سه رویکرد برای کارآیی اتاق

گروه بازرگانی: انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در حالی ۱۸ اسفندماه برگزار می‌شود که گروه‌های مختلف با اعلام حضور در این دوره از انتخابات، هر روز جزئیات بیشتری از برنامه‌های آینده گروه خود برای ایجاد اتاقی پویا در دوره هشتم مطرح می‌کنند. گروه خواستاران تحول نیز یکی از گروه‌های با سابقه در اتاق بازرگانی بوده که این بار با سه رویکرد «اقتصاد سپید»، «رقابتی» و «بازار محور» پا به عرصه انتخابات گذاشته و خواستار کارآیی بیشتر اتاق در سایه این رویکردها است. این گروه در نشستی در «دنیای اقتصاد» با حضور برخی از اعضای رسمی خود، حضور پر رنگ اتاق بازرگانی در زمینه خروج از رکود را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خواستاران تحول دانستند. همچنین این گروه حضور افراد سیاسی را در اتاق بازرگانی ضروری می‌داند و معتقد است این افراد برای حل مشکلات بخش خصوصی لایق‌تر هستند. حمید حسینی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به موضع‌گیری خواستاران تحول در انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی عنوان کرد: از منظر این گروه، سوابق سیاسی افراد می‌تواند به‌عنوان یک ویژگی برای نمایندگان بخش خصوصی تلقی شود.

به گفته وی، گروه خواستاران تحول بر خلاف سایرین معتقد است افرادی باید وارد اتاق بازرگانی شوند که پیشینه‌ای دولتی و سیاسی دارند. در همه دنیا نیز اینچنین است. چرا که افراد سیاسی و دولتی فنون مذاکره با دولت را بهتر می‌شناسند و می‌توانند در عین رعایت کردن ضوابط، برای مطرح و برطرف کردن مشکلات و معضلات بخش خصوصی از روابط خود نیز استفاده کنند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که افرادی با سابقه دولتی و سیاسی، بیشتر از فعالان بخش خصوصی، همواره مورد اعتماد این بخش بوده‌اند؛ چراکه ترجیح می‌دهند سکان هدایت اتاق بازرگانی را به دست افراد کاردان و با تجربه و همچنین صاحب‌نام و خوش‌سابقه بسپارند.

محمدرضا بهزادیان در ادامه این جلسه ضمن بیان اینکه ما به صندوق رای معتقدیم، اعلام کرد: در این دوره برای اولین بار شاهد حضور کسانی در گروه خواستاران تحول هستیم که در جنگ تحمیلی حضور داشته و پس از آن به فعالیت‌های اقتصادی مشغول شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در سه بخش دولتی، عمومی و خصوصی قابل تعریف است، اظهار کرد: ما خواهان نبود رانت، تبعیض و انحصار در برنامه‌های اقتصادی آینده هستیم. به نظر گروه خواستاران تحول، حضور مدیران دولتی می‌تواند در اتاق موثر باشد اما باید منافع ملی را مدنظر قرار دهند.

وی به فهرست این گروه نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فهرست خواستاران تحول، بیشترین افراد جدیدالورود به اتاق را به خود اختصاص داده است. در این فهرست ۷ چهره قدیمی و ۳۳ چهره جدید حضور دارند. خوشبختانه در این دوره از انتخابات شاهد ثبت‌نام بیش از ۲۵۰ نفر از فعالان بخش خصوصی برای حضور در اتاق بوده‌ایم که می‌توان گفت ۲۰۰ نفر از این افراد، مدیران پر قدرت بخش خصوصی هستند. همچنین فهرست خواستاران تحول بیشترین بانوان فعال را در خود جای داده است که البته مورد انتقاد برخی از افراد نیز هست. بهزادیان با بیان اینکه خواستاران تحول به رقابت در عین رفاقت معتقد است، تصریح کرد: چنانچه این گروه نیز نتواند موفقیت لازم را در انتخابات دوره آتی به‌دست آورد، ‌قطعا در کنار حاضرین اتاق بازرگانی خواهد بود. همچنین به عضوسالاری در اتاق بازرگانی معتقدیم و هیچ تفاوتی بین رئیس و هیات نمایندگان و اعضا قائل نیستیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال شکوفایی در بازار منطقه‌ای و محلی در اتاق بازرگانی هستیم، گفت: ما با هرگونه تبعیض در فضای اقتصادی مخالف است. وی در ادامه به حضور خود در انتخابات دوره هشتم در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم در این بخش با نقص آمار و ارقام مواجه هستیم. در حالی که این آمار باید توسط اتاق بازرگانی داده شود و تاکنون قصور در بخش کشاورزی این امکانات را به فعالان این بخش ارائه نداده است.

محسن مهرعلیزاده در این نشست با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر اینکه اتاق بازرگانی نباید متشکل از افراد دولتی باشد، اظهار کرد: به نظر من اشکالی وجود ندارد که در ترکیب اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نمایندگان دولتی که با کابینه در ارتباط هستند حضور داشته باشند. وی با اشاره به هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اظهار کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که اولا در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی، بخش خصوصی نقش مشورتی داشته باشند. از سوی دیگر، بخش خصوصی در اتخاذ شیوه‌های کاری خود ۱۰۰ درصد منافع ملی را نیز در نظر بگیرد. در کنار این موارد انتخاب افراد شایسته نیز باید مدنظر قرار گیرد.

فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به فضای انتخاباتی در دوره هشتم اظهار کرد: در این دوره اکثر گروه‌ها در اعلام برنامه‌هایشان حمایت از بانوان، جوانان و در نظر گرفتن مسوولیت اجتماعی را مدنظر دارند که اقدام مناسبی است.

جمشید عدالتیان‌شهریاری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برنامه خواستاران تحول برای افزایش کارآیی اتاق بازرگانی گفت: اقتصاد سفید، رقابتی و بازارمحور سه رویکرد اصلی ما برای کارآیی اتاق بازرگانی است. از سوی دیگر ما برنامه خروج از رکود اقتصادی در دوره آینده اتاق بازرگانی را نیز در دستور کار داریم. در ادامه علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه باید کوچک‌سازی سهم دولت در اقتصاد و واگذاری امور به بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که نقش بخش خصوصی واقعی پررنگ‌تر شود. وی افزود: سیاسی عمل کردن اتاق بازرگانی با اینکه افراد سیاسی کرسی‌های هیات نمایندگان را در اختیار گیرند، متفاوت است. نقدی که مطرح می‌شود این است که افراد منتخب بخواهند سیاسی عمل کنند. افراد باسابقه فعالیت سیاسی نیز اگر در ترکیب اعضای هیات نمایندگان حضور داشته باشند نباید سیاسی عمل کنند.

احمدجلال پروین نیز در این نشست با اشاره به افزایش تعداد کاندیداها در دوره هشتم انتخابات اتاق بازرگانی اظهار کرد: باید در این دوره فعالان بخش خصوصی را تشویق کنیم که حضور فعال در انتخابات داشته باشند.