خبرگزاری مهر: بازرگانان خارجی در انتظار رفع تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران هستند. رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام این مطلب درباره روند مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: همان‌طور که رئیس‌جمهور پس از بازگشت از نشست عمومی سازمان ملل عنوان کرد، واقعیت این است که جهان به نقطه‌ای رسیده که می‌خواهد مساله هسته‌ای ایران به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

به گفته یحیی آل‌اسحاق اینکه جهان به این نتیجه برسد که مساله هسته‌ای ایران باید حل و فصل شود، امیدوارکننده است. وی در این باره گفت: براساس مذاکراتی که در حال انجام است، یکسری تفاوت دیدگاه درباره مسائل فنی و تخصصی وجود دارد که به نظر می‌رسد تیم دیپلماسی می‌تواند طرف خارجی را متقاعد کند تا به یک راه‌حل منطقی برسند. آل‌اسحاق تصریح کرد: در رابطه با سانتریفیوژها و تاسیسات فردو و اراک، از نظر فنی امکان توافق کلی وجود دارد؛ اما مساله مهم، رویکرد عمومی مذاکرات نسبت به صلح‌آمیز بودن پرونده هسته‌ای ایران است. آل‌اسحاق تصریح کرد: توافق در مذاکرات با توجه به موضع‌گیری‌ منطقی و معقول تیم مذاکره‌کننده با تکیه بر ارزش‌‌ها و آرمان‌های کشور انجام می‌شود. در این میان به نظر می‌رسد نتیجه مذاکرات علاوه بر مهارت مذاکره‌کنندگان ایرانی، به طرف مقابل نیز بستگی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در مذاکرات نمایندگان بخش خصوصی با طرف‌های خارجی تفاوت زیادی نسبت به سال گذشته احساس می‌‎شود، گفت: فعالان بخش‌های خصوصی در دنیا که با کشورمان در ارتباط هستند، در مذاکراتی که با همتایان ایرانی داشتند، همه در عطش حل مساله هسته‌ای هستند. به گفته وی، اگر پرونده هسته‌ای حل و فصل شود، بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری‌ها روانه ایران خواهد شد. این در حالی است که سمینارهای متعددی از سوی تجار خارجی در انگلیس، آلمان و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی در حال برگزاری است و همه به‌دنبال این هستند که فعالیت‌های سودآور بعد از رفع تحریم‌ها را مدیریت کنند.