توزیع سبد کالایی از اول بهمن

هما کبیری- از زمانی که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم از توزیع سبد کالایی میان برخی اقشار جامعه خبر داده، دو، سه ماهی می‌گذرد و در این مدت، تصمیم‌هایی برای نحوه توزیع این سبد کالایی و قشر هدف آن گرفته شده است. بر اساس گفته‌های مدیر اجرایی طرح ارائه سبد کالایی این سبد برای توزیع در میان ۱۵ میلیون نفر پیش‌بینی شده، ولی با توجه به پایش آماری هر تعدادی که نیازمند این سبد باشند، در زمره گروه هدف قرار می‌گیرند. بر اساس گفته‌های بهمن حاج‌علی، مدیر کل ستاد بسیج اقتصادی کشور و مدیر اجرایی سبد کالا در بخش تامین و توزیع، ارائه این سبد کالایی از اوایل بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۵ بهمن نیز فرصت تهیه آن به پایان می‌رسد. به این ترتیب مردم ۱۵روز فرصت دارند تا این سبد کالایی را که شامل ۱۰کیلوگرم برنج هندی بسته‌بندی شده، ۴کیلوگرم مرغ معادل دو عدد، یک شانه تخم‌مرغ ۱۲عدد، ۲ بسته پنیر ۴۰۰گرمی و ۲ عدد روغن مایع ۹۰۰ گرمی است، از مراکزی که برای هر قشر پیش‌بینی شده دریافت کنند.

تفاوت سبد کالایی دولت یازدهم

حاج‌علی در نشست خبری روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاوت این سبد کالایی با سبد کالاهایی که دولت‌های گذشته توزیع کرده‌اند، گفت: این سبد کاملا رایگان است و هیچ فروشگاهی حق دریافت هیچ وجهی تحت هیچ عنوانی را ندارند. ارزش هر سبد کالایی نیز ۸۰هزار تومان برآورد شده است. این در حالی است که سبد کالایی‌ دولت‌های پیشین رایگان نبود و تفاوت قیمتی آن با بازار نیز چشمگیر نبوده است. وی درباره نحوه توزیع نیز توضیح داد: تلاش ما این است که سبد به صورت یکجا و به‌صورت بسته‌بندی شده توزیع شود، اما این امکان را نیز فراهم می‌کنیم که اگر کسی خواست کالاها را به صورت مجزا تامین کند، بتواند این کار را انجام دهد. به‌طور کلی دامنه توزیع را تا اندازه‌ای محدود می‌کنیم که هم بتوانیم برای توزیع سبد کالایی اسفند ماه آماده شویم و هم تسویه حساب‌های این سبد به‌طور کامل به پایان رسیده باشد.

مدیر اجرایی ارائه سبد کالا در بخش تامین و توزیع درباره اعتبارات مورد نیاز این طرح نیز توضیح داد: کل اعتبارات مورد نیاز به وزارتخانه و فقط برای تامین سبد کالا تخصیص پیدا می‌کند و اعلام می‌کنم که تامین اعتبار و تامین کالا هم انجام شده و کالاها از امروز در شبکه توزیع قرار می‌گیرند.

نحوه شناسایی جامعه هدف

حاج‌علی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره نحوه شناسایی افرادی که در بیش از یکی از موارد جامعه هدف قرار دارند، گفت: برای جلوگیری از هزینه‌های اضافه، با بهره‌گیری از سیستم بانکی، کارت بانکی دریافت یارانه افراد سرپرست خانوار شارژ می‌شود، اما به گونه‌ای که امکان برداشت نقدی این مبلغ وجود ندارد و فقط برای دریافت سبد کالایی و از فروشگاه‌های معرفی‌شده امکان‌پذیر باشد.

وی افزود: بعد از اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دستگاه متولی، جامعه هدف را به ما معرفی کرد که باید در همین روزها فهرست نهایی افراد را معرفی کند، کارت افراد مجاز به استفاده از سبد کالایی را فعال می‌کنیم و اصلا نیازی به مراجعه حضوری برای فعال کردن کارت‌ها وجود ندارد.

مدیر کل ستاد بسیج اقتصادی کشور مبنای توزیع سبد کالایی را جلوگیری از تکرار عنوان کرد و اظهار کرد: اگر کسی ذی‌نفع بود و در هیچ‌یک از گروه‌ها نبود، برای وی نیز سبد کالایی منظور می‌کنیم و استثنا قائل می‌شویم.

وی همچنین درباره توزیع سبد کالا میان خبرنگاران توضیح داد: خبرنگاران با اعلام وزارت فرهنگ، دانشجویان متاهل با اعلام وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد و همچنین طلاب حوزه‌های علمیه دریافت‌کننده سبد کالایی خواهند بود و به عنوان مثال اگر کسی خبرنگار باشد، ولی سرپرست خانوار نباشد هم کارت بانکی‌اش فعال می‌شود.

