دنیای اقتصاد: آمار تجارت خارجی ایران در چهارماه منتهی به تیرماه حاکی از آن است که بیش از 68 درصد محصولات غیرنفتی به چین و چهار کشور عراق، امارات‌متحده عربی، افغانستان و ترکیه صادر شده است. بنابر گزارش گمرک، در این مدت از 33 میلیون و 761 هزار تن کالای صادراتی ایران، 18 میلیون و 919 هزار تن آن به این 5 کشور صادر شده است. چین به‌عنوان نخستین مقصد صادراتی ایران بیش از 27 درصد از ارزش دلاری صادرات و عراق با سهم 87/16 درصدی در رتبه دوم قرار دارد.



گزارش چهار ماهه گمرک از تجارت خارجی منتشر شد

تمرکز صادرات بر چین و عراق
بیش از ۶۸درصد از صادرات ایران به چین و ۴کشور همسایه است


هما کبیری: آمار چهارماه تجارت خارجی ایران حاکی از آن است که ارزش مبادلات تجاری ایران در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 7میلیارد و 461میلیون دلاری از رقم 26میلیارد و 291میلیون دلار به 33میلیارد و 752میلیون دلار رسیده است.


این در حالی است که در این مدت چین و چهار کشور همسایه شامل عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه سهم ۵۶/۶۸درصدی ارزش دلاری صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند. به بیان دیگر، نزدیک به ۷۳درصد از کالاهای غیرنفتی ایران از نظر وزنی به این پنج کشور صادر می‌شود. از ۳۳میلیون و ۷۶۱هزار تن کالای صادراتی ایران در چهار ماه نخست سال جاری، ۱۸میلیون و ۹۱۹هزار تن آن به این پنج کشور صادر شده است. بر اساس این آمار، صادرات ۳۳میلیون و ۷۶۱هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۶میلیارد و ۹۷میلیون دلاری در مقابل واردات ۱۳میلیون و ۱۹۲هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۶۵۵میلیون دلار حاکی از آن است که رقابت تنگاتنگ صادرات و واردات ادامه دارد و واردات با اختلاف یک میلیارد و ۵۵۸میلیون دلاری همچنان پیشتاز است.


ادامه رشد صادرات
در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان مردادماه و زمان انتشار آمار پنج‌ماهه باقی مانده، گمرک بالاخره آمار چهارماه نخست سال جاری را ارائه داد. بر اساس آمار مقدماتی دوماهه دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل گمرک، در تیرماه ۸میلیون و ۲۴۳هزار تن محصولات غیرنفتی صادر شده که نسبت به تیرماه سال ۹۲ با افزایش ۲۴/۱۳درصدی همراه بوده است. اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسی، شامل پروپان مایع‌شده به ارزش ۶۸۷میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۹/۶درصد، متانول به ارزش ۵۷۹میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۱/۵درصد، بوتان مایع‌شده به ارزش ۵۳۵میلیون دلار و سهم ارزشی ۹/۴درصد بوده است. بر این اساس، در چهار ماه نخست سال جاری ۷میلیون و ۷۴۹هزار تن میعانات گازی به ارزش ۵میلیارد و ۱۷۹میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی با رشد ۳۳/۱۲۷درصد و از نظر ارزش دلاری با رشد ۷۵/۷۱درصدی همراه بوده است.
همچنین صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت 5میلیون و 532هزار تن به ارزش 4میلیارد و 383میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 34/12درصدی از نظر وزن و 62/23درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. صادرات سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی در این مدت 20میلیون و 480هزار تن به ارزش 6میلیارد و 535میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی رشد 65/4درصدی را تجربه کرده اما از نظر ارزش دلاری 86/2درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در تیرماه میزان صادرات میعانات گازی یک میلیون و 965هزار تن و صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون و 708هزار تن بوده است. عمده‌ترین دلیل افزایش صادرات این دو کالا نسبت به سال گذشته، برطرف شدن تحریم‌های این حوزه بوده است. کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه عمده مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در چهار ماه ابتدایی سال جاری بودند. در طی چهار ماه نخست سال جاری، 9میلیون و 696هزار تن کالا به ارزش 3 میلیارد و 12میلیون دلار به کشور چین، 5میلیون و 334هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 842میلیون دلار به کشور عراق، 2میلیون و 81هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 235میلیون دلار به امارات متحده عربی، 956هزار تن محصول غیرنفتی به ارزش 716میلیون دلار به کشور افغانستان و 852هزار تن کالا به ارزش 681 میلیون دلار به کشور ترکیه صادر شده است.
به این ترتیب در این مدت صادرات ایران به چین با کاهش ۱۸/۷درصدی از نظر وزن و رشد ۱۶/۳۲درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. صادرات به کشور عراق هم از نظر ارزش دلاری و هم از نظر حجمی با کاهش روبه‌رو بوده به‌طوری‌که کاهش ۷۶/۱۱درصدی را از نظر وزن و کاهش ۳۴/۹درصدی را از نظر ارزش دلاری تجربه کرده است. این در حالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور امارات متحده عربی با رشد ۰۴/۱۸درصد از نظر وزن و ۷۰/۷درصد از نظر ارزش دلاری در مدت مورد بررسی همراه بوده است.
صادرات به کشورهای افغانستان و ترکیه نیز در این مدت با رشد همراه بوده؛ به این ترتیب که صادرات به کشور افغانستان نیز از نظر وزنی رشد 17/26درصدی و از نظر ارزش دلاری رشد 63/21درصدی را در پی داشته است. صادرات به کشور ترکیه به عنوان پنجمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی با رشد 76/88درصد از نظر وزن و 63/31درصد از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت 420 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 97/7درصدی در ارزش دلاری داشته است.


