گروه بازرگانی: در پی انتشار گزارش صفحه ۵ روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با عنوان «عرضه و تقاضا سود بانکی را تعیین کند»، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران در توضیح تکمیلی این گزارش اعلام کرد: برای تعیین نرخ سود بانکی براساس عرضه و تقاضا، بهتر است سعی کنیم با توجه به شرایط رکودتورمی اقتصاد ایران، اول از شرایط رکودی خارج شویم، سپس براساس مکانیزم‌های علمی و منطقی نرخ سود را تعیین کنیم. محمدمهدی رئیس‌زاده افزود: اصل موضوع تعیین نرخ سود بانکی براساس عرضه و تقاضا یک اصل کلی پذیرفته شده و مبحث کلی در اقتصاد آزاد است.

به گفته رئیس‌زاده، با توجه به اینکه در شرایط فعلی تعیین نرخ سود بانکی براساس عرضه و تقاضا ممکن است این توجیه و تلقی را برای بانک‌های خصوصی ایجاد کند که نرخ سود بانکی باید بالاتر از رقم فعلی نرخ سود (نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ۱۰ تا ۲۲ درصد) باشد، به همین دلیل در شرایط کنونی برای اینکه انگیزه بخش تولید هم از بین نرود، باید در وهله اول از رکود خارج شویم. سپس با توجه به نرخ تورم و پارامترهای اساسی به‌صورت علمی و منطقی نرخ سود بانکی را تعیین کنیم.

وی بر این باور است تلقی و تفسیر این موضوع که مطالبه صنعتگران از دولت تعیین نرخ سود بانکی براساس عرضه و تقاضا است، نادرست است. رئیس‌زاده با تاکید بر ضرورت همراهی و همکاری با فعالان اقتصادی با توجه به شوک و نوسانات شدید ارزی در کشور که ریسک فعالیت اقتصادی را بالا می‌برد، تصریح کرد: بانک مرکزی نسبت به مقوله نرخ سود حساسیت دارد و این حساسیت با توجه به اثرات متقابل آن بر چرخه فعالیت اقتصادی واحدها و در عین حال بحث تامین منابع و سود بانک‌ها است.

وی در بخش دیگری با تایید صحبت‌های غلامرضا ملک شعار، رئیس اداره اطلاعات بانکی بخش اعتبارات بانک مرکزی مبنی بر دلیل نوسانات بازار سرمایه تاکید کرد: نرخ سود در بانک‌ها، عامل خروج سرمایه از بورس نبوده است.

اگر شاخص کل بورس تهران در ماه‌های گذشته، جهشی را نیز تجربه کرده به‌دلیل افزایش نرخ ارز و مجموعه عوامل دیگری بوده است.

رئیس‌زاده در پایان بر ضرورت کمک به استقلال بانک مرکزی و دوری آن از مسائل سیاسی جهت تمرکز بر تنظیم سیاست‌های پولی به‌صورت تخصصی نیز تاکید کرد.

انحصاری بودن منبع تامین مالی

در همین رابطه محسن حاجی بابا، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران نیز درباره موضوع «تعیین نرخ سود بانکی براساس عرضه و تقاضا» تصریح کرد: این نظر شخصی آقای رئیس‌زاده بود که نرخ سود باید در بازار تعیین شود، آن هم در یک بازار آزاد و حالت عادی نه در شرایط فعلی. حاجی بابا سپس با اشاره به اینکه در جلسه اخیر کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران وی بر این موضوع تاکید کرده که فعلا ما یک منبع تامین مالی انحصاری داریم و آن هم شبکه بانکی است، گفت: این به آن معنا است که طرف عرضه یکی است و متقاضی فراوان؛ چون بازار پولی دیگری در کنارش وجود ندارد. بنابراین شرایط بازار آزاد وجود ندارد که عرضه و تقاضا، نرخ سود را تعیین کند و نه تنها این مطالبه صنعتگران نیست که مصوبه و کمیسیون نیز نیست.