حاج‌علی با تاکید بر اینکه سبد کالایی هدیه‌ای از سوی دولت برای مردم و اقشار خاصی از جامعه است، گفت: در مصوبه اخیر دولت، جامعه هدف کسانی هستند که به نوعی عائله دولت محسوب می‌شوند. هم دولت علاقه‌مند است به آنها هدیه بدهد و هم آنها باید به سبد کالایی دولت نیاز داشته باشند.

وی افزود: موضوع سبد و هدیه‌ای که دولت به بخشی از مردم می‌دهد نباید با کوپنی کردن کالاها یا بن کالا دادن اشتباه گرفته شود، چرا که شرایط کشور ما برای کوپنی کردن کالا مناسب نیست و خوشبختانه در کشور ما همه کالاهای اساسی به قدر کافی وجود دارد و در تامین و توزیع کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد.

اولویت با کالاهای تولید داخل

مدیر اجرایی ارائه سبد کالا در بخش تامین و توزیع با اشاره به اینکه در این سبد کالایی اولویت با پرداخت کالاهای تولید داخل است، گفت: تنها برنج از کالاهای وارداتی است که آن هم برنج درجه یک هندی است که در بسته‌های ۱۰کیلوگرمی تهیه شده و برنج ایرانی را به‌دلیل اینکه بسته‌بندی آن میسر نبود، نتوانستیم تامین کنیم، اما ممکن است در سبد کالایی اسفندماه برنج ایرانی منظور شود.

وی ادامه داد: روی بسته‌های پنیر، روغن و تخم‌مرغ عنوان «رایگان» و «غیرقابل فروش» حک می‌شود تا فروش این کالاها از سوی عده‌ای بازار کالاها را به هم نریزد. البته چون این کالاها از ذخایر استراتژیک تهیه شده، مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد. با توجه به اینکه تامین‌کننده کالاها و توزیع‌کنندگان و دریافت‌کنندگان نیز مشخص هستند، پیش‌بینی ما این است خرید و فروش این کالاها صورت نگیرد، اما اگر هم صورت گرفت، با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

مراکز عرضه سبد کالایی

مدیر اجرایی ارائه طرح سبد کالا در بخش تامین و توزیع با اشاره بر اینکه توزیع‌کنندگان بر اساس جامعه هدف تعریف شده‌اند، گفت: برای هر کدام از جامعه هدف یک شبکه اختصاصی طراحی شده، به طوری که اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) بخش توزیع کارمندی، بازنشستگان و مستمری بگیران دولت را پوشش می‌دهد. همچنین اتحادیه‌ مرکزی فرهنگیان که جامعه معلمان و فرهنگیان را پوشش می‌دهد. از سوی دیگر، اتحادیه مرکزی کارگران (امکان) جامعه هدف کارگران و بازنشستگان و مستمری‌بگیران آنها را پوشش می‌دهد. در عین حال، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، شهروند، رفاه، سپه و سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز از سایر توزیع‌کنندگان این طرح هستند.

وی افزود: سبد کالایی خبرنگاران و طلاب از طریق فروشگاه‌ رفاه، سپه و شهروند توزیع می‌شود و چون جامعه هدف آنها خیلی نیستند این مجوز داده شده است، تا بتوانند از سایر فروشگاه‌ها نیز سبد کالایی را دریافت کنند.

حاج‌علی گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور نیز می‌توانند از همه شبکه‌ها کالاهای خود را دریافت کنند و همچنین می‌توانند، از شبکه‌های خاصی که برای خدمات‌رسانی و کالارسانی در اختیار کمیته امداد قرار دارد نیز استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه پیش‌بینی شده برای تامین سبد کالایی و همچنین با در نظر گرفتن ارزش ۸۰هزار تومانی هر سبد کالایی، به نظر می‌رسد این سبد به بیش از ۱۵ میلیون نفر تعلق گیرد. پیش‌بینی این است که در توزیع این سبد کالایی که نخستین سبد کالایی پیش‌بینی شده از سوی دولت یازدهم است، سخت‌گیری‌های خاصی انجام نشود و هر کسی که به نوعی نامش در هیچ‌یک از این فهرست‌ها قرار ندارد، موفق به دریافت سبد شود. همچنین با توجه به اینکه کمتر از ۱۵ روز دیگر توزیع سبد کالایی از سوی دولت آغاز می‌شود و هنوز زیرساخت‌های الکترونیک به‌دلیل عدم تهیه و پایش آمار دقیق از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماده نیست، پیش‌بینی می‌شود این سبد کالایی به صورت الکترونیک در میان اقشار جامعه توزیع نشود و استفاده از روش‌های سنتی و بن جایگزین آن شود.