واگذاری شراکتی زمین‌های نمایشگاه

هما کبیری- پس از کش و قوس‌های فراوان در مورد واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران، روز گذشته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صورت مشارکتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد: شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در گروه دوم واگذاری‌های دولت قرار دارد که باید بخشی از آن واگذار شود. نمایشگاهی به نام «شهرآفتاب» در محل عوارضی جاده تهران- قم با پیشرفت ۷۵ درصد در حال ساخت است که قرار است این محل را با محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و نمایشگاه پرند با شهرداری شریک شویم. به این ترتیب هم ما به هدف واگذاریمان می‌رسیم و هم نمایشگاه‌های بزرگ دیگر در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار نمی‌شود و این به کاهش بار ترافیکی شهر تهران کمک می‌کند.

حسین اسفهبدی در نشست خبری خود ضمن اعلام لغو واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صدا و سیما، گفت: دستور کار ما این است که واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صورت مشارکتی صورت گیرد، به طوری که سهم شهرداری هر چقدر هم که باشد، حاکمیت این زمین‌ها در دست دولت باقی بماند.

واگذاری نمایشگاه چند؟

در آخرین روزهای کاری دولت دهم بود که محمود احمدی‌نژاد در اقدامی که برخی آن را تصمیم خلق‌الساعه اعلام کردند، در جلسه نوزدهم تیرماه هیات دولت، زمین‌های نمایشگاه را به صدا و سیما واگذار کرد. ۸۵ هکتار زمین در حاشیه شمالی اتوبان چمران، هدیه‌ای بود که رئیس دولت دهم دستور واگذاری آن را به عنوان «هبه» به سازمان صدا و سیما اعلام کرد؛ اتفاقی که دست‌اندرکاران دولت منتخب یازدهم را به واکنش واداشت. همان زمان اکبر ترکان به عنوان نماینده دولت روحانی به این اقدام احمدی‌نژاد واکنش نشان داد و گفت واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی توسط دولت به صداوسیما شبهه دارد و می‌توان گفت نوعی قدردانی متقابل بوده است. وی به خبرگزاری‌ها اعلام کرد: حتی اگر این کار با چنین نیتی صورت نگرفته باشد، اما ممکن است این‌گونه تصور شود که چون صداوسیما در مراسمی از رییس‌جمهور تقدیر کرد، او هم متقابلا با واگذاری اراضی با ارزش نمایشگاه بین‌المللی قصد جبران آن را داشته است. اگر دولت قصد چنین کاری را به صورت عادی داشت، هشت سال برای این کار فرصت بود و می‌توانستند مثلا شش ماه قبل این کار را انجام دهند.

وی همچنین از سکوت وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت اظهار تعجب کرد و گفت: آقای وزیر شاید در دولت آینده وزیر نباشد، اما این کار به نام وی ثبت می‌شود که با وجود اشرافی که به بحث تجارت بین‌الملل دارد، در کمال آرامش نشسته و اجازه داده یکی از بهترین ابزارهای توسعه تجارت بین‌المللی را از او بگیرند.

اشکالی که ترکان به این تصمیم یک‌باره وارد کرده بود، این بود که واگذاری این زمین جهت اجرای قانون خصوصی‌سازی اشکالی ندارد، اما کاربری آن نباید تغییر کند.

همان زمان مدیر پیشین اداره مسکن استان تهران هم اعلام کرده بود که معامله چنین زمینی هم از نظر قیمت و از نظر مساحت در تاریخ معاملات ملک ایران بی‌سابقه بوده است. آن روزها، ۸۵ هکتار زمین نمایشگاه‌ها حدود ۳۴هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد که بنا به گفته کارشناسان حوزه مسکن، معادل کل تسهیلات بانکی بود که دولت از ابتدا تا آن زمان به مسکن مهر پرداخت کرده بود. کارشناسان حوزه مسکن معتقد بودند بسته به کاربری این زمین‌ها، ارقام متفاوتی می‌توان برای آن در نظر گرفت. اگر قرار است این زمین‌ کاربری فضای سبز داشته باشند، ارزش آنها بسیار کم پیش‌بینی می‌شود، اما در صورتی که کاربری این زمین تجاری- اداری باشد، هر مترمربع آن بیش از ۴۰میلیون تومان می‌ارزد. برخی هم می‌گفتند که مالکیت این زمین‌ها در اختیار آستان قدس رضوی است و دولت در این زمین‌ها مستاجر است و امکان واگذاری زمین‌های مالک دیگری را ندارد.

این داستان تا جایی ادامه داشت که دولت یازدهم به محض در دست گرفتن سکان هدایت کشور، این مصوبه را در سکوت خبری ملغی اعلام کرد و حالا که مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها از مشارکت این شرکت با شهرداری تهران در این زمین‌ها خبر می‌دهد، در واقع لغو رسمی مصوبه دولت دهم را اعلام رسمی می‌کند.

توافق اولیه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با شهرداری تهران، شورای شهر و شرکت سرمایه‌گذاری شهرداری تهران بوده که به‌زودی نهایی خواهد شد.

کاهش بار ترافیکی نمایشگاه

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران درباره میزان مشارکت با شهرداری در زمین‌های نمایشگاه توضیح داد: زمین‌های نمایشگاه باید دوباره قیمت‌گذاری شوند و براین‌اساس، آورده شهرداری هرچقدر باشد، سهم او متناسب با آورده تعیین خواهد شد.

