اتاق فردا و توسعه صادرات غیرنفتی

مهندس حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران براساس آنچه در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله آمده، ایران باید تا افق ۱۴۰۴ بتواند درآمدهای غیرنفتی خود را افزایش داده و از محل صادرات غیرنفتی دست‌کم به ۸۰ درصد درآمدهای کشور برسد و درآمدهای کشور از این محل را به مرز ۲۰۰ میلیارد دلار برساند. قطعا اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقشی کلیدی در تسهیل توسعه صادرات غیرنفتی ایفا کند.

ایجاد زمینه‌های لازم برای اتخاذ تصمیمات موثر در حوزه صادرات انرژی با حضور تشکل‌های این حوزه، همچنین رایزنی و چانه‌زنی به منظور افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات تا مرز حداقل ١٥ میلیارد دلار با هدف ارتقای پتانسیل فاینانس در کشورهای هدف از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند در دوره آتی اتاق بازرگانی ایران هدف‌گذاری شود. به علاوه افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به حداقل ٥ میلیارد دلار برای پوشش ریسک‌های تجاری و سیاسی، اجباری شدن بیمه صندوق برای پروژه‌ها و پذیرفته شدن این بیمه به‌عنوان وثیقه در سیستم بانکی کشور، گام دیگری است که می‌تواند در اتاق فردا برداشته شود. اتاق همچنین باید دولت را ترغیب و توجیه کند که با اتکا به دیپلماسی اقتصادی، شرکت‌های ایرانی را در مناقصات کشورهای هدف حمایت کرده و زمینه‌سازی‌های لازم برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه را فراهم آورد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اتکا به توان مدیران کارآمد و نخبه‌ای که از بطن بخش خصوصی به آن راه یافته‌اند، می‌تواند در تصمیم سازی‌های دولت درخصوص موضوعاتی مانند جوایز صادراتی یا واقعی‌سازی نرخ ارز، نقشی کارساز، اثربخش و کلیدی داشته باشد.

واقعیت این است که اتکای مخرب دولت‌ها در ایران به نفت از سال‌های پس از ملی شدن صنعت نفت آغاز شده و در طول این سال‌ها نه تنها از میزان این اتکا کاسته نشده، بلکه به تدریج خواب دولت بر نازبالش نفت سنگین‌تر شد و اقتصاد ایران بیمارتر و وابسته‌تر. امروز فرصت خوبی است که با اتکا به توان و پتانسیلی که در اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی وجود دارد، آرام‌آرام دولت را یاری دهیم که اتکای چندین دهه‌ای اقتصاد کشور به نفت را بکاهد و صادرات را محور توسعه پایدار اقتصادی خود قرار دهد؛ چرا که بی‌شک اتاق فردا برای توسعه صادرات غیرنفتی و دستیابی به منافع ملی و توسعه اقتصادی، همراه و همپای قدرتمندی برای دولت خواهد بود.