گروه بازرگانی: اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و ارتباطات اتاق تهران در بیست و دومین نشست خود، پیشنهادهایی برای اصلاح آیین‌نامه قانون امور گمرکی ارائه کردند. به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمود بهشتیان، مشاور عالی رئیس گمرک و مشاور امور گمرکی اتاق تهران نیز درباره چرایی اصلاح این قانون در گمرک گفت: کنوانسیون کیوتو یا کنوانسیون تجدیدنظر شده ساده‌سازی رویه‌های گمرکی یکی از پیشرفته‌ترین قوانینی است که سازمان جهانی تجارت و سازمان جهانی گمرک نیز کشورها را ملزم کرده‌اند قوانین خود را مبتنی بر این استانداردها تدوین کنند. او ادامه داد: اجرای بخش‌هایی از این کنوانسیون اجباری است و ایران از این بخش، ۱۲۲ ماده را پذیرفته است. اما تعدادی از این مواد با قانون امور گمرکی در تضاد است. این درحالی است که ماده ۲۷ کنوانسیونی تحت عنوان کنوانسیون کنوانسیون‌ها که ایران به آن نپیوسته است، اعلام می‌کند هیچ کشوری نمی‌تواند قوانین داخلی را دلیلی برای نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی قرار دهد. حال ایران درسال ۱۳۸۹ به کنوانسیون کیوتو پیوست و در سال۱۳۹۰ نیز قانون امور گمرکی به تصویب رسید. از این منظر قانون امور گمرکی قانون موخر است و دفتر حقوقی رئیس‌جمهوری طی استعلامی اعلام کرده هر دو، قانون تلقی می‌شود اما قانون موخر به اجرا درآید. او ادامه داد: با این وجود با طرح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مجلس گمرک را مکلف کرده تا قانون امور گمرکی را اصلاح کند. در ادامه حسین دمیاد، معاون حسابرسی و بازبینی گمرک ایران گفت: با توجه به مشکلاتی که درعراق به وجود آمده، مرز ابراهیم خلیل مسدود شده و تراکم کامیون‌ها از مرز بازرگان به سمت مهران افزایش یافته است. اوگفت: این مسیر به رغم مسافتی که دارد ازامنیت بیشتری برخوردار است. دمیاد همچنین اعلام کرد: ترکیه به تازگی اجازه ورود کالاهای چینی را صادر نمی‌کند و این ممنوعیت سبب شده که ترافیک کامیونی بیشتری درمرز بازرگان ایجاد شود، البته اخیرا گمرک ایران، جلسه‌ای با سفیر ترکیه در ایران داشته و ظاهرا قول‌های مساعدی برای رفع این ترافیک داده شده است.

درادامه این نشست، غلامحسین امیری کارشناس این کمیسیون درمورد وضعیت مرز بازرگان گفت: در دهه ۱۳۶۰ روزانه حدود ۲ هزار کامیون از این مرز وارد کشور می‌شد که اکنون با وجود امکاناتی که دراین منطقه ایجاد شده، تعداد کامیون‌های ورودی به کشور از۱۷۰ دستگاه فراتر نمی‌رود.

وی همچنین آماری ازحمل محموله‌های ترانزیتی درسه ماه نخست سال‌جاری ارائه کرد و گفت: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۳ حدود ۳میلیون و ۴۸۰هزار تن کالا از ایران ترانزیت شده که بیش از یک میلیون و ۷۶۶هزار تن از آن نفتی و مابقی آن مواد غیرنفتی بوده است. او گفت: ۹۶درصد کالاهای ترانزیتی از طریق جاده و ۴درصد ازطریق ریل حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴/۲درصد رشد نشان می‌دهد. امیری ادامه داد: ۱۴۹هزار سفر کامیون کالاهای ترانزیتی را حمل کرده‌اند. ۵۷درصد محموله‌ها از طریق کامیون‌های ترکیه، ۱۰درصد به وسیله کامیون‌های ترکیه، ۳درصد به وسیله کامیون‌های آذری و ۳۰ درصد نیز به وسیله سایر کامیون‌ها حمل شده است. علی عیقرلو، یکی از حاضران در کمیسیون نیز از نیاز شدید اقلیم کردستان کشورعراق به بنزین خبر داد و گفت: اگر موانع برطرف شود، امکان حمل زمینی محموله بنزین۱۰ تا ۱۵کشتی به عراق وجود دارد. او ادامه داد: حدود ۲هزار دستگاه کامیون حامل مواد نفتی، حدود ۱۰تا ۱۵روزاست که در مرزهای میلک و دوغارون متوقف شده است. این توقف بیشترناشی از مشکلاتی است که طرف افغان ایجاد کرده، اما ناوگان ایرانی گرفتار این توقف شده است، اما بهشتیان درمورد شرایط ایجاد شده در مرزبازرگان توضیح داد: ترافیک ۲۰ کیلومتری مرز بازرگان با تدابیری که اندیشیده شد به ۳ کیلومتر کاهش یافته است. در این کمیسیون همچنین خبری از برگزاری همایش یک روزه شناسایی پایانه کانتینری شهید رجایی در۲۰ مرداد ۱۳۹۳ اعلام شد.

در پایان اعضای کمیسیون پس از تبادل نظر پیشنهادهای اصلاحی خود را برای شفاف شدن برخی بندهای قانون امور گمرکی اعلام کردند.