گروه بازرگانی - حمل مستقیم محموله‌های کالا از آمریکا به ایران آزاد شد. عادی‌سازی روابط ایران و ایالات متحده آمریکا بعد از توافق ژنو همچنان (در هر دو کشور) حساسیت‌برانگیز است و این روزها اخبار جدیدی از افزایش سطح تجاری دو کشور به گوش می‌رسد؛ به طوری که خبرگزاری ایسنا در گزارشی آورده است: یک شرکت آمریکایی که توانسته از اوفک (واحدی در خزانه‌داری آمریکا به نام دفتر مدیریت دارایی‌های خارجی) مجوزهای لازم را به دست آورد، اعلام کرده برای حمل مستقیم محموله‌های کالا از آمریکا به ایران آمادگی لازم را دارد. این در حالی است که چند ماه پیش، عبدالحمید اسدیان، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت تصریح کرده بود هیچ ارتباط تجاری مستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اخیرا نامه‌ای با امضای دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و یونان خطاب به تمامی روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ارسال شده که با اشاره به این مجوز حمل و نقل دریایی، از همه شرکت‌های فعال در زمینه‌های کشاورزی، دارویی، تجهیزات دارویی و بیمارستانی خواسته شده است درصورت تمایل، نوع کالا و سایر نیازهای خود را کتبا به این شورا اعلام کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

براساس آخرین آمار منتشرشده از سوی گمرک ایران، واردات ایران از آمریکا در ۹ ماه سال ۱۳۹۲ از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۵۸/۸۵ و ۱۳/۲۱ درصد کاهش یافت. ایران در این مدت بیش از ۱۹ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۸۶ میلیون دلار از آمریکا وارد کرد.

این افت واردات طی ۹ ماه امسال در حالی رخ داده که طی دو ماه آذر و آبان ماه واردات ایران از آمریکا با رشد چشمگیری همراه بوده است، به‌طوری‌که واردات کالای آمریکایی در آبان ماه از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۹۵/۹۵ و ۷۸/۵۰ درصد و در آذر ماه به ترتیب ۵۴/۹۳۶و ۰۵/۲۴۴ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر ایران در ۹ ماه امسال تنها حدود ۶۳۳ هزار دلار کالا به آمریکا صادر کرد. در بین اقلام صادراتی به آمریکا اما مقدار بسیار ناچیزی در حدود دو کیلوگرم زعفران مشاهده می‌شود که این اتفاق پس از چهار سال رخ می‌دهد.

در همین حال علاوه‌بر حساسیت روابط تجاری با آمریکا، افزایش دادوستدهای اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله امارات نیز از دیگر موضوعاتی است که این روزها در کانون توجه قرار دارد.

البته به نظر می‌رسد تکاپو برای افزایش سطح گردش تجاری بعد از توافق ژنو تنها به ایالات متحده محدود نمی‌شود و ورود هیات‌های بزرگ تجاری دیگر به ایران از جمله فرانسه می‌تواند از دیگر نمودهای تلاش برای افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و سایر قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان باشد.