۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار  برای ۲سبد کالایی

خبرگزاری فارس - معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت از اعتبار هزار میلیارد تومانی برای دو سبد کالایی خبر داد و گفت: نحوه توزیع این کالاها به جامعه هدف بر اساس نظام الکترونیک هدفمندی یارانه‌ها است. حسن یونس‌سینکی در پاسخ به این سوال که اعتبار در نظر گرفته شده برای ۲سبد کالایی چقدر است، گفت: رقمی در حدود هزار میلیارد تومان برای دو سبد کالایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این دو سبد در بهمن ماه و اسفند ماه سال جاری به کارکنان دولت، مستمری‌بگیران دولت، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، بازنشستگان لشکری، بازنشستگان کشوری، سازمان بهزیستی، کارگران، کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل تخصیص می‌یابد.

وی افزود: سبد اول شامل برنج، روغن، پنیر، تخم‌مرغ و مرغ و ترکیب سبد دوم ممکن است مقداری تغییر کند یا مشابه همین سبد باشد.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که نحوه توزیع به چه صورتی خواهد بود، گفت: با جلساتی که بین معاونان IT سازمان هدفمندی و وزارت صنعت برگزار شده است، با استفاده از نظام الکترونیک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، این دو سبد در اختیار گروه هدف قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های رییس‌جمهور این است که تا پایان سال هیچ کالای اساسی گران نشود، گفت: جامعه هدف ۲ سبد کالایی ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر هستند.

به نظر می‌آید حال اگر ارزش هر سبد کالایی دولت محاسبه شود، ارزش هر سبد برای حدود ۱۵ میلیون خانوار ایرانی (تقسیم اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بر ۲ سبد) ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود که سهم هر خانوار از آن (توزیع ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ میلیون خانوار به طور مساوی)، ۳۳ هزار و ۳۳۳ تومان است. به عبارت دیگر، ارزش ۲ سبد کالایی دولت به هر خانوار برای بهمن و اسفندماه امسال در مجموع ۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان می‌شود.