اتاق بازرگانی مطلوب از 3 جنبه

مهندس مهدی پورقاضی نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در روزنامه «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۷ دی ماه سوالی با این مضمون مطرح شده که: اتاق بازرگانی مطلوب کدام است و برای رسیدن به اتاق مطلوب، فعالان اقتصادی چه مسوولیتی دارند؟ اتاق بازرگانی طی دوره حدود ۱۳۰ سال که از تشکیل اولیه آن در سال ۱۲۶۳ شمسی گذشته، فراز و نشیب‌های مختلفی را طی کرده و به خصوص طی ۱۲ سال اخیر (۳ دوره) تحول چشمگیری را از بابت اثر‌گذاری روی تصمیمات اقتصادی شاهد بوده است. از وقتی که موج نو تحول‌خواهی با جدا شدن اتاق تهران از اتاق ایران در سال ۱۳۸۲ به وجود آمد تاکنون، نه تنها دوره سکون و خاموشی و کم اثر بودن اتاق از بین رفته، بلکه اتاق روند هویت‌یابی و اثرگذاری قابل قبولی را تجربه کرده است، اگر چه که هنوز با یک اتاق مطلوب فاصله قابل توجهی داریم. رسیدن به یک اتاق مطلوب از چند جنبه قابل بررسی است: ۱- رابطه اتاق با اعضایش ۲- رابطه اتاق با دولت (حاکمیت) ۳- وضعیت اتاق از نقطه نظر ساختار درونی از جنبه رابطه اتاق با اعضایش، اتاق مطلوب اتاقی است که: ۱- اعضایش را به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه خود بداند. ۲- در جهت افزایش اعضایش تلاش کند. ۳- برای توانمندسازی اعضایش از طریق آموزش و مشاوره برنامه داشته باشد. ۴- هزینه‌ای که از اعضایش دریافت می‌کند متناسب با خدماتی باشد که به آنها ارائه می‌دهد. ۵- اطلاعات، خبرها، تحلیل‌ها و آینده‌نگری را در اختیار اعضایش قرار دهد. ۶- بین اعضایش در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجارت، صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات و غیره تبعیضی قائل نشود. ۷- به اعضایش در جهت متشکل شدن در تشکل‌های تخصصی یاری برساند. ۸- خواسته‌ها و مشکلات اعضایش را به خوبی بشنود و به شکل مناسب طبقه‌بندی کند. ۹- به ارتباط اعضایش با مشتریان خارجی، تامین‌کنندگان خارجی و سرمایه‌گذاران خارجی کمک کند. ۱۰- به اعضا و کارآفرین‌های جوان توجه ویژه داشته باشد. در این میان، آنچه اتاق فعلی در ارتباط با وظایف بالا انجام می‌دهد جای بهبود زیادی دارد.

از جنبه ارتباط اتاق با دولت (حاکمیت) اتاق مطلوب اتاقی است که:

- جسارت و شجاعت طرح و پیگیری خواسته‌های بخش خصوصی از دولت را داشته باشد.

- ارائه‌دهنده خوب و علمی مطالبات اعضا در مقابل مسوولان دولتی باشد.

- پیگیر منظم خواسته‌های اعضای اتاق از مسوولان باشد.

- در همه مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضور فعال داشته باشد.

- در بهبود مستمر محیط کسب و کار تلاش کند.

- در مراجع مختلف حل اختلاف مثل کمیسیون‌های حل اختلاف مالیاتی، تامین اجتماعی، گمرک و ... حضور فعال و موثر به نفع فعالان اقتصادی داشته باشد.

- در جهت آسان‌سازی قوانین و مقررات بازرگانی و گمرک تلاش کند.

- مطالبه بهبود در روابط با سایر کشورها به‌خصوص کشورهای همسایه را داشته باشد.

- خواستار توجه بهبود مراودات بازرگانی در همه مذاکرات بین‌المللی باشد.

- برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی در دستگاه‌های دولتی و برداشتن قوانین و مقررات دست و پاگیر و کاهش بوروکراسی دولتی تلاش مستمر داشته باشد.

از نظر ساختار درونی اتاق مطلوب اتاقی است که:

- شفافیت در مسائل مالی داشته باشد.

- از ریاست محوری دوری کرده و نقش کمیسیون‌ها در تشکیلات را بیشتر کند.

- بدون درنگ نسبت به لغو قانون دریافت ۰۰۱/۰ فروش اقدام کند.

- ارائه گزارش به هیات نمایندگان در خصوص فعالیت‌های هیات و مدیران را وظیفه خود بداند.

- برای اطمینان از سلامت فعالیت‌ها نقش بازرس و حسابرس را به ساختار اتاق وارد کند.

اتاق مطلوب، اتاق فردا است. اتاقی که همه فعالان اقتصادی داوطلبانه عضو آن شوند و به‌عضویت در آن افتخار کنند. به نظر من انتخابات اسفند ماه امسال این ظرفیت را دارد که با انتخاب افراد خوش فکر در کنار تجربیات گذشته، زمینه رسیدن به اتاق مطلوب را بیش از پیش فراهم آورد.