ایسنا: در حالی که وزیر جهادکشاورزی به واردکنندگان روغن هشدار داده که با دولت هماهنگ باشند، دبیر انجمن روغن‌ نباتی تصریح کرد: نمی‌توان در فصل برداشت واردات را قطع کرد چون تنظیم بازار به هم می‌خورد. محمدقبله اظهار کرد: کارخانه‌های تولید روغن نباتی همواره اعلام آمادگی کرده‌اند که هر قدر دانه روغنی تولید داخل در کشور برداشت شود روغن خام استحصالی آن را به قیمت منصفانه و منطقی که کشاورز متضرر نشود خریداری می‌کند، اما آنچه مسلم است اینکه در تامین نیاز کشور به روغن حدود ۹۰ درصد به واردات نیازمندیم و تنها ۱۰ درصد آن از محل تولید داخلی تامین می‌شود.

وی افزود: برای کارخانه‌های داخلی نیز خرید روغن خام از محل تولید داخل به صرفه‌تر و بهتر است، چراکه دیگر نیازی به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات واردات از بوروکراسی‌های اداری تا تامین ارز مورد نیاز نیست؛ بنابراین هر قدر دولت و کشاورزان بتوانند نیاز تولیدی کارخانه‌های روغن نباتی را تامین کنند، این صنایع به خرید از تولید داخل مشتاق‌تر از واردات هستند.

قبله اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید نقشه راه و برنامه توسعه‌ای دانه‌های روغن و تولید روغن خام را در کشور را تدوین کند به گونه‌ای که به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کند طی برنامه مدت‌دار و ثابت خود می‌خواهد از کجا به کجا برسد. این در حالی است که کارخانه‌های صنعتی نیز تضمین می‌کنند که روغن خام حاصل از تولید داخل را به قیمتی که کشاورزان ضرر نکنند خریداری کنند.