رشد قابل توجه واردات
همچنین در چهار ماه نخست سال جاری میزان واردات به رقم 13میلیون و 192هزار تن به ارزش 17میلیارد و 655میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد 55/42درصدی از نظر وزن و 78/35درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. این در حالی است که حجم واردات در تیرماه 3میلیون و 437هزار تن بوده که در مقایسه با واردات 9میلیون و 254هزار تنی مدت مشابه سال گذشته با رشد 5/42درصدی همراه بوده است. مهم‌ترین اقلام صادراتی طی چهار ماه نخست سال جاری شامل گندم به ارزش 878میلیون دلار و سهم ارزشی 97/4درصد، برنج به ارزش 711میلیون دلار و سهم ارزشی 03/4درصد، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای- احتراقی با حجم سیلندر بیشتر از 1500 سانتی‌متر مکعب (که از 3000 سانتی‌متر مکعب بیشتر نیست) به ارزش 633میلیون دلار و سهم ارزشی 58/3درصد، ذرت به ارزش 486 میلیون دلار و سهم ارزشی 75/2درصد، کنجاله به ارزش 441میلیون دلار و سهم ارزشی 5/2درصد بوده است. بر اساس جدول میزان واردات کالاهای اساسی، به جز قند و شکر و گندم که در تیرماه امسال در مقایسه با ماه گذشته با کاهش مواجه بوده، در مقابل واردات کالاهای دیگر از جمله ذرت با رشد 79/33درصدی از نظر وزن و 96/34درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بود. کنجاله سویا نیز در تیرماه در مقایسه با خرداد با رشد 83/134درصدی در وزن و 55/145درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. برنج نیز به عنوان سومین کالای جدول کالاهای اساسی وارداتی، رشد 23/164درصدی در وزن و 36/154 درصدی در ارزش دلاری داشته است. گندم نیز با رشد
۷۴/۴۲ درصدی از نظر وزن و کاهش ۵۶/۴۲درصدی از نظر ارزش دلاری در رتبه پنجم جدول کالای اساسی قرار دارد. دارو نیز شاهد رشد ۳۰/۳درصدی در وزن و ۳۹/۲۹درصدی در ارزش دلاری بوده است. در این میان، امارات متحده عربی با سهم ارزشی ۱۲/۲۶درصد، چین با سهم ارزشی ۹۷/۲۱درصد، هند با سهم ارزشی ۹۷/۸درصد، جمهوری کره با سهم ارزشی ۸/۷درصد و ترکیه با سهم ارزشی ۶۴/۶درصد عمده کشورهای طرف معامله ایران در چهار ماه نخست سال جاری بوده‌اند. در این مدت متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۳۳۸دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷۷/۴درصدی در ارزش دلاری داشته است.

تمرکز صادرات بر چین و عراق

تمرکز صادرات بر چین و عراق