دو وظیفه مهم اتاق هشتم

مصطفی روناسی نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تا به حال اتاق بازرگانی نقش مشاوره سه قوه را در کشور ایفا می‌کرد؛ اما انتظار می‌رود در دوره هشتم اتاق بازرگانی، به جز عمل به این وظیفه،‌ این پارلمان در راستای توسعه کسب‌وکار اعضای خود نیز کوشا باشد. به عبارتی اقداماتی از قبیل دعوت هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف دنیا، ‌ایجاد نمایشگاه‌های مختلف و شرکت در نمایشگاه‌های سایر کشورها موجب می‌شود فضای کسب‌وکار نیز توسعه یافته و اعضای اتاق سهم بیشتری در تجارت داشته باشند. توسعه کسب‌وکار اعضا از مهمترین اهداف کلیه اتاق‌های بازرگانی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی اصفهان در دوره هفتم فعالیت خود اقدامات موثری را برای توسعه کسب‌وکار اعضای تحت پوشش این اتاق صورت داد و امید می‌رود سایر اتاق‌ها به خصوص اتاق بازرگانی ایران نیز در این راستا کوشاتر باشند.

دومین اقدامی که باید در دوره هشتم مورد توجه هیات نمایندگان و منتخبان اتاق بازرگانی قرار بگیرد، جذب سرمایه‌های خارجی است. این امر نیازمند مذاکرات و جلسات متعدد با تجار سایر کشورها است. انتقال تکنولوژی و به‌روزرسانی اطلاعات و فناوری همگی در سایه سرمایه‌گذاری خارجی میسر خواهد شد.

برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باید ابتدا مشکلات تولید در داخل کشور حل شود. چنانچه موانع تولید در کشور برطرف شود، قطعا ظرفیت تولید کشور بیش از نیاز داخلی خواهد بود. در این صورت می‌توان بازار صادرات را نیز رونق داد. توسعه صادرات باید یکی از برنامه‌های اتاق‌های بازرگانی در دوره هشتم باشد. برای اینکه اقتصاد کشور رونق یابد، باید سفارتخانه‌ها نیز اقتصادی شوند و به یاری اقتصاد کشور و فعالان بخش خصوصی بشتابند.

در حال حاضر که تحریم‌های اقتصادی با توجه به مذاکرات صورت گرفته رو به تعدیل پیش می‌رود، فضای اقتصادی بین‌المللی نیز برای کشور باز خواهد شد. در زمان تحریم‌ها، امکان فعالیت با مشکلات جدی مواجه بود؛ اما چرخ‌های اقتصاد کشور با همیاری فعالان بخش خصوصی همچنان چرخید. بنابراین می‌توانیم به بهبود شرایط کنونی با توجه به لغو یا تعدیل تحریم‌ها امیدوار باشیم. هرچند لغو تحریم‌ها موجب ورود تجار خارجی به کشور خواهد شد و این امر را می‌توان مثبت ارزیابی کرد، اما نباید توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی را نادیده گرفت. احتمال می‌رود با لغو تحریم‌ها بازار داخلی توسط تولیدکنندگان خارجی تصاحب شود. در این صورت تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند به رقابت با آنها بپردازند. در نتیجه دولت باید فضای کسب‌وکار را برای فعالیت بخش خصوصی بهبود بخشد.

در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی باید در بهبود روابط بین‌الملل تجاری تلاش کند. همچنین دولت نیز باید فضای کسب‌وکار را برای فعالان اقتصادی مهیا سازد. فعالان اقتصادی نیز باید به ارتقای تکنولوژی و فناوری و بالا بردن کیفیت تولیدات خود بپردازند.