گروه بازرگانی: به دنبال ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر عوارض جدید صادراتی برای ۲۴ قلم کالا که هفته گذشته روزنامه «دنیای اقتصاد» آن را منتشر کرده بود، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: وضع عوارض صادراتی برای جلوگیری از خام فروشی است. به گزارش خبرگزاری‌ها، ولی‌اله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران و در حاشیه اولین جشنواره انتخاب و معرفی برترین ایده‌های صادراتی دانش بنیان تاکید کرد: ارسال فهرست ۲۴قلم کالا به دولت برای وضع عوارض صادراتی جدید به منظور جلوگیری از خام‌فروشی است.

به گفته افخمی‌راد این پیشنهاد را ارسال کردیم، چرا که معتقدیم منابع مصرفی ما در برخی رشته‌ها محدودیت دارد و صحیح نیست اجازه دهیم هم اکنون مواد خام صادر شود، بلکه باید ذخیره برندهای تولیدی افزایش یابد.

وی همچنین درباره تصمیمات مرتبط با گسترش تعرفه ترجیحی برای مبادلات خارجی با دیگر کشورها گفت: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه تجارت انعقاد تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی است وآن را گامی اولیه برای پیوستن با سازمان توسعه تجارت می‌دانیم که در این راستا نیز برنامه‌های جدیدی در دست داریم. افخمی‌راد در عین حال اظهار کرد:‌ در حال حاضر با هشت کشور این تفاهم‌نامه برقرار است.

افخمی‌راد همچنین درباره صادرات کالاهای دانش‌بنیان نیز تصریح کرد: صادرات سه میلیارد دلاری کالاهای دانش‌بنیان که در سال گذشته انجام شد نشان می‌دهد این درصد نسبت به آنچه در سند چشم‌انداز آمده رقم زیادی نیست.

به گفته وی، این مقدار باید در افق چشم‌انداز به ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی ارتقا یابد که لازمه آن اتخاذ سیاست‌های مرتبط و فعالیت در بخش‌های مرتبط است.