هما کبیری: آمار ۲ ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۹۳ گمرک حاکی از آن است که صادرات با ارزش ۸ میلیارد و ۱۵۴میلیون دلار در مقابل واردات ۷ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلاری همچنان گوی سبقت را ربوده و پیشتاز است. هرچند که آمار دو ماهه هیچ‌گاه بیانگر روند صادرات و واردات در طول یک سال نیست و در سال‌های گذشته نیز حتی آمار سه‌ماهه از پیشی گرفتن صادرات بر واردات خبر می‌داد، اما باید منتظر آمار دوازده ماهه بود تا تراز واقعی تجاری کشور مشخص شود. البته با روی کارآمدن دولت یازدهم و تاکیدش بر صادرات محصولات غیرنفتی، باید دید آیا روند پیشی گرفتن صادرات بر واردات به عنوان یکی از گشایشگرهای گره رکود، در ماه‌های آینده هم ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟ بر اساس آمار مقدماتی ۲ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۹۳ دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل گمرک، میزان صادرات محصولات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ۱۸میلیون و ۲هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۱۵۴میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۲/۲۷ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۸/۲۹ درصد رشد داشته است. همچنین میزان واردات ۶ میلیون و ۱۴۸هزار تن انواع کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۷۴/۴۵ درصدی در وزن و ۷۸/۳۴ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است.

آخرین وضعیت صادرات

بر اساس این گزارش، در ۲ ماه نخست سال جاری ۴میلیون و ۹۴۱ هزار تن میعانات گازی به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۵/۲۵۳ درصدی در وزن و رشد ۶/۱۴۴ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. اما در مورد صادرات محصولات پتروشیمی هر چند که کاهش ۸۴/۶ درصدی در صادرات وزنی اتفاق افتاده اما از نظر ارزش دلاری، صادرات این کالا با رشد ۵۴/۸ درصدی همراه بوده است. در مورد کالاهای دیگر از جمله کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی نیز رشد ۶۶/۴ درصدی در بخش وزنی مشاهده می‌شود، اما از نظر ارزش دلاری صادرات با کاهش ۲۸/۳ درصدی همراه بوده است.

اقلام عمده صادراتی در ۲ ماه نخست سال جاری شامل «پروپان مایع‌شده» به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار و سهم ارزش ۳۲/۷ درصد، «متانول» به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۴/۴ درصد و «بوتان مایع شده» به ارزش ۲۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۳/۴ درصد بوده است.

بر این اساس، صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با افزایش ۲۲/۲۷ درصدی در وزن و افزایش ۷/۲۱ درصدی در ارزش بر حسب یورو و افزایش ۱۸/۲۹ درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. براساس این گزارش، بیشترین میزان کالاهای صادراتی ایران در این مدت به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند صادر شده است. در ۲ ماه نخست سال جاری، ۵ میلیون و ۱۵۳هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار به کشور چین، ۲میلیون و ۸۵۷ هزار تن کالا به ارزش ۹۵۱ میلیون دلار به کشور عراق، ۹۰۸ هزار تن کالا به ارزش ۵۷۵ میلیون دلار به امارات متحده عربی، ۴۲۴ هزار تن محصول غیرنفتی به ارزش ۳۳۴ میلیون دلار به کشور افغانستان و ۶۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشور هند صادر شده است. همچنین بر اساس این گزارش، متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ۲۸۴ یورو یا معادل ۳۹۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸۹/۶ درصدی در ارزش بر حسب یورو و کاهش ۵۱/۱ درصدی در ارزش دلاری را تجربه کرده است.

آخرین وضعیت واردات

بر اساس گزارش دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری، ۷ میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شده که این میزان از نظر وزنی۷۴/۴۵ درصد و از نظر ارزش دلاری، ۷۸/۳۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل «گندم» به ارزش۴۹۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۳/۶ درصد، «وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز تناوبی با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمترمکعب» به ارزش ۲۶۳میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۱/۳ درصد، «کنجاله» به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۳/۳ درصد، «برنج» به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۶/۳ درصد و «روغن خام سویا» به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۳/۲ درصد بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب امارات متحده عربی، چین، هند، ترکیه و جمهوری کره بوده‌اند. در این مدت یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار از کشور امارات متحده عربی، ۶۸۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار از چین، ۷۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۶۹۳ میلیون دلار از هند، ۴۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۴۲ میلیون دلار از ترکیه و ۱۶۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵۹ میلیون دلار از جمهوری کره وارد کشور شده است. ۲میلیون و ۲۰۵هزار تن کالای وارداتی دیگر به ارزش ۲میلیارد و ۱۵۶میلیون دلار نیز از سایر کشورها وارد ایران شده است. بر این اساس متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۹۰۶ یورو یا معادل ۱۲۵۰دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵۵/۱۲درصدی در ارزش بر حسب یورو و کاهش ۵۴/۷ درصدی در ارزش دلاری را تجربه کرده است.

سنگینی نیم میلیاردی کفه صادرات