گروه بازرگانی - وزیر جهاد کشاورزی در دیدار رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از حفر یک سوم چاه‌های کشاورزی موجود به صورت غیر مجاز، گفت: با همکاری وزارت نیرو مصرف آب کشاورزی باید کاهش یابد. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نشست مشترک بررسی مشکلات حوزه کشاورزی، با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مرکز پژوهش‌های مجلس در حالی برگزار شد که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی در بین مردم امید خوبی ایجاد شده است، تاکید کرد: تقریبا یک اجماع نسبی در دولت و مجلس و بدنه کارشناسی، درباره وضعیت کشور وجود دارد و این هم فرصت خوبی است و البته نیمی از راه حل است، تا برای حل مشکلات راهکارهایی در نظر بگیریم.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه باید بحث آمار را در کشور جدی گرفت، اظهار کرد: نخستین مرکزی که رشد اقتصادی در سال ۹۱ را منفی ۵/۳ درصد اعلام کرد، مرکز پژوهش‌های مجلس بود که البته برخی از دوستانی که با آنها گرایش نزدیک سیاسی نیز داشتیم، از ما گله کردند، اما دلیل ما این بود که نمی‌توان با آمارها بازی کرد و مردم باید در جریان امور قرار گیرند. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بعد از تغییر دولت، مرکز آمار کشور رشد اقتصادی سال ۹۲ را منفی ۴/۵درصد و بانک مرکزی منفی ۸/۵اعلام کردند.

جلالی با بیان اینکه با آمارسازی از مرزهای صداقت عبور می‌کنیم، از اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت در مسیر حل مشکلات با تصویب قوانین موثر و دقیق خبر داد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به وظیفه ذاتی وزارت برای تامین آب کشاورزان تصریح کرد: در چنین شرایطی با پدیده حفر چاه‌های غیرمجاز مواجه هستیم که بنده در سه جلسه شورای آب بر این موضوع تاکید کردم باید کاری کنیم چاه‌های غیرمجاز بیشتر از این حفر نشود، اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که از بین ۶۰۰ هزار چاه موجود، ۲۰۰ هزار چاه غیرمجاز داریم و ۴۰۰ هزار چاه مجاز حفر شده است و در چنین شرایطی مرتب چاه غیرمجاز می‌زنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما مسوول پیدا کردن راهی برای استفاده بهینه از آب برای تولید محصولات کشاورزی هستیم و طبیعتا مسوولیت جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز با وزارت نیرو است. حجتی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گزارش تهیه شده مرکز پژوهش‌ها در مورد راستی‌آزمایی آمارهای این وزارتخانه در دوران گذشته را کار علمی خوبی توصیف کرد و گفت: البته در دوران وزارت بنده در گذشته نیز حدود ۱۰ درصد آمارها به شکل حباب‌گونه منتشر می‌شد، مثلا ما می‌گفتیم دو میلیون تن افزایش تولید گندم داریم، ولی سر جمع یک میلیون تن افزایش داشتیم، تا بتوانیم کم‌کم فاصله افزایش تولید و مصرف را به هم نزدیک کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی از مشکلات کشور به دلیل آمارهای نادرست است، ولی با این وجود نباید آمارها به گونه‌ای منعکس شود که بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به وضعیت آمار ایجاد شود. حجتی، همچنین در گفت‌وگو با «ایسنا» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دلیل واردات بی‌رویه برنج که بیش از مصرف کشور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: باید تعادل بین میزان تولید برنج، واردات و مصرف برنج برقرار شود که امیدواریم با اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی این مشکلات کمتر شود.

وی افزود: با توجه به قانون تمرکز وظایف بازرگانی و کشاورزی، سیاست‌گذاری‌ها یکجا صورت می‌گیرد که امیدواریم با این اقدام تعادل بین تقاضا، تولید و واردات ایجاد شود. حجتی درباره برنامه این وزارتخانه برای تامین امنیت غذایی طبق تاکید رئیس‌جمهور و با توجه به خودکفا نبودن در تولید برخی محصولات کشاورزی، گفت: امنیت غذایی و خودکفایی دو موضوع جداگانه‌ هستند؛ به طوری که بحث امنیت غذایی بنا به مقتضیاتی همچون وضعیت کشور، جایگاه منطقه‌ای و تبادل محصولات با کشورهای دیگر تعریف می‌شود. وی افزود: خودکفایی نیز به آن معنی است که به اندازه نیاز کشور محصول مورد نیازمان را تامین کنیم که رئیس‌جمهور بر این تاکید داشتند. البته طبق قوانین بالادستی تلاش در جهت رسیدن به خودکفایی را در محصولات غذایی داریم و در جهت امنیت غذایی درصدد هستیم تا خودکفایی را هر چه بیشتر افزایش دهیم که این جزو وظایف ذاتی ما است. وی در پاسخ به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسوول تامین کدام بخش از محصولات سبد کالا است؟ اظهار کرد: این کار برعهده وزارت تجارت است و مسوولیت اجرایی تامین سبد کالا که در کشور عرضه و تولید می‌شود با این وزارتخانه است.