اتاق ایران محل اخذ رای باشد

دکترمسعود دانشمند رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی ایران همان‌طور که در رسانه‌ها نیز اعلام شد، هیات نظارت بر انتخابات، نمایشگاه بین‌المللی تهران را به عنوان محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی تعیین کرده است. در این خصوص و نیز در ارتباط با تشکیل هیات نظارت بر انتخابات اتاق ذکر چند نکته ضروری است: ۱- آیین‌نامه اصلاح شده نحوه تشکیل و فعالیت هیات نمایندگان پس از تصویب در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران و طرح در شورای نظارت و انجام اصلاحات بعدی طبق اظهار هیات‌رئیسه اتاق ایران اوایل بهمن‌ماه جهت اجرا به اتاق ایران ابلاغ شد. حال آنکه آگهی انتخابات دو هفته قبل از آن در جراید درج شده بود. این به آن معنی است که در زمان نشر آگهی آیین‌نامه قبلی معتبر بوده و علی‌القاعده باید انتخابات براساس آیین‌نامه قبلی برگزار شود. ۲- در آیین‌نامه انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور تمدید مهلت ثبت‌نام پیش‌بینی نشده است. البته به نظر می‌رسد فرصت ثبت‌نام به مدت ۸ روز برای ثبت‌نام حدود ۲۵۷ نفر کافی بوده است؛ زیرا در مدت ۴ تا ۱۱ بهمن، با در نظر گرفتن پنج‌شنبه و جمعه که محل ثبت‌نام دایر و مشغول فعالیت بوده، زمان مجاز ثبت‌نام ۱۱‌روز و روزانه ۸ ساعت معادل ۸۸ ساعت یعنی ۵ هزار و۲۸۰ دقیقه می‌شود. این زمان برای هر نفر بیش از ۲۰ دقیقه برآورد می‌شود؛ یعنی زمان کافی وجود داشته تا کسانی که تمایل دارند، به محل ثبت‌نام مراجعه و ثبت‌نام کنند. در این مدت هیچ گزارشی مبنی‌بر صف و انتظار نوبت هم اعلام نشده است. حال سوال اصلی این است که دلیل تمدید زمان ثبت‌نام چه می‌تواند باشد؟

۳- طبق مفاد آیین‌‌نامه، انجمن نظارت شامل ۵ نفر است که ۴ نفر توسط رئیس اتاق ایران و یک نفر توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شود. انجمن نظارت در اولین جلسه یک نفر را به‌عنوان رئیس و یک نفر را به‌عنوان منشی با اکثریت نسبی آرا انتخاب می‌کنند و انجمن نظارت شکل می‌گیرد. از این پس تصمیمات انجمن نظارت با رای اکثریت اعضا اتخاذ و توسط رئیس ابلاغ و اجرا می‌شود.انجمن نظارت این دوره پس از تشکیل و تا تاریخ ۰۸/۱۱/۹۳ یعنی در خلال مدت تعیین‌شده برای ثبت‌نام داوطلبان نسبت به انتخاب رئیس اقدام نکرده بود. حال از نظر حقوقی تصمیمات و اقدامات انجمن نظارت در زمان عدم انتخاب رئیس و منشی چه وجهی خواهد داشت؟ اظهارنظر در این خصوص بر عهده حقوقدانان است.

۴- شنیده‌ها حاکی از آن است که با طرح مسائل مختلف از قبیل مشکلات محل اتاق تهران، ترافیک، بین روزهای هفته بودن زمان اجرای اخذ رای و ... تصمیم بر این است تا محل اخذ رای به ساختمان نمایشگاه بین‌المللی تهران انتقال یابد. این محل نیز به‌واسطه دوری از مرکز شهر و مشکلات رفت‌و‌آمد، به‌رغم داشتن پارکینگ مناسب خالی از اشکال نیست و نمی‌تواند جذابیت لازم را برای مشارکت ایجاد کند.

به نظر می‌رسد اگر محل اخذ رای در ساختمان اتاق ایران واقع در خیابان طالقانی باشد و تنها در روز اخذ رای، اتاق ایران تعطیل اعلام شود؛ محل مذکور هم مرکزیت شهر را دارد، هم شناخته شده است و هم از پارکینگ مناسب برخوردار است. در ضمن با تعطیل بودن فعالیت اتاق ایران، کل ساختمان در اختیار هیات اجرایی و انجمن نظارت خواهد بود و شائبه دولتی شدن انتخابات نیز از بین خواهد رفت

۵- شاید بهتر بود روز اخذ رای به روز پنج‌شنبه یعنی پایان هفته که فعالان اقتصادی عموما از فرصت بیشتری برخوردار هستند و نیز محدودیت ترافیکی نسبت به سایر روزها کمتر است، موکول شود. قطع یقین چنانچه محل اخذ رای در ساختمان اتاق ایران و زمان آن به جای دوشنبه ۱۸ اسفند پنج‌شنبه ۲۱ اسفند تعیین شود، امکان مشارکت بیشتر و برگزاری انتخابات پویاتر و بی‌حاشیه‌تری فراهم

خواهد شد.