گروه بازرگانی: جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران با موضوع بررسی کیفیت فرآورده‌های گوشتی و با حضور دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این جلسه شاهرخ ظهیری، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران به تصمیم دولت برای عدم دخالت در قیمت‌گذاری‌ها اشاره کرد و آن را به فال نیک گرفت. وی با اشاره به سخنان اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت بنا ندارد که کنترل و دخالتی روی قیمت‌ها داشته باشد، این تصمیم را به نفع تولیدکنندگان و بازار دانست؛ چرا که به گفته وی، بازار در ایران طی سال‌های گذشته از دخالت دولت آسیب و صدمات جدی دیده و حال زمان آن رسیده تا نظام بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا به ترمیم این آسیب‌ها بپردازد.

ظهیری با بیان اینکه مدتی است که صنایع پروتئینی در کشور مورد هجمه و انتقادات تند و تیز قرار گرفته، خاطرنشان کرد: به گفته منتقدان، این صنعت به درستی کار نمی‌کند و از مواد اولیه نامناسب در تولیدات استفاده می‌شود؛ درحالی‌که این شایعات واقعیت ندارد.

در ادامه، مجید افلاکی، دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان دامپزشکی کشور و با بیان اینکه گوشت سفید و مواد اولیه تولید فرآورده‌های گوشتی کارخانه‌ها، از کشتارگاه‌های دارای مجوز و زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور تهیه می‌شود، گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد کشتارگاه‌های گوشت سفید فاقد خط۲ هستند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی این خط در کشتارگاه‌ها تعطیل شده است. بر این اساس، خط ۲ در کشتارگاه‌ها، وظیفه تخلیه داخل مرغ بدون دخالت دست و به صورت اتوماتیک را برعهده دارد. دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران همچنین افزود: تا سال ۸۴ و ۸۵، بیش از ۷۰ درصد ماده اولیه فرآورده‌های پروتئینی در ایران از گوشت قرمز بود اما به یکباره به‌دلیل افزایش شدید تورم که جهش ناگهانی قیمت گوشت قرمز را به همراه داشت و نیز کاهش درآمد خانوارهای ایرانی، گوشت سفید رفته رفته جایگزین گوشت قرمز در تولید فرآورده‌های پروتئینی شد.

ابوالحسن خلیلی نیز طی توضیحاتی در همین رابطه با انتقاد از اینکه دستگاه‌های نظارتی اقدام جدی برای حذف واحدهای تولیدی متخلف نمی‌کنند، افزود: در صنعت فرآورده‌های گوشتی نزدیک به ۸۰ درصد تولیدات توسط واحدهای تولیدی شناسنامه‌دار و دارای مجوز بهداشت و استاندارد صورت می‌گیرد. او با بیان اینکه محیط ناسالم را باید سالم کرد، یادآور شد: دستگاه‌های نظارتی تاکنون پایشی از میزان سلامت فرآورده‌های گوشتی ارائه نداده‌اند. به گفته وی، دولت می‌تواند با صدور اطلاعیه‌ها و هشدارهای لازم، مردم را از مصرف فرآورده‌های آلوده و غیر بهداشتی آگاه کند. وی خواستار آن شد که دولت و دستگاه‌های نظارتی، برای پایش محصولات غذایی و آگاهی‌رسانی به مصرف‌کنندگان و جامعه، بودجه‌های تحقیقاتی سلامت و ایمنی مردم را در نظر بگیرند.