ایرنا- نشست همکاری‌های تجاری ایران و روسیه با حضور مسوولان اتاق‌های بازرگانی دو کشور در مسکو برگزار شد و دو طرف بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و رفع مشکلات موجود در مسیر توسعه این همکاری‌ها تاکید کردند. مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در آغاز این نشست یک‌روزه گفت: برگزاری نشست همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی ایران و روسیه در آستانه اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحل دریای‌خزر، اهمیت فراوانی دارد. وی با بیان اینکه در زمینه روابط تجاری ایران و روسیه و اهمیت توسعه آن هیچ شکی وجود ندارد، اظهار کرد: ایران و روسیه از روابط سیاسی بسیار خوبی برخوردارند و در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی حسن تفاهم دارند.

سفیر ایران در روسیه گفت: انتظار می‌رود روابط تجاری ایران و روسیه هم‌سنگ با این روابط سیاسی توسعه یابد.

وی اضافه کرد: البته باید به این واقعیت مهم توجه داشت که دولت یازدهم ایران رویکرد تازه‌ای در روابط خارجی ایجاد کرده که از ویژگی‌های آن افزایش مبادلات و توسعه همکاری‌ها است و دیدار سران دو کشور در بیشکک زمینه خوبی برای همکاری‌های دو کشور ایجاد کرده است. سنایی ادامه داد: روسیه در این عرصه جایگاه ویژه‌ای در ساختار روابط خارجی ایران دارد. سفیر ایران با بیان اینکه در این شرایط باید به دو ویژگی مهم توجه داشت، گفت: ویژگی اول درک شرایط موجود با توجه به امکان پیش آمده برای لغو تحریم‌ها در مورد ایران است. وی افزود: برای توسعه همکاری‌ها با ایران، تجار روسیه باید به این ویژگی توجه خاص داشته باشند. سنایی ویژگی دوم را توسعه روابط و همکاری‌ها میان استان‌های ایران و روسیه عنوان و بر لزوم توجه بیشتر برای توسعه این همکاری‌ها از دو طرف تاکید کرد. سفیر ایران در روسیه ابراز امیدواری کرد که مسائل موجود در همکاری‌های تجاری میان ایران و روسیه و از جمله مشکلات بانکی و گمرکی مطرح و مورد بحث قرار گیرد.

اسدالله عسگراولادی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم در این نشست با ابراز خرسندی از همزمانی آن با اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: امیدوارم در این نشست همه مسائل و مشکلات تجاری موجود میان دو کشور مطرح و بررسی شود.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۱ حجم مبادلات ایران و روسیه با حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار شیب افزایشی داشت، اما متاسفانه شیب مبادلات در ۲ سال گذشته روند کاهشی یافته است. در این نشست عسگراولادی خطاب به رئیس شورای بازرگانی روسیه و ایران در اتاق بازرگانی و صنایع روسیه گفت: من و شما در این مساله تقصیر داریم و باید ببینیم چه علت‌هایی باعث کاهش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور شده است. وی افزود: به عنوان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در ۳۲ سال اخیر حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه را از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۸ به ۳ و نیم میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رساندیم. وی گفت: در حالی که همکاری‌های بازرگانی با برخی کشورهای خاور دور را از مرز ۴۰ میلیارد دلار فراتر بردیم چرا با همسایه یک‌هزار ساله خود نمی‌توانیم همکاری بازرگانی شایسته‌ای داشته باشیم. ویکتور ملنیکوف رئیس شورای بازرگانی روسیه و ایران در اتاق بازرگانی روسیه هم در این نشست گفت که علت اصلی کاهش همکاری‌های دو کشور تحریم‌های غرب و آمریکا بر ایران است.

وی افزود: پیش از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱ همکاری‌های دو کشور روند صعودی داشت، اما بسیاری از شرکت‌های روسی نمی‌خواهند خطر کنند و به همین دلیل از همکاری با ایران خودداری می‌کنند. ملنیکوف گفت: اما من هر روز با صاحبان مراکز اقتصادی روس دیدار می‌کنم که برای همکاری با طرف‌های ایرانی ابراز علاقه‌مندی می‌کنند.