بر اساس گفته‌های وی، شهرداری نیز قرار است برای کاهش ترافیک خیابان‌های اطراف نمایشگاه کمک کند و همچنین خط ۷ مترو تهران نیز تا محل نمایشگاه ادامه داشته باشد. اسفهبدی در این رابطه گفت: اتصال خیابانی که محوطه نمایشگاه بین‌المللی را از مقابل پارکینگ طبقاتی به میدان شهید بهشتی متصل می‌کند، یکی از اقداماتی است که قرار است با مشارکت شهرداری انجام شود تا از این طریق بخش عظیمی از بار ترافیکی نمایشگاه بین‌المللی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به تعاملی که با شورای شهر و مسوولان شهرداری انجام شده، قرار است روی پلی که نمایشگاه را به سالن اجلاس متصل می‌کند، دو خروجی شمالی و جنوبی در نظر گرفته شود تا از این طریق نیز بخشی از ترافیک محدوده نمایشگاه بین‌المللی کاهش پیدا کند. البته این طرح از سال‌های قبل نیز مطرح بوده، ولی نهایی نشده بود که با توجه به تعاملات نهایی با شهرداری این طرح به‌زودی اجرایی خواهد شد. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در مورد یکی دیگر از اقداماتی که برای کاهش بار ترافیکی محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران قرار است انجام شود، گفت: با هماهنگی اولیه‌ای که با شهرداری و شورای شهر انجام شده، قرار است خط ۷ مترو به نمایشگاه بین‌المللی منتهی شود که این خط با سایر خطوط مترو تقاطع دارد و شهروندان از همه جای تهران می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه‌ها بدون ترافیک به این محل مراجعه کنند.

اسفهبدی در ادامه از احتمال برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته چندین بار تجربه برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را در قالب فروش بهاره و پاییزه در محل دائمی نمایشگاه‌ها داشتیم که به دلایل ایجاد بار سنگین ترافیکی، اختلافاتی میان این مجموعه و شهرداری تهران ایجاد شد.

وی افزود: این نمایشگاه‌ها با کنترل شدید روی قیمت و کیفیت برگزار می‌شد و از جمله شروط پذیرش متقاضیان، ارائه کالا با ۳۵درصد تخفیف بود که به همین دلیل استقبال گسترده‌ای از سوی مردم صورت می‌گرفت. علاوه‌بر این، قیمت‌گذاری نیز به شدت صورت می‌گرفت و کنترل لازم انجام می‌شد، تا کالاها با همان کیفیتی که به کمیته قیمت‌گذاری ارائه شده‌اند، عرضه شوند. اگر بار دیگر به این نتیجه برسیم که باید این نمایشگاه‌ها در این محل برگزار شود، نهادهای ذی‌ربط را قانع می‌کنیم.

ایران در اکسپوی میلان

حضور ایران در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۵ میلان که تحت نظر سازمان دفتر نمایشگاه‌های جهانی (BIE) برگزارمی‌شود، یکی دیگر از مواردی بود که مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به آن اشاره کرد. وی دراین باره توضیح داد: ایران در اکسپوی میلان که در مارس ۲۰۱۵ (۱۳ ماه و ۱۸ روز دیگر) افتتاح خواهد شد، حضورخواهد داشت و در حال حاضر نیز گروهی از متخصصان حرفه‌ای در حال طراحی برنامه ایران در این نمایشگاه هستند و قرار بود طرح نهایی آنها تا پایان هفته جاری آماده شود، اما با توجه به برخی مسائل این موضوع با چند روز تاخیر انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه موضوع نمایشگاه اکسپو میلان مواد غذایی است، اظهار کرد: جایگاه ایران در این نمایشگاه مابین کشور آلمان و سوئیس بوده و زمینی که در اختیار داریم ۱۹۱۰متر است که با حذف فضای سبز این منطقه بیش از ۸۰۰ متر زمین برای ارائه برنامه‌های ایران در این نمایشگاه در اختیار داریم.

اسفهبدی در مورد برنامه نمایشگاه بین‌المللی برای حضور بیشتر کشورهای خارجی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها ورود خارجی‌ها و حواله‌های ارزی با مشکل روبه‌رو بود، اما در حال حاضر با توجه به سیاست‌های خارجی ایران وضعیت ورود کشورهای خارجی بهبود یافته به نوعی که در نمایشگاه بین‌المللی نفت که اوایل سال آینده برگزار می‌شود، مطمئنیم حضور خارجی‌ها در این نمایشگاه بسیار قوی‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود؛ چرا که بازار خوبی در ایران خواهند داشت.

وی یکی از اهداف شرکت سهامی نمایشگاه‌ها را برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای دیگر برای ارائه‌ توانمندی‌های ایران عنوان کرد و گفت: در اسفندماه سال جاری نمایشگاه تخصصی در کشور ترکمنستان افتتاح خواهد شد و همچنین نمایشگاه دیگری نیز قرار است در مسقط عمان برگزار شود که البته هنوز زمان آن مشخص نیست. نظر ما این بود که این نمایشگاه هم امسال برگزار شود، اما آنها فضا در اختیار ما قرار ندادند. به همین دلیل قرار است دو نفر کارشناس برای مذاکره درباره زمان برگزاری این نمایشگاه به مسقط سفر کنند.