بمانجان ندیمی: مقایسه تعداد پروانه‌های صادره برای اصناف در ۸ ماه منتهی به آبان ۹۳ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، بیانگر کاهش ۲۰درصدی در صدور پروانه اصناف است. آمار منتشر شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۱۲۳ هزار و ۴۰۲ پروانه برای اصناف صادر شده؛ این در حالی است ‌که پروانه‌های صادر شده برای این بخش در مدت زمان مشابه سال گذشته برابر با ۱۵۴ هزار و ۲۱۷ فقره بوده است. براساس داده‌های جدول، استان تهران در ۸ ماه منتهی به آبان ماه ۹۳، صدور ۱۸ هزار و ۷۰۷ پروانه را تجربه کرده است که می‌توان این استان را به‌عنوان پیشتاز صدور پروانه در مدت زمان مذکور نام برد. قرارگیری این استان در صدر لیست در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته، تعداد ۲۵ هزار و ۸۹۰ پروانه در این استان صادر شده بود؛ به عبارت دیگر این آمار و ارقام بیانگر کاهش ۷/۲۷ درصدی صدور پروانه صنفی در ۸ ماه منتهی به آبان ۹۳ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته است. پس از آن استان اصفهان با صدور ۱۲ هزار و ۸۳۰ پروانه در رتبه دوم در ۸ ماه منتهی ۹۳ قرار دارد. این آمار نشان می‌دهد سال گذشته این استان موفق به صدور ۹ هزار و ۵۹ پروانه صنفی شده است و به عبارت دیگر صدور پروانه صنفی در استان اصفهان با افزایش ۶/۴۱ درصد روبه‌رو بوده است.

اما استان آذربایجان شرقی با صدور ۸ هزار و۴۹۲ پروانه به‌عنوان سومین استان پیشتاز در ۸ ماه منتهی به آبان ۹۳ شناخته می‌شود. تعداد پروانه‌های صادرشده در مدت زمان مشابه سال گذشته در این استان نشان‌دهنده کاهش ۳/۲۰ درصدی صدور پروانه‌های صنفی است.

خراسان رضوی با صدور ۷ هزار و ۸۴۵ پروانه، در رتبه چهارم قرار گرفته؛ در حالی‌که تعداد پروانه‌های صادر شده این استان نیز در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۳ هزار و ۴۵۲ فقره بوده است که افت ۷/۴۱ را نشان می‌دهد.

پنجمین استان کشور به لحاظ صدور پروانه اصناف، استان مازندران با صدور ۷ هزار و ۵۳۴ پروانه است. براساس داده‌های جدول، ‌تعداد پروانه‌های صادر شده این استان در ۸ ماه منتهی به آبان ۹۳ نیز ۱۰هزار و ۲۴۷ فقره بوده که نشان از کاهش ۵/۲۶ درصدی صدور پروانه‌های این استان در سال جاری دارد.

براساس آمار منتشر شده، استان قم در ۸ ماه منتهی به آبان ۹۳، با تعداد ۱۴۱۵ پروانه صادر شده دارای کمترین صدور پروانه صنفی میان سایر استان‌ها بوده است. این در حالی است که در ۸ماه منتهی به آبان ۹۳، این جایگاه متعلق به استان خراسان شمالی با ۱۱۷۰ پروانه صنفی بود. از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیشترین تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به استان کردستان است که با کاهش ۷/۴۷ درصدی صدور پروانه صنفی مواجه بوده است.

پس از آن استان خراسان رضوی با کاهش ۷/۴۱ درصدی صدور پروانه در رتبه دوم قرار گرفته است. از سویی خراسان شمالی با افزایش ۱/۱۴۹ درصدی، بیشترین رشد را در مدت زمان مورد بررسی تجربه کرده است، پس از آن نیز استان قزوین با افزایش ۵/۵۵ درصدی صدور پروانه صنفی، جایگاه دوم را از آن خود کرده است. با استناد به آمار منتشر شده، در مجموع در تمام بخش‌ها اعم از خدماتی، تولیدی و توزیعی ۱۹هزار و ۹۵۷ پروانه در ۸ ماه منتهی به سال جاری صادر شده است که بخش خدماتی صدور ۶ هزار و ۸۳۵ پروانه را تجربه کرده است.

براساس این آمار، در بخش تولیدی ۳ هزار و ۷۴۳ پروانه و در بخش توزیعی ۹ هزار و ۳۷۹ پروانه صادر شده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که در ۸ ماه منتهی به آبان ماه سال ۹۳، بخش توزیعی بیشترین صدور پروانه را در مدت زمان مذکور به خود اختصاص داده است.

در بخش خدماتی، استان کرمان با صدور ۳۰‌ پروانه صنفی در انتهای این گروه بوده، این جایگاه در مورد بخش تولیدی نیز متعلق به همین استان با صدور ۲۲ پروانه است. اما در قسمت توزیعی، استان خراسان جنوبی دارای کمترین تعداد صدور پروانه بوده به عبارت دیگر، صدور ۶۸ پروانه صنفی استان خراسان جنوبی را قعرنشین‌ این گروه کرده است.

جزئیات تقسیم‌بندی پروانه اصناف