گروه بازرگانی- در حالی ولی‌الله افخمی راد، رئیس کل سازمان توسعه تجارت از توسعه همکاری ایران و قزاقستان یاد کرده که قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق- غرب، برخورداری از بنادری از جمله بندر شهید رجایی، امیرآباد، بوشهر، انزلی، خرمشهر، امام‌خمینی، نوشهر و چابهار امکان نقل و انتقال و جابه‌جایی کالاها را میان دو کشور فراهم می‌کند. این در حالی است که رئیس اتاق ایران نیز در دیدار هیاتی ۱۵ نفره به سرپرستی معاون وزیر صنعت قزاقستان، خواهان رسیدگی به وضعیت حمل و نقل و ترانزیت بین دو کشور شده است. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در نشست این گروه قزاقستانی با نمایندگانی از بخش خصوصی ایران و

«علی‌اصغر فرشچی»، معاون آسیا و اقیانوسیه بخش بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به سیر نزولی حجم مراودات دو کشور تاکید کرد: برای رشد روابط و همکاری‌های دو، سه یا چند جانبه بین ایران و قزاقستان راه‌های متنوعی وجود دارد. البته مهم‌ترین نکته‌ای که از سوی رئیس اتاق ایران مورد تاکید قرار گرفت، سرعت پایین ناوگان ریلی بین دو کشور بود. براساس اطلاعات موجود متوسط سرعت ناوگان ریلی بین دو کشور ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر در ساعت برآورد می‌شود که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: تجارت و ظرفیت‌های همکاری بین ایران و قزاقستان بیش از آن چیزی است که در حال حاضر صورت می‌گیرد. دو کشور باید بالقوه‌های موجود را به بالفعل تبدیل کنند و از امکاناتی چون راه‌آهن بهره کافی را ببرند. شافعی اتصال راه‌آهن چین به قزاقستان و از طرف دیگر پیوند راه‌آهن ایران به این کشور را راه دیگری برای جهش اقتصادی در دو کشور دانست و گفت: قزاقستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد و ترانزیت منطقه دارد. همین ویژگی را در مورد ایران نیز می‌توان مشاهده کرد. آتا مکولوف، معاون وزیر صنعت قزاقستان که سرپرستی یک هیات ۱۵ نفره از بخش خصوصی این کشور را بر عهده داشت، در واکنش به اظهارات رئیس اتاق ایران، مبنی بر مشکلات مربوط به ترانزیت و حمل‌ونقل در مسیر ایران- قزاقستان، اعلام کرد: به زودی ترمینالی چند منظوره برای تسهیل در امر تجارت با قزاقستان احداث می‌شود. با این روش بوروکراسی‌های موجود در گمرک و مرز این کشور لغو خواهد شد.

در همین زمینه، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در دیدار با معاون وزیر اقتصاد و فناوری‌های نوین قزاقستان گفت: سال گذشته بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم مبادلات تجاری با کشور قزاقستان بالغ بر ۲۹۴ میلیون دلار بوده که این حجم مبادلات کالا متناسب با امکانات و توانمندی‌های فراوان دو کشور نیست. افخمی افزود: افزایش همکاری‌ها در تجارت غلات و گندم بین دو کشور، سرمایه‌گذاری شرکت‌های قزاقستانی در ساخت سیلوی غلات، اکتشاف و استخراج معادن در جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری‌ها در بخش نفت، گاز و پتروشیمی و سوآپ نفت و گاز به گسترش روابط اقتصادی و تجاری کمک می‌کند.