانی هند حضور داشتند و طرفین درباره راه‌های گسترش و تعمیق روابط تجاری میان دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. آس آر رائو، معاون وزیر بازرگانی هند در این نشست روابط ایران و هند را روابطی نزدیک و برادرانه توصیف کرد و گفت: هدف ما نه تنها گسترش روابط تجاری و اقتصادی، بلکه همکاری در سطحی بالاتر و گسترش روابط دوستانه میان دو کشور است.

وی از ایران به عنوان کشوری با ذخایر نفت و گاز عظیم و مردمانی باهوش و متعهد یاد کرد و افزود: تاثیر زبان، فرهنگ و هنر ایران بر هند موجب تحکیم روابط دو کشور شده است و هر گونه رابطه اقتصادی ما با ایران برای ما سودآور خواهد بود. آل اسحاق نیز در این نشست از حل بخشی از مشکلات بانکی تجار و بازرگانان ایرانی و روان شدن عملیات بانکی خبر داد. وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹ شعبه بانکی در ایالت‌های مختلف هند در بخش روابط تجاری دو کشور فعالیت دارند.

رییس اتاق تهران همچنین از برگزاری جلسات برای رفع مشکل ویزا و مسائل اداری تجار ایرانی خبر داد و افزود: قرار است کمیته‌ای ویژه در هند در سطح وزرا برای تسریع تجارت میان دو کشور تشکیل شود و همه این مسائل نشانگر عزم دو کشور برای توسعه روابط است. آل اسحاق همچنین از گسترش همکاری‌ها در بخش فناوری‌های نو از جمله تاسیس شرکت‌های همکاری مشترک در زمینه فناوری‌های نو در هند خبر داد. رفیق احمد، رییس فدراسیون صادرکنندگان هند (فیو) نیز عصر پنجشنبه پس از نشست مشترک هیات تجاری و بازرگانی ایران با همتایان هندی تصریح کرد: سال گذشته نمایندگان تجاری هند به ایران سفر کردند و ما توانستیم با اعضای اتاق بازرگانی تهران و ایران و اتاق بازرگانی تبریز به توافقاتی دست یابیم («فیو»؛ فدراسیون صادرکنندگان هندی ۱۰۰ هزار عضو فعال تجاری و بازرگانی دارد که دولت هند ۷۰ درصد از آنان را تحت حمایت خود دارد).

وی گفت: نکته مهم این است که بسیاری از صادرکنندگان هندی که با ایران همکاری تجاری دارند، عضو فدراسیون صادرکنندگان هستند، بنابراین هرگونه مشکل احتمالی را می‌توانیم به راحتی شناسایی و در رفع آن با کمک وزارت بازرگانی هند و وزارت خارجه برطرف کنیم. وی در ارتباط با آینده تجارت هند و ایران گفت: معتقدم که روابط تجاری هند و ایران گسترش خواهد یافت. دولت هند به ما اطمینان داده برای ادامه روابط تجاری با ایران تلاش کند، اما مواردی مانند حمل و نقل و محموله‌های تجاری هنوز با مشکل مواجه است، هرچند دولت هند بیمه لازم جهت تجارت با ایران را با استفاده از شرکت‌های هندی تامین می‌کند. وی افزود: در جلسه هیات مدیره سازمان ضمانت تجارت هند که هفته پیش برگزار شد، ما به توافق رسیدیم که برای محقق شدن بیمه محموله‌ها جهت تجارت با ایران، با افزایش سطح ریسک، بودجه بیشتری را برای این امر در نظر بگیریم. براساس گفته رفیق احمد، بودجه سازمان ضمانت تجارت هند به هزار کرور روپیه (حدود ۱۶۵ میلیون دلار) افزایش یافته است.

آل اسحاق نیز در پایان این مراسم، با اشاره به اینکه همه اینگونه مطالب نشان دهنده این است که عزم دو کشور روابط را توسعه می‌دهد، افزود: همان‌طور که آقای رفیق احمد توضیح دادند باید دست به دست هم بدهیم که این مشکلات حل بشود.