گروه بازرگانی- مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در حالی خبر از تامین مرغ سبد کالای دولت و توزیع آن بین استان‌ها داده است که قیمت شیر و صنایع لبنی بی‌تفاوت نسبت به قول مساعد دولت برای پرداخت اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای شیر به صنایع لبنی افزایش یافته است. مصیب محمدیان شمالی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از انجام توزیع مرغ بین استان‌ها و ابلاغ طرح توزیع از سوی ستاد تنظیم بازار خبر داد.

محمدیان همچنین در مورد اعتراض دامداران به عدم تخصیص اعتبار ۳۰۰میلیارد تومانی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر تصریح کرد: در مصوبه دولت به‌صراحت ذکر شده که سقف ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق صنایع لبنی برای مابه‌التفاوت نرخ ۱۱۱۰ تومان تا ۱۳۰۰ تومان شیر خام به‌نسبت منطقه‌های مختلف و کشش بازار قابل پرداخت است. البته مسوول محاسبه این کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

به اعتقاد وی هدف از درنظر گرفتن این اعتبار، جلوگیری از افزایش قیمت شیر خام است و بر اساس این مصوبه، اعتبار مورد نظر به حلقه آخر که صنایع لبنی هستند تخصیص داده می‌شود، اما درنهایت دامداران شیر را به‌ قیمت مورد نظر می‌فروشند و این مابه‌التفاوت به صنایع لبنی داده می‌شود تا قیمت‌ها را افزایش ندهند.

وی با بیان اینکه این امر مصوبه دولت و لازم‌الاجرا است، گفت: دامداران به‌دنبال این هستند که اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی مستقیم به آنها داده شود ولی تصمیم گرفته شد این پول را به صنایع لبنی پرداخت کنند که البته درنهایت فرقی نمی‌کند.

حسین دماوندی‌نژاد، عضو هیات‌مدیره شرکت پشتیبانی امور دام نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از آغاز توزیع مرغ سبد کالایی در استان‌ها خبر داد و گفت: توزیع مرغ سبد کالایی به استناد ابلاغیه دولت و براساس تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار گرفته شده است با نیازسنجی استان‌های مختلف آغاز شده که این تصمیم در راستای اجرای طرح دولت برای اجرای طرح یارانه‌های غیرنقدی است.

دماوندی‌نژاد همچنین در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: ذخیره‌سازی گوشت قرمز و گوشت مرغ از تولید داخلی همچنان ادامه دارد و هیچ مشکلی برای تامین مرغ و گوشت شب عید وجود ندارد.

در همین حال هدایت اصغری، رئیس اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه اتحادیه مرغداران میهن مسوول تامین تخم مرغ سبد کالای دولت است، اظهار کرد: مقدمات و برنامه‌ریزی‌ها برای تامین تخم‌مرغ سبد کالا در حال انجام و قرارداد‌های لازم با عوامل توزیع منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه منتظر مشخص شدن عوامل توزیع در استان‌ها هستیم تا محموله‌های تخم مرغ را به آنها ارسال کنیم، گفت: حجم تخم مرغی که قرار است تامین شود، دقیقا

بر مبنای آماری که وزارت صنعت اعلام می‌کند، خواهد بود ولی تا این لحظه قرار است برای هر سبد ۲ بسته ۱۲ عددی تخم مرغ در نظر گرفته شود.

همچنین رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اینکه با وجود اعلام اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت برای شیر اما قیمت این کالا و خامه در بازار افزایش یافته است، گفت: دلیل افزایش قیمت شیر بالا رفتن قیمت ظروف بسته‌بندی این محصول است که قیمت آن در هر کیلوگرم هزار تا ۱۵۰۰ تومان بالا رفته است.

وی گفت: قبلا ظروف بسته‌بندی شیر (تتراپک) با دلار ۱۲۲۶ تومان وارد می‌شد و به همین دلیل قیمت تمام شده آن پایین‌تر بود، اما اکنون با قیمت آزاد وارد می‌شود. البته هفته آینده با مشخص شدن تکلیف اعتبار

۳۰۰ میلیارد تومان اگر قیمت خرید شیر خام به ۱۱۱۰ تومان برگردد، قیمت لبنیات هم به قیمت قبلی برمی‌گردد. به اعتقاد باکری، در حال حاضر بحث قیمت‌گذاری توسط کارخانه‌ها انجام می‌شود و سازمان حمایت نظارت می‌کند، در صورتی که تغییر قیمت کارخانه‌ها موجه باشد، قیمت‌ها قابل‌اعمال است.