سیدرضا نورانی رئیس کنفدراسیون صادرات پس از جنگ جهانی دوم، تجارت بین‌المللی دچار رکود شدید شد و برای خروج از این رکود در آمریکا در کنفرانسی به نام برتون وودز پیشنهاد ایجاد سه سازمان صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان بین‌المللی تجارت داده شد که سازمان بین‌المللی تجارت به دلیل مخالفت آمریکا ایجاد نشد. اما در سال ۱۹۴۷میلادی در کنفرانسی در هاوانا موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت امضا شد؛ به طوری که میانگین تعرفه بعد از جنگ به ۴۵ درصد می‌رسید و اکنون تعرفه در سطح بین‌المللی کمتر از ۵ درصد است. در ایران هم صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت ایجاد کردند، با وجود این آخرین آمار گمرک طی ۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۲ نشان می‌دهد که میزان صادرات از نظر ارزش دلاری با ۸/۵ درصد کاهش مواجه بوده است. حال سوال است از متولیان امر این است که با وجود همه امکانات نظیر بانک، سازمان و... علت کاهش صادرات غیرنفتی چیست؟

حذف تعرفه‌ها نقش بسیار زیادی در توسعه نمایشگاه‌ها داشته و دارد. ما هم در راه توسعه تجارت سازمانی به نام سازمان توسعه تجارت داریم که متولی توسعه است. با توجه به اینکه ما بیش از ۳۰ سال در تحریم بودیم و در چند سال گذشته تحریم‌ها تشدید شده و با فشارهای چندجانبه خوشبختانه نتوانستند ما را از تجارت جهانی دور کنند، سنگینی این بار به دوش صادرکنندگان بوده و با دور زدن تحریم‌ها و عبور مویرگی توانسته‌ایم کماکان در اقتصاد جهانی حضور داشته باشیم.

امروز همه صادرکنندگان چشم به دولت تدبیر و امید دارند و امیدوارند سازمان توسعه تجارت در دولت نقش واقعی خود را ایفا کند. حال چرا در طول یک سال گذشته هنوز تصمیمات یک‌شبه و در اتاق‌های در بسته برای صادرات غیرنفتی گرفته می‌شود؟ سوالی است که باید متولیان جوابگوی آن باشند.

ضمن آنکه کنفدراسیون صادرات به نمایندگی از صادرکنندگان مشتاق است تا بداند چرا دیون دولت به صادرکنندگان و جوایزی که حق مسلم آنها است، تاکنون پرداخت نشده است؟ همچنین یکباره شاهد آن هستیم که برای ۲۴ قلم کالای صادراتی بین ۱۰ تا ۹۰ درصد تعرفه بدون ارزیابی تخصصی و بدون مشورت با تشکل‌ها روی میز معاون اول رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و علت آن خام‌فروشی عنوان می‌شود. ما به عنوان صادرکنندگان موافق خام‌فروشی نیستیم، ولی آیا صادرات نفت خام‌فروشی نیست؟

از دیگر مشکلاتی که روند صادرات را کند کرده است گرانی حمل‌ونقل و افزایش کرایه‌ها است. متولیان امر صادرات باید بدانند بیش از دو سال است که خطوط دریایی از بندر بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس (کویت، بحرین، قطر و عربستان) تعطیل شده و سوال این است که آیا فکری برای بازگشایی آن شده است؟ حال با توجه به اینکه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای بازاریابی صادرکنندگان مهم است، برخی از پیشنهادهای کنفدراسیون صادرات ایران در راستای توسعه تجارت به ویژه در بخش نمایشگاهی در چند سرفصل ارائه می‌شود: ۱- تشکیل شورای سیاست‌گذاری با حضور اتاق‌های بازرگانی، کنفدراسیون و تشکل‌ها و متولیان دولتی در هر رشته می‌تواند به توسعه صنعت نمایشگاهی کمک کند. ۲- شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه با تجارب خود در کنار توانمندی‌های تشکل‌ها و اتاق می‌توانند رویدادهای ملی و بین‌المللی مناسبی را رقم بزنند. ۳- تشکل‌ها با توجه به وظایف ذاتی خود برای حل مشکلات گروهی تفاهم‌نامه‌هایی را با نهادها و سازمان‌های داخلی و خارجی دارند. ۴- از سازمان توسعه تجارت درخواست می‌شود که همزمان با برگزاری نمایشگاه از حضور هیات‌های تجاری حمایت ملی و معنوی کند.