ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی ایران از رایزنی با همتایان خود در کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای افزایش همکاری‌ها در بخش کشاورزی خبر داد. محمود حجتی که به دعوت همتای آلمانی خود به‌منظور شرکت در ششمین نشست بین‌المللی وزیران کشاورزی کشورهای جهان به آلمان سفر کرده است، در حاشیه بازدید از غرفه مواد غذایی صادراتی ایران در نمایشگاه هفته سبز، اظهار کرد: آلمان در بحث تحقیقات کشاورزی، تولید سموم دفع آفات نباتی و همچنین ساخت ماشین‌آلات کشاورزی از جمله کشورهای صاحب‌نام است. در دیدار با وزیر کشاورزی آلمان، مذاکرات خوبی برای افزایش همکاری‌ها داشتیم و قرار شد در آینده جلسات کارشناسی برای بررسی زمینه‌های همکاری بیشتر تشکیل شود.

حجتی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰ نیاز به غذا دو برابر امروز خواهد شد، گفت: با توجه به محدودیت منابع پایه و شکنندگی بیش از حد منابع و از همه مهم‌تر با توجه به اینکه با بحران آب مواجه هستیم، باید برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش تولید مواد غذایی برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

حجتی درباره تاثیر لغو تحریم‌های غرب علیه ایران بر بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی کشور، گفت: هرچند بخش کشاورزی و مواد غذایی مشمول تحریم‌ها نبوده اما به خاطر اعمال تحریم‌های بانکی برای نقل و انتقال ارز مربوط به مبادلات کالا در تامین مواد غذایی مورد نیاز با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌ایم که با لغو تحریم‌ها دیگر شاهد وجود چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

وزیر کشاورزی درباره اینکه چه اقداماتی برای حل مشکل بسته‌بندی محصولات و مواد غذایی صادراتی ایرانی از جمله زعفران، خاویار، میوه و پسته انجام شده است؟ گفت: یکی از موضوعات اساسی و مهم که در مباحث با همتایان خارجی از جمله آلمانی‌ها داشتیم همین بحث بسته‌بندی محصولات صادراتی بود.

حجتی اظهار کرد: در این زمینه با یکی دو شرکت آلمانی مذاکراتی انجام و قرار شد در صورت جلب همکاری، این شرکت‌ها با برند خود و با کمک اتحادیه‌های تولیدکننده و صادرکننده ایرانی نسبت به بهبود وضعیت بسته‌بندی محصولات صادراتی اقدام کنند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی مسائل مربوط به بعد از تولید یا به عبارتی «زنجیره تولید» از جمله موضوعات مهم مورد بررسی در نشست وزیران کشاورزی جهان بود که در بیانیه پایانی نشست برلین نیز به آن اشاره شد.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با به ثمر نشستن مذاکرات با شرکت‌های آلمانی و جلب مشارکت آنها خدمات بعد از فروش از جمله بسته‌بندی محصولات صادراتی از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در داخل کشور انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سهم محصولات کشاورزی در صادرات غیرنفتی، سال گذشته بیش از چهار میلیارد دلار بوده که با حمایت‌های بیشتر دولت، این میزان سال به سال در حال افزایش است. بخش عمده این صادرات را محصولات باغی و خشکبار تشکیل می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره خبر واردات گندم از آمریکا نیز، گفت: طبق مصوبات، نزدیک به ۷ میلیون تن گندم باید وارد می‌کردیم و به‌طور قطع همکاران در بخش بازرگانی دولتی به دنبال این هستند که این نیاز را به قیمت پایین‌تر از گوشه و کنار دنیا تامین کنند و این کار ممکن است از آمریکا هم انجام شده باشد.