گروه بازرگانی: سفر یک روزه رئیس جمهور ترکیه به ایران در هفته گذشته با هدف رایزنی‌ها برای قوت بخشیدن به روابط اقتصادی دو کشور و افزایش بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری در حالی اتفاق افتاد که گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی از ژانویه ۲۰۱۴ یکی از محورهای هدف‌گذاری دو کشور بود. این سفر با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و ترکیه همراه بوده است درهمین راستا رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جزئیات انعقاد تفاهم اخیر ترکیه و ایران را تشریح کرد و گفت: از این به بعد قرار است ترکیه معاملات تجاری خود را از طریق سه خط ترانزیتی در ایران انجام دهد. به گزارش «ایسنا» سیدجلال ابراهیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه مسیرهای عراق، مصر و سوریه برای تجارت ترکیه بسته شده در حال حاضر ایران تنها راه خروج ترکیه از بن‌بست تجاری و حمل‌ونقل ترانزیت است. ترکیه پیش از این تجارت خود را از طریق عراق و سوریه انجام می‌داد اما به دلیل مشکلات پیش آمده در حال حاضر ایران تنها دریچه تجاری ترکیه است. رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: در نقشه‌ای که در این زمینه منتشر شده، معاملات تجاری ترکیه از طریق بندر آبادان، بندر بوشهر، بندر لنگه و بندرعباس به عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. ابراهیمی اظهار کرد: از پنج‌شنبه گذشته کار آزمایشی این گروه آغاز شده است؛ به‌طوری که درحال حاضر ۶ تریلر مشغول به کار شده‌اند و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از دوم اردیبهشت ماه کار حمل‌ونقل به‌صورت کاملا دقیق و اساسی صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که سالانه به ۶ هزار تریلر از طریق ایران به حوزه خلیج‌فارس و کشورهای جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان سرویس داده می‌شود. وی یکی دیگر از بندهای این تفاهم‌نامه را مسائل سوختی ایران عنوان و اظهار کرد:‌ انرژی ایران برای ترکیه بسیار حائز اهمیت است، چرا که درحال حاضر بنزین در ترکیه ۹۵۰۰ تومان عرضه می‌شود به همین دلیل هدف آنها این است که از گاز طبیعی استفاده کنند. مهم‌ترین مساله ترکیه دستیابی به انرژی و حمل‌ونقل ترانزیتی است؛ به‌طوری که می‌توان ایران را دریچه‌ای برای باز شدن پای ترکیه به جنوب شرقی آسیا دانست، چرا که اگر این راه بسته شود ترکیه نمی‌تواند بستر دیگری پیدا کند.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به این سوال که این تفاهم‌نامه تا چه حد می‌تواند در میزان تجارت ایران و ترکیه نقش داشته باشد؟ گفت: این امر بستگی به حرکت‌های دیپلماتیک رئیس‌جمهور ترکیه دارد؛ اما پیش‌بینی می‌کنیم نتایج مثبت باشد. رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان اینکه تاکنون میزان قاچاق صورت گرفته از ترکیه به ایران بسیار زیاد بوده است، اظهار کرد: حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار کالای قاچاق به ایران صورت می‌گیرد که می‌توان گفت این تفاهم‌نامه می‌تواند در کاهش قاچاق تاثیرگذار باشد.

تولید پوشاک ترک در ایران

به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه اخیر ایران و ترکیه، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایران و ترکیه با هدف بهبود همکار‌ی‌های اقتصادی و تجاری میان SMEهای دو کشور و بهبود قدرت رقابت‌پذیری آنها در بازارهای جهانی به امضای مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و رئیس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه رسید. در حالی که صنایع پوشاک ایران در حال حاضر از نظر تجهیزات، ماشین‌آلات و امکانات زیر ساختی با مشکل روبه‌رو هستند، براساس تفاهمی که میان دو کشور صورت گرفته، امکان حضور ترک‌ها برای تولید مشترک پوشاک با ایران می‌تواند باعث پیشرفت صنعت نساجی کشور شود. سید ابریشمی، در این باره گفته که ایران آمادگی دارد فضا را برای حضور فعالان اقتصادی کشور ترکیه در شهرک‌های صنعتی آماده کند. با توجه به قدرت ترکیه در زمینه پوشاک و صنایع نساجی، ایران قصد دارد از زیر‌ساخت‌های ایجاد شده و تکنولوژی روز ترکیه در این صنعت در شهرک‌های صنعتی خود بهره ببرد. این اتفاق به ایران این نوید را می‌دهد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند در کنار این امکانات تولید خود را به‌روزتر کنند و افزایش دهند و به‌واسطه آن صنایع نساجی ما پیشرفت خواهد کرد. گلناز نصراللهی، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تایید این موضوع به «ایسنا» می‌گوید که بحث ایجاد خط تولید مشترک با ترک‌ها از ماه‌های قبل مطرح بوده و حالا شهرک‌های صنعتی ما این قدم را برداشته‌اند.