گروه بازرگانی: در دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران و دانمارک فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در بخش حمل‌ونقل، دارو و صنایع غذایی و مدیریت منابع آب تشریح شد. به گزارش روابط‌عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی در این دیدار که در محل اتاق بازرگانی این کشور برگزار شد، با اشاره به تحریم‌ها و شرایط فعلی کشور بیان کرد: به دلیل محدودیت‌های سال‌های گذشته، رویکرد ما به سمت کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی بوده است. متاسفانه تحریم‌ها ارتباط ایران با کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داد. در مورد برخی کالاها همچون دارو که مشمول تحریم نبوده نیز متاسفانه به خاطر عدم امکان نقل و انتقال پول با مشکلاتی روبه‌رو بودیم، البته اکنون تغییرات کلی ایجاد شده است. رئیس اتاق ایران درخصوص همکاری با کشور دانمارک گفت: در بخش حمل ونقل، شرکت مرسک دانمارک خوب عمل کرده و علاوه بر این در مبادلات اقتصادی با دانمارک همواره کمترین اختلاف تجاری با دانمارک را داشته‌ایم. وی ادامه داد: زمینه‌های همکاری متنوعی در مناسبات اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار دهیم که اتاق بازرگانی دانمارک در این شرایط ویژه می‌تواند از این فرصت بهره‌برداری مناسب کند. اتاق ایران نیز آمادگی دارد هیات اقتصادی دانمارک را پذیرا باشد تا تجار دو کشور از نزدیک با هم مذاکره کنند. شافعی افزود: در حال حاضر می‌توانیم در زمینه کالاهایی که خیلی به تحریم‌ها وابسته نیستند مانند دارو و صنایع غذایی فعالیت خود را گسترش دهیم. همچنین در بخش مدیریت آب و منابع آب می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

در ادامه این دیدار، ینس کلارسکو، رئیس اتاق بازرگانی دانمارک با اشاره به فعالیت‌های اتاق بازرگانی دانمارک اظهار کرد: شرکت‌های زیرمجموعه اتاق بازرگانی مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در بخش دارو و خدمات فنی و مهندسی هستند که در همه زمینه‌ها خدمات خود را ارائه می‌کنند. رئیس اتاق بازرگانی دانمارک با اشاره به موقعیت‌های ایران بیان کرد: ایران در منطقه جغرافیایی خوبی واقع شده و در واقع مسیر تجارت جهانی است. همچنین ایران از تمدن کهنی برخوردار است و سابقه تجارت طولانی با دیگر کشورها دارد ایرانی‌ها از دانش و تحصیلات خوبی برخوردار هستند که همه این عوامل تجارت را تقویت و مستحکم می‌کند.

در ادامه رئیس اتاق ایران با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم دانمارک دیدار کرد و با اشاره به نتایج تحریم‌ها در کشور گفت: بیش از تحریم‌ها بی برنامگی داخل کشور بر ما تاثیر گذاشته است که برنامه ریزان داخلی باید ساز و کارهای تازه‌ای را فراهم کنند تا نگاه بیرون به ایران تغییر کند. وی با بیان اینکه دولت جدید سعی دارد سیاست‌های اقتصادی را بر پایه دیپلماسی سیاسی قرار دهد، ادامه داد: بعداز تحریم‌ها به کشورهای آسیای جنوب شرقی بیشتر توجه کرده‌ایم و کشورهای اروپایی با تعاملات کمتری با ما مواجه شدند؛ حال وقت آن است که عرصه رقابت را باز کنیم. رئیس اتاق ایران افزود: قانون جدید بهبود فضای کسب‌وکار و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور از کارهای بسیار با اهمیت دولت است که امیدواریم در آینده فضای کسب‌وکار قابل قبولی را در ایران داشته باشیم. شافعی در سمینار تجاری دانمارک و ایران نیز با ابراز امیدواری برای شروع فعالیت‌های تجاری بین ایران و دانمارک اظهار کرد: دانمارک بیش از ۵۰ سال است که در صنایع لبنی ایران حضور دارد و بیش از ۸۰ نقطه کشور با صنایع لبنی دانمارک همکاری دارند.