علم و تجربه برای اتاقی مطلوب

مهندس علی حمزه‌نژاد عضو چهار دوره هیات نمایندگان اتاق ایران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تلاش مدیران، مشاوران، کارشناسان و کارکنان شایسته با فراز و نشیب‌های پیش آمده، تاکنون به خوبی اداره شده و در راه اهداف خود موفق بوده است؛ ولی با اعمال مواردی چند می‌توان اتاقی بهتر، مفیدتر و مطلوب برای خدمت رسانی به بخش خصوصی، همکاری با دولت خدمتگزار و مجلس و روابط تجاری اقتصادی بین‌الملل داشت. ۱- در اداره خانواده، شرکت، سازمان، مملکت، اتاق بازرگانی، استفاده همزمان از علم و تجربه مفیدتر و کارآتر خواهد بود. بهتر این است که فرد یا افراد تحصیلکرده و مجرب بر مصدر کار باشند یا در کنار فرد تحصیلکرده، فرد یا افراد با تجربه قرار گیرند تا این کار گروهی نتیجه مطلوب را بدهد. در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مطلوب نیز با هدف شایسته‌سالاری، لزوما باید مخلوطی از مدیران تحصیلکرده، متخصص، با تجربه مرتبط، جوان یا مسن از بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی بخش خصوصی فعال باشند تا مجموعه علم و عمل اتاقی مطلوب را بسازد. ۲- پیشکسوتان بخش خصوصی، شامل روسای اتاق‌ها، مشاوران و دبیران کل اتاق‌ها در سنوات گذشته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ایران با ارزشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود ضمن احترام و ارزش دادن به آن بزرگواران، از ایشان دعوت شود تا در صورت تمایل به‌عنوان پیشکسوت و عضو افتخاری اتاق ایران، با اتاق همکاری کنند و از تجربیات، نظرات و پیشنهادهای باارزش آنها نیز در راه اصلاح قوانین اتاق، طرح‌ها، پیشنهادها و... استفاده شود. این مساله مهمی است که تاکنون به آن بی‌توجهی شده است.

۳- عطف به قانون اتاق ایران، هیات نمایندگان اتاق تهران می‌تواند حداقل ۶۰ نفر باشد که در حال حاضر ۴۰ نفر از رشته‌های مختلف بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به اضافه ۲۰ نفر نمایندگان دولت جمعا ۶۰ نفر نمایندگان اتاق تهران را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد مفیدتر و شایسته است که ۶۰ نفر نمایندگان اتاق تهران تماما از بخش خصوصی باشند تا تعداد بیشتری از فعالان بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و رفع مشکلات بخش خصوصی مشارکت و فعالیت داشته باشند. اگر حضور ۲۰ نفر نمایندگان دولت کماکان در پارلمان بخش خصوصی، مفید و لازم تشخیص داده می‌شود، این ۲۰ نفر نمایندگان دولت، در هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه شوند و اتاق تهران هر ۶۰ نفر نمایندگان خود را از بخش خصوصی بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی داشته باشد.

۴- با اطمینان از تحصیلات، تجربه، اطلاعات و آگاهی هیات دولت، نمایندگان مجلس، مدیران و مسوولان تصمیم‌گیر، پیشنهاد می‌شود در کمیسیون‌ها، سازمان‌ها و هر محل و زمانی که برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌شود، نمایندگان بخش خصوصی را نیز دعوت کنند تا در تصمیم‌گیری‌ها احتمال بی‌توجهی به بعضی نکات ریز و موثر نیز مرتفع شود.