گروه بنگاه‌ها- در مذاکرات هیات اقتصادی و تجاری تایلند با واردکنندگان شناسنامه‌دار ایرانی که به سرپرستی «نون تاوان»، مدیرکل تجارت خارجی وزارت بازرگانی این کشور که در مجمع واردات انجام گرفت، طرفین بر گسترش همکاری‌های تجاری مشترک تاکید کردند. «نون تاوان»، مدیرکل تجارت خارجی وزارت بازرگانی در این نشست تایلند را دروازه ورود تجار ایرانی به اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) دانست و تصریح کرد: کشورهای مالزی، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار( برمه) و کامبوج، عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند و این اتحادیه امروز با احتساب جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری، می‌تواند بازار ارزشمندی برای تجار ایرانی باشد و در این میان تایلند می‌تواند بهترین شرایط را برای تجار ایرانی فراهم سازد.

وی ادامه داد: در مقابل نیز دولت تایلند عزم جدی برای افزایش سطح روابط با ایران در تمام سطوح اقتصادی و تجاری دارد و مجمع واردات به‌عنوان محل تمرکز واردکنندگان رسمی و شناسنامه‌دار کشور، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک باشد. اساسا ایران می‌تواند دروازه ورود تایلند به اقتصاد خاورمیانه باشد.

مدیر کل تجارت خارجی وزارت بازرگانی تایلند در تشریح وضعیت اقتصاد کشورهای جنوب شرقی آسیا اظهار کرد:

«آ.سه.آن» به‌عنوان الگویی مناسب برای مناطق آسیایی پنداشته می‌شود؛ زیرا همبستگی قوی اعضا از خصوصیات مهم منطقه است. بر این اساس، گستره کار، معافیت‌های گمرکی، اطلاع رسانی جامع در زمینه تامین منابع مالی، ترویج فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک، جهانگردی، حمایت گسترده از سرمایه‌گذاری کوچک، توسعه حمل‌ونقل و ارتباطات بین کشورهای منطقه، همکاری در زمینه استانداردها و ترویج همگونی در زمینه‌های مختلف و همکاری در زمینه‌های تولیدی، کشاورزی و ماهیگیری می‌تواند مورد توجه دو کشور قرار گیرد. «آدیسوندج سوخاسواستی»، سفیر تایلند در تهران نیز با تاکید بر وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و بازرگانی در دو کشور برای توسعه و گسترش همکاری‌های تجاری اظهار کرد: تنوع محصولات تولیدی، صنعتی و کشاورزی در دو کشور، فرصت‌های فراوانی برای افزایش سطح حجم همکاری‌های اقتصادی فراهم خواهد کرد. وی ادامه داد: نقش بخش‌های خصوصی در دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و تایلند بسیار مهم است. در این میان، مجمع واردات به‌عنوان پارلمان واردکنندگان بخش خصوصی، می‌تواند مقدمه‌ساز ایجاد تحول عظیم در روابط تجاری دو کشور باشد. محمد آقایی، دبیرکل مجمع واردات هم در این نشست، ضمن جمع‌بندی توقعات تجار ایرانی اظهار کرد: مهم‌ترین خواسته تجار ایرانی از مقامات تایلندی، توجه بیشتر به رفع مشکلات بانک و «ال.سی» است. برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی باید موضوع گسترش همکاری‌های بانکی به‌منظور تسهیل تراکنش‌های مالی بازرگانان ایران و تایلند، به‌عنوان پیش شرط اولیه، بیش از گذشته مدنظر هیات تایلندی باشد. بر اساس این گزارش، در این نشست، نمایندگان بخش‌های تولیدی و تجاری آن کشور که در زمینه‌های صنایع غذایی، خودرو و لوازم و قطعات یدکی، لوازم الکتریکی و الکترونیک، تهویه مطبوع، یخچال و فریزر، لاستیک طبیعی، کشتیرانی و پیمانکاری فعالیت می‌کنند، با فعالان اقتصادی ایرانی، زمینه‌های توسعه همکاری‌های متشرک را بررسی کردند.