خبرگزاری تسنیم- رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه رهگیری کالا از مبدأ تا مقصد یک امر ضروری است و ما به دنبال جایگزین مناسبی برای طرح شبنم هستیم، گفت: طرح شبنم ایده خوبی بود که در عمل به درستی اجرا نشد و اصل موضوع را زیر سوال برد. حبیب‌الله حقیقی در نخستین نشست خود با مدیران استانی و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جلسه برای جمع‌بندی مشکلات و ‌آسیب‌شناسی مسائل گذشته برگزار شد، درباره اشیای عتیقه اظهار کرد: این موضوع به عنوان ماموریت اولیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست و بیشتر به حوزه سازمان میراث فرهنگی برمی‌گردد. بنابراین، اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم. البته با توجه به تعداد زیاد مبادی ورودی کشور امکان کنترل همه مرزها و مبادی ورودی وجود ندارد.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ایران با وجود داشتن مرز با ۱۰ کشور همسایه و ۱۶ استان مرزی و همچنین مرزهای مختلف دریایی و زمینی، کنترل دقیق همه مرزها وجود ندارد خاطرنشان کرد: ایران دارای مرزها و مناطق صعب‌العبوری است که نمی‌توان بر میزان کالاهایی که در این مبادی وارد می‌شود نظارت کامل را انجام داد، ولی بخش‌های مختلف در زمینه کنترل بیشتر اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به صورت کلی با موضوع طرح شبنم مخالف هستید یا با نحوه اجرای آن تصریح کرد: بحث ما این است که اصل کدرهگیری و بارکد‌گذاری یک امر ضروری است، ولی ممکن است نحوه اجرا به نحوی باشد که به اصل موضوع خدشه وارد کند. بنابراین ما با اصل کدرهگیری مشکلی نداریم و طرح شبنم یک ایده خوب است که در اجرا بد عمل کرد.

همچنین معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا از شروع مطالعات لازم برای جایگزینی و اصلاح طرح شبنم خبر داد و گفت: احتمالا در طرح‌های جدید پرداخت هزینه بابت کد حذف یا خیلی اندک می‌شود. علیرضا بیات در مورد حذف طرح شبنم و نظر مدیریت جدید ستاد در این مورد، اظهار کرد: آنچه لغو شد بحث برچسب است که البته به طور کامل لغو نشده است. کدینگ کردن کالاها و کدرهگیری سر جای خود است و ستاد موافق این کار است و سایر دستگاه‌ها نیز با نظر بنده موافق هستند از جمله وزارت صنعت نیز حتما همراهی لازم را دارند، ولی چالش اصلی روش اجرا است. وی ادامه داد: روش اجرا با آن کیفیتی که برچسب داشت، درست نبود و بازنگری خواهد شد و در حال بازنگری هستیم و حذف عنصر انسانی، سخت‌افزار یا روش‌هایی که به صورت گسترده بخواهیم در سطح عرضه کد بچسبانیم باید اصلاح شود. کارهای مطالعاتی انجام شده و حتی معتقدم فروشندگان یا واحد‌های صنفی بخواهند بابت آن کدی که ایجاد می‌شود هزینه‌ای بپردازند.

معاون پیشگیری رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه احتمالا در روش‌هایی که در حال بازنگری هستیم، پرداخت هزینه یا لغو می‌شود یا خیلی هزینه‌ آن ناچیز خواهد بود، تصریح کرد: ‌البته شکل برچسب‌ها تغییر خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به دو ایراد اصلی طرح شبنم گفت: مجری اصلی بازنگری در طرح شبنم و طرح جایگزین آن ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیست، ولی کسی با کلیت طرح مشکلی ندارد.