ایسنا- رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران گفت: متاسفانه برخی افراد از داخل وزارت صنعت و تجارت علیه وزیر فضاسازی کرده و رویکردها نسبت به حذف طرح شبنم تغییر کرد. مجیدرضا حریری با تاکید بر اینکه باید موضوع ایران کد را که در قانون برنامه پنجم از آن اسم برده شده از طرح شبنم جدا کرد، اظهار کرد: به نظرم موضوعی به نام ایران کد با تمام انتقاداتی که در مرحله اجرا به آن وارد است در قانون برنامه پنجم از آن اسم برده شده است.

وی ادامه داد: این طرح باید از منظر کارشناسی مورد رصد قرار گرفته تا مشکلات آن رفع شود و اگر ایران کد با کدینگ بین‌المللی قابل تطبیق نیست می‌توان آن را بررسی و اشکالات آن را رفع کرد. حریری با تاکید بر اینکه با بررسی‌های کارشناسانه یا باید تغییر اساسی در وضعیت اجرای ایران کد داده یا در کلیت آن تغییر شکل لحاظ شود، خاطرنشان کرد: ولی به هر حال این موضوع جایگاهی در قانون برنامه پنجم دارد و راه و روش برخورد با آن متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ماهیت طرح شبنم ایجاد شبکه بازرسی و نظارت مردمی است، اظهار کرد: اگر بپذیریم که باید یک کدینگ ملی در کشور وجود داشته باشد باید در مبادی توزیع کد شناسایی به وجود آید و در نهایت با مطرح کردن مبحث ایران کد نسبت به اصلاح آن اقدام کرد. وی افزود: اما با وجود ایران کد اجرای طرح شبنم بی‌اثر می‌شود. حتی مبحث مطرح شده در کمیسیون واردات اتاق ایران نیز این بود که همزمان نمی‌شود چندین سیستم برای مبارزه با قاچاق واردات مطرح و طرح‌های موازی را اجرایی کرد.