آخرین نفس‌های بازار شب عید

هما کبیری- هر چه روزهای سال به انتها نزدیک‌تر می‌شود، همهمه خرید هم در میان مردم بیشتر می‌شود. بازارها شلوغ‌تر می‌شود، جمعیت بیشتری از مردم به مراکز خرید سر می‌زنند و خرید رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود می‌گیرد. در این لحظه‌ها که کمتر از ۴۸ سال به پایان سال ۹۲ باقی مانده، اغلب مردم برای خرید میوه و شیرینی شب عید و ماهی و سبزه به بازار می‌روند، اما در این میان هستند کسانی که دقیقه نودی هستند و هنوز بخشی از خرید پوشاک و کیف و کفش‌شان باقی مانده است. برخی هم علاقه‌مندند شور و هیجان بازار شب عید را از نزدیک ببینند و همین موضوع آنها را به سمت خیابان‌ها هدایت می‌کند. دستفروش‌های کنار خیابان هم در این لحظه‌های آخر بیش از همیشه در کنار خیابان جولان می‌دهند. حتی مرسوم است که در روزهای پایانی سال تردد خودرو در برخی خیابان‌های تهران ممنوع می‌شود و این خیابان‌های عریض و طویل به بازار روز و پر طمطراقی تبدیل می‌شود که فقط سالی یک بار فرصت تجربه آن را دارند.

سبزه و ماهی در بازار چند؟

امسال هم مانند همیشه بسیاری از میوه‌فروشی‌ها در کنار فروشنده‌های فصلی بساط فروش سبزه و ماهی به پا کردند و ماهی‌های قرمز و سبزه را در طرح‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌کنند. گل شب‌بو و بساط لوازم سفره هفت‌سین و انواع شمع هم در کنار تنگ‌های رنگارنگ آنها خودنمایی می‌کند. این فروشنده‌های فصلی ماهی قرمز شب عید را از قیمت هر عدد ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌کنند تا ۲۰هزار تومان؛ این قیمت‌ها بسته به محل فروش و ساعت فروش متفاوت است. تنگ‌های ماهی هم بسته به نوع و کیفیت‌شان به قیمت‌های متنوع و مختلفی به فروش می‌رسند. نکته قابل توجه اینجا است که در کنار آکواریوم‌های ماهی، حیواناتی از قبیل لاک‌پشت‌های مینیاتوری و سمندر هم به فروش می‌رسد.

قیمت سبزه هم بسته به نوع ظرفی که در آن سبز شده، متفاوت است. حداقل قیمت سبزه در ظرف‌های سفالی ۴هزار تومان است و تا ۱۵هزار تومان در سبد‌های چوبی هم دیده می‌شود. سبزه در ظرف‌های مرغوب‌تر نیز با قیمت بالاتری عرضه می‌شود. همچنین از آنجا که سال ۹۳ سال اسب است، ظرف‌های سبزه‌ها و تنگ‌هایی به شکل اسب نیز شکل ویژه‌ای به فروش شب عید این کالاها داده‌ است.

تخم‌مرغ‌های رنگ‌شده نیز امسال تنوع بیشتری در بازار پیدا کرده‌اند؛ از تخم‌مرغ‌های سفالی رنگ شده به شکل طرح سنتی تا برچسب‌هایی که با قیمت‌های مختلف فروخته می‌شوند. سنجد و سمنو هم به رسم هر ساله در بسته‌های کوچک برای سفره هفت‌سین فروخته می‌شود. بسته‌های ۷- ۸ تایی سنجد به قیمت حداقل هزار تومان و ظرف‌های کوچک سمنو نیز حداقل ۲هزار تومان فروخته می‌شود. یکی از پرفروش‌ترین زمان‌های فروش گل همین شب عید است. بازارهای گل محلی که در نقاط مختلف شهر برپا شده، این روزها مشتری‌های زیادی را به خود جلب کرده است. فروش نوروزی گل برای آراستن باغچه و بالکن‌ها و همچنین هدیه برای اقوام و همچنین خرید گلدان‌های سنبل برای سفره هفت سین هم رونق خاصی به بازار داده است.

میوه گران نخرید

خرید میوه شب عید گاهی از یک هفته مانده به اول فروردین آغاز می‌شود اما غالبا یکی، دو روز مانده به پایان سال صف‌های خرید میوه شلوغ‌تر از همیشه می‌شود و مردم برای میهمان‌هایشان سیب و پرتقال شب عید تدارک می‌بینند. آنها که عیالوارترند، میوه را جعبه‌ای می‌خرند و آنها که کمتر میهمان دارند، به چند کیلو بسنده می‌کنند. یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران معتقد است مردم نباید یکباره به سمت خرید یک کالای خاص بروند، چون این حرکت بازار را با عدم تعادل مواجه می‌کند و موجب افزایش قیمت‌ها حتی به صورت مقطعی می‌شود. وی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هر چه مردم زمان نگهداری کالاها را در انبار کاهش دهند، تاثیر خوبی در فراوانی کالا خواهد داشت و قیمت‌‌ها نیز متعادل‌تر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین قیمت هر کیلوگرم پرتقال را ۱۷۵۰ و هر کیلوگرم سیب درجه یک را ۳۰۰۰ تومان و سیب ممتاز را ۳۶۰۰ تومان اعلام کرد. وی تاکید کرد: با این قیمت‌ها مردم میوه گران نخرند. این در حالی است که قیمت تمام شده پرتقال ۲۳۰۰، سیب درجه یک ۴۳۰۰ و سیب ممتاز ۴۷۰۰ تومان است که با یارانه دولتی به قیمت‌های فوق عرضه می‌شود. رئیس سازمان صنعت استان تهران در خصوص مکان‌های توزیع میوه شب عید گفت: سازمان میادین میوه و تره‌بار، واحدهای منتخب توزیع میوه، واحدهای صنفی عضو اتحادیه میوه و سبزی تهران و ۲۰ واحد صنفی اتحادیه تعاونی مصرفی محلی که همه با بنر مشخص شده‌اند میوه شب عید را تا ۱۵ فروردین توزیع می‌کنند.

کاهش ۱۰درصدی قیمت آجیل

سال‌ها است که آجیل پای ثابت خوراکی‌های نوروز برای مردم ایران‌زمین بوده و هر سال به شکل‌های متنوع در دید و بازدیدهای عید خودنمایی کرده است. تنها تفاوت یکی دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته این بود که سال گذشته موجب گرانی بی‌سابقه‌ای به بازار آجیل و خشکبار رسید و بسیاری از مردم از خرید آجیل امتناع کردند. اما رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است امسال فروش آجیل و خشکبار از نظر حجم فروش نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته، اما رضایتمندی مردم نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

مصطفی احمدی معتقد است سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ناگهانی پسته، قیمت آن در بازار افزایش یافت، در حالی که کیفیت آن تغییر قابل توجهی نداشت اما امسال مردم هم از کیفیت آجیل شب عید راضی هستند و هم از قیمت آن. وی می‌گوید: قیمت آجیل ۶۰ تا ۷۰ قلم کالا نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵درصد هم کاهش قیمت را تجربه کرده و آمارهایی که ما و سایر دست‌اندرکاران از مردم گرفتیم حاکی از آن است که مردم امسال راضی‌تر از پارسال بوده‌اند.

نقل و نبات و شیرینی

عید نوروز بدون شیرینی هیچ طعمی ندارد. بعید است کسی نوروز را جشن بگیرد و این حقیقت را قبول نداشته باشد. محمد نصرتی، رئیس اتحادیه قنادان کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از خریدهای امسال مردم می‌گوید و تاکید دارد که شیرینی‌های خشک کوچک و خانگی مشتریان ثابتی دارند. وی توضیح می‌دهد: خرید شیرینی امسال از سوی مردم نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشت و تقریبا در یک حد بود و می‌توان گفت تقریبا میانگین امسال و سال گذشته یکسان بوده است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مردم در این ماه بیشتر به سمت شیرینی‌های خشک و با ماندگاری بالا رو می‌آورند. وی همچنین درباره قیمت شیرینی خشک و کیک یزدی و رولت هم تاکید می‌کند که تغییری در قیمت این نوع شیرینی‌ها که قابل قیمت‌گذاری هستند، اتفاق نخواهد افتاد. حالا آخرین لحظه‌های سال ۹۲ در حالی سپری می‌شود که بازار بار دیگر همهمه و شلوغی خرید شب عید را تجربه کرده و به سمت تیک‌تاک ساعت می‌رود تا ساعت ۲۰ و ۲۷دقیقه و ۷ثانیه سال تحویل شود.