گروه بازرگانی: حضور موثرتر شوراها و اتاق‌های مشترک در بازارهای جهانی موضوع بحث اعضای هیات رئیسه و دبیر کل اتاق ایران، در دیدار با روسا و اعضای اتاق‌ها و شوراهای مشترک بود. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با تاکید بر نقش و جایگاه مهم و اساسی اتاق‌ها و شوراهای مشترک در امر توسعه روابط تجاری ایران در سطح بین‌المللی گفت: این نهادها می‌توانند مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین اقدام را به منظور توسعه صادرات و واردات کشور انجام دهند و آن پر کردن خلأ اطلاعاتی از اقتصادهای جهان است. وی توضیح داد: اتاق‌های مشترک می‌توانند اطلاعات ضروری و اساسی اقتصاد کشور مقابل خود را به طور جامع و کامل تهیه کرده و در اختیار تمامی تجار ایرانی قرار دهند. از سوی دیگر با قراردادن اطلاعات لازم از اقتصاد ایران به تجار کشور مقابل، می‌توانند بهتر از امروز به وظیفه خطیر خود رسیدگی کنند.

شافعی خاطرنشان کرد: علاوه بر اطلاعات، لازم است که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری را نیز احصا و منتشر کنیم. به‌این ترتیب بازرگانان سایر کشورهای دنیا برای حضور در بازار ایران می‌توانند با آشنایی نسبت به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری موجود اقدام کنند.

علا میرمحمدصادقی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، با تاکید بر نقش مهم اتاق‌های مشترک گفت: این نهادها نیروهای ارزنده برای پیشبرد اهداف اتاق ایران به شمار می‌آیند. به همین دلیل باید توجه بیشتری نسبت به آنها داشته باشیم و این جلسه را هر ۳ ماه یک‌بار تکرار کنیم.

وی یادآور شد: در گذشته نیز تجربه کرده‌ایم هرگاه روابط اتاق ایران با شوراها و اتاق‌های مشترک تنگاتنگ بود، اتاق در سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه سطح روابط بازرگانی موفق‌تر عمل کرده است.

در ادامه پدرام سلطانی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، تاکید کرد: لازم است که اتاق‌ها و شوراهای مشترک در تحرکات اخیر اتاق و افزایش سطح مذاکرات بین‌المللی سهیم شوند. انتظار داریم این نهادها که برخی از آن‌ها قدیمی‌تر و ظرفیت بالاتری دارند، نقش پررنگ‌تری در جریانات جدید بین‌المللی ایفا کنند. وی یادآور شد: این ظرفیت که به طور متداوم در حال تکثیر است باید در یک جا مورد استفاده قرار گیرد. عضو هیات رئیسه اتاق ایران تشریح کرد: فلسفه وجودی اتاق‌های مشترک برداشتن باری از دوش اتاق ایران است. این نهادها باید بتوانند اتاق را از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی تجهیز کرده و در کنار آن گزارش‌هایی از فعالیت‌های خود را در اختیار معاونت بین‌المللی ارائه دهند. این تقسیم کار ضرورت دارد.

عبدالرحمن سلیمانی‌مقدم، عضو دیگر هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به آغاز حرکت‌های نو در اتاق‌ها و شوراهای مشترک از تغییر در روند تاسیس این نهادها خبر داد و گفت: شاید این گونه حرکت‌ها باید زودتر از این آغاز می‌شد ولی خوشبختانه توانستیم در همین مدت اقدامات موثر و قابل قبولی داشته باشیم. وی توضیح داد: در شیوه انتخاب اعضای هیات موسس شوراها و اتاق‌های مشترک تغییراتی داده‌ایم. در گذشته مکانیزم این‌گونه بود که تعدادی از متقاضیان با هیات رئیسه اتاق مکاتبه کرده و بعد با حکم رئیس اتاق ایران اعضای هیات موسس تعیین می‌شدند، حال برای این موضوع ابتدا فراخوان عام ‌زده می‌شود و سپس اعضا انتخاب می‌شوند. علی‌اکبر فرازی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیزعنوان کرد: لزوم حضور موثرتر شوراها و اتاق‌های مشترک در بازارهای جهانی هدفی است که باید از سوی این نهادها جدی گرفته شود. امروز همه بخش‌های دولتی و خصوصی این مهم را مطرح و گوشزد می‌کنند. اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق ایران و روسیه اولین نقص در برخورد با اتاق‌های مشترک را عدم نگاه تشکلی نسبت به آن‌ها ارزیابی کرد. وی تشریح کرد: هر اتاقی که ظرفیت بالایی دارد برای مثال از اعضای بالای چند صد نفر برخوردار است باید مانند یک تشکل، نماینده‌ای در هیات نمایندگان اتاق ایران داشته باشد. حسین سلیمی، رئیس شورای مشترک ایران و سوئیس با اعلام این خبر که در ۲۵ سپتامبر هیاتی ۲۵ نفره از بازرگانان سوئیسی به ایران خواهند آمد، توضیح داد: یکی از کمبودهای اصلی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی نبود کارشناس این حوزه در بخش بین‌الملل اتاق ایران است. وی گفت: ضروری است که یک کارشناس برای جذب سرمایه‌های خارجی در اتاق ایران فعال شود و در جلساتی که هیات‌های تجاری به ایران می‌آیند شرکت کند. سنجابی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به بحران داعش از تغییر جغرافیایی تعاملات تجاری ایران و عراق سخن گفت. وی عنوان کرد: درحال حاضر مرز خسروی غیرفعال شده و فعالیت‌ها در مرز پرویزخان به کندی صورت می‌گیرد. البته مرز مهران و شلمچه با همان آهنگ اولیه ادامه می‌دهد. شیرزادیان، دبیر اتاق مشترک ایران و عمان از نقش استراتژیک این نهادها برای سرمایه‌گذاری و صادرات سخن گفت. وی در ادامه از امضای موافقت‌نامه‌ای ۴ جانبه مبنی بر ایجاد یک کریدور حمل و نقلی از ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان خبر داد و اضافه کرد: هنوز این موافقت‌نامه جامه عمل بر تن نکرده است. علینقی خاموشی، رئیس اتاق ایران و انگلیس نیز بر لزوم انتقال اطلاعات تجاری ایران به کشور مقابل از سوی اتاق‌ها و شوراهای مشترک تاکید کرد و گفت: از اتاق ایران درخواست می‌کنیم یک فرم مشترک برای انتقال اطلاعات اقتصادی ایران به کشورهای هدف تهیه